جمعه 31 فروردين 1403   19:15:51

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

مسأله تبلیغ، جوهره اصلی و اساس تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی است/ ارائه خدمات دینی و اجتماعی؛ عامل ایجاد معنویت در افراد

  • خلاصه :رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت مسأله تبلیغ در فعالیت های این دفتر گفت: راه اندازی استودیوی مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی، نشان از اعتقاد این دفتر به نو شوندگی طرق تبلیغ و بسط فرهنگ دینی است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در آیین افتتاح نمایشگاه دائمی و استودیوی آموزش های مجازی مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حجت الاسلام والمسلمین راستگو اظهار داشت: یاد ایشان را گرامی می داریم که مجاهده و کوشش کردند و در هر اقدامی که در این مسیر صورت می گیرد، شریک و مأجور هستند و ان شاءالله خداوند درجات ایشان را عالی کند و مورد رحمت خاص الهی قرار دهد.  

وی با اشاره به آیه 18 سوره حاقه گفت: خداوند در این آیه می فرماید «يَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لَا تَخْفَی مِنكُمْ خَافِيَةٌ»؛ برخی از آیات قرآن بسیار کلیدی است و اگر انسان مضمون آن را باور کند، خیلی می تواند سازنده باشد؛ آیت الله بهاءالدینی(ره) می فرمودند "من ماه ها در آیه «وَ هُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ» و «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ» فکر می کردم"؛ این تأمل و تدبر در این گونه آیاتی که خیلی سازندگی دارد، در زیاد شدن توجهات غیبیه و اجتناب از معاصی عجیب است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: خداوند در آیه شریفه «يَوْمَئِذٍ تُعْرَضُونَ لَا تَخْفَی مِنكُمْ خَافِيَةٌ» می فرماید: آن روز(قیامت) عرضه می شوید و هیچ چیزی از شما پنهان نمی ماند»؛ انسان ظاهر و باطن و سرّ و خفی ای دارد یعنی لایه های وجودی انسان، بسیار پیچیده و درونی است اما قیامت روزی است که سریره ها و خفی ها آشکار و عرضه می شود.

وی با اشاره به روایتی از حضرت علی(ع) افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند «قیامت که همه شما عرضه می شوید، معلوم می شود که چه کسی غنی و فقیر است»؛ ظاهر و حقیقت با هم متفاوت است؛ اگر تأمل و باور کنیم - به قول امام راحل قلبمان باور کند – تلاش می کنیم و دیگر به سمت نفاق، شرک، عجب، خودنمایی و نیت بد و سوء عمل و گناهان نخواهیم رفت؛ جدایی از گناهان و تباهی ها با این نوع تأملات که انسان خود را در محضر پروردگار ببیند، حاصل می شود.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی، معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی را نقش اتصال این نهاد حوزوی با بدنه جامعه دانست و اظهار داشت: دفتر تبلیغات اسلامی بخش های مختلفی دارد، اما بخشی که بیشترین تماس را با حوزه عمومی و فرهنگ عمومی و بدنه جامعه دارد، معاونت فرهنگی و تبلیغی است؛ بخشی که با لایه های مختلف جامعه (کودک و نوجوان، عموم مردم) در تماس است و آن غایت شغل انبیا که عبارت از بسط فرهنگ توحیدی، اخلاق و معنویت در جامعه و رشد فرهنگ دینی و قرآنی و مکتب اهل بیت(ع) در جامعه است، به این معاونت مرتبط می شود و بسیار مغتنم و ارزشمند است.

وی گفت: معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی، وجه نخبگانی دارد و برای خواص، نخبگان و قشر علاقه مند به کارهای علمی و فخیم، در شاخه های مختلف کارهای پژوهشی تولید می کند و در جای خود ارزشمند و مغتنم است؛ آموزش های منتهی به مدرک دفتر مثل دانشگاه باقرالعلوم(ع)، مؤسسه امام رضا(ع) و مؤسسه معصومیه نیز مخاطب خاص دارند و با اخذ مدرک و آموزش های تخصصی قابلیت ها و توانایی های مهارتی شان افزایش پیدا می کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که تبلیغ، جوهره اصلی این نهاد حوزوی است، تصریح کرد: از ابتدای انتصاب خود در دفتر تبلیغات اسلامی در سال 89 بسیار بر مسأله تبلیغ تأکید کردم، بر خلاف تصور عده ای که گمان می کردند به دلیل این که بنده اهل قلم و پژوهش هستم، به بخش نخبگانی بیشتر اهمیت خواهم دارد؛ در جلسه معارفه خود هم گفتم که مسأله تبلیغ بسیار مهم، جوهره اصلی و اساس تأسیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است.

وی، راه اندازی استودیوی مرکز آموزش های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی را نشان از اعتقاد این دفتر به نو شوندگی طرق تبلیغ در این نهاد حوزوی دانست و افزود: تبلیغ به اشکال مختلف آن و در قالب ها و صور مختلفش به همت همکارانمان در دفتر تبلیغات اسلامی که به این امر واقف هستند، صورت می گیرد و سعی می کنند که نو شوندگی در مسیر، قالب و محتوا را رعایت کنند. این مراسم، نشان از اعتقادات دفتر تبلیغات اسلامی به نو شوندگی طرق تبلیغ و بسط فرهنگ دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی اظهار داشت: اگر در بسیاری از سازمان ها و نهادهای کشور بخواهند این حجم از اقداماتی که به ویژه در معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی صورت می گیرد، انجام دهند، بودجه های سرسام آوری را تقاضا و یا به کار می بندند؛ در دفتر تبلیغات اسلامی قدر پول دانسته می شود و بهینه مورد استفاده قرار می گیرد و این به اخلاص و نیت همکاران ما در این دفتر بر می گردد.

وی گفت: آن جوشش، انگیزه و توجه به احساس مسؤولیت، پیشران همکاران دفتر تبلیغات اسلامی به سمت فعالیت ها بوده و باید آن را قدر بدانیم و شاکر نعم الهی باشیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به ارتباط میان عدم بکارگیری توانایی ها و کفران نعمت پرداخت و تصریح کرد: یکی از مصادیق کفران نعمت آن است که شاید خداوند قابلیت ها و توانایی هایی را به فردی داده باشد و چنین فردی آن توانایی ها را به کار نگیرد و امساک کند و به دنبال کار دیگری که شاید آن کار هم فی حد ذاته کار خیری هم باشد، برود که این مسأله، کفران نعمت است.

وی افزود: ما اعمال خوب و خیر زیاد داریم، اما عمل صالح چیست؟ عمل صالح آن است که فردی حسب آن توانمندی ها و نعمت هایی که خدا به وی عطا کرده، در آن مسیر ایفای نقش کند.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی خاطرنشان کرد: این خدمات دینی و اجتماعی با تمام سختی ها و مرارت هایی که دارد، بزرگترین عامل ایجاد معنویت در ما است؛ معنویت در این نیست که کارها را رها کنیم و به گوشه ای پناه ببریم و صرفاً نماز بخوانیم، بلکه انجام خدمات دینی و اجتماعی نیز معنویت است و اینها شکر و ذکر الله است، به شرط آن که خداوند به ما عنایت کند که به حضرت حق توجه داشته باشیم و نیت خود را درست کرده و برای خدا کار کنیم.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما