چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403   02:14:45

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

حجت الاسلام والمسلمین راستگو تأکید کرد:

ضرورت توجه به صحیح جلوه دادن عبادت در اذهان کودکان

  • خلاصه :کارشناس مسائل کودک و نوجوان با اشاره به این که عبادت را برای کودکان کاری سخت تعریف نکنیم، گفت: والدین و مربیان دقت کرده تا عبادت را به گونه ای تعریف نکنند که کودکان آن را کاری سخت و نشدنی بدانند.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین راستگو در دومین جلسه نشست آنلاین «کودک و عبادت» که به همت مرکز آموزش های کاربردی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به اهمیت آموزش عبادت به کودکان و همچنین چگونگی این آموزش پرداخت.

* سه ضلع تربیتی در امر تربیت کودکان

وی به نقش عدم هماهنگی میان اضلاع تربیت در مثمر ثمر نبودن فعالیت های تربیتی پرداخت و گفت: در امر تربیت کودکان سه ضلع تربیتیِ خانواده، مدرسه و جامعه باید مورد نظر قرار بگیرد. اگر میان این سه مورد هماهنگی برقرار نباشد، نتیجه فعالیت های ما یا خنثی می شود یا نتیجه عکس خواهد داد و ثمره مثبت و مفید از فعالیت های تربیتی خود نخواهیم دید.

کارشناس مسائل کودک و نوجوان با بیان این که خانواده باید در امر تربیت با مدرسه در ارتباط باشد، تصریح کرد: اگر این ارتباط های مستمر صورت نگیرد، در روان کودک حس دوگانه به وجود می آید؛ از طرفی، خانه یک مطلبی را برای او می گوید و از طرف دیگر مدرسه مطلبی دیگر را بیان می کند و این دوگانگی مطالب می تواند ضرر مهلکی را بر کودکان وارد کند.

وی افزود: بعضی از خانواده ها با تحقیر و حرف های زشت با کودکان خود برخورد می کنند و آن کودک از زمان طفولیت به این طرز از رفتار عادت کرده است، لذا تا حرف زشت یا تنبیه نباشد او کاری را انجام نمی دهد؛ در بعضی از خانواده ها نیز برعکس این رفتار اتفاق می افتد؛ لذا مدرسه باید از نحوه برخورد والدین با کودکان آگاه باشد تا بتواند تأثیر مثبت بر دانش آموزان بگذارد.

حجت الاسلام والمسلمین راستگو به جامعه به عنوان ضلع سوم تربیت کودکان اشاره کرد و اظهار داشت: جامعه بعد از خانواده، بستگان، همسایگان، مسجد و شهر، در امر تربیت کودکان نقش مستقیم و بسزایی را دارد؛ لذا باید دقت کرد که محیط و فضایی که کودک در آن زندگی می کند، از چه ویژگی هایی برخوردار است.

* ضرورت اهمیت به مقدمات عبادات کودکان

وی در بحث عبادت کودکان، اهمیت به مقدمات آن را امری مهم برشمرد و گفت: در بحث عبادت، باید به مقدمات آن نیز توجه کنیم؛ عبادت یک کار معنوی می باشد و انسان برای نزدیک شدن به خدای متعال آن را انجام می دهد، همین کارهای معنوی نیازمند یک سری مقدمات فیزیکی مانند وضو گرفتن برای نماز خواندن و یا توجه به طهارت مکان و لباس نمازگزار هستند که علاوه بر اینکه این مقدمات، باعث می شود نماز ما صحیح باشد، همچنین باعث لذت بخش تر شدن عبادات نیز می گردند.

* نقش تغذیه در عبادت

کارشناس مسائل کودک و نوجوان درباره نقش تغذیه در عبادت تصریح کرد: در مورد نماز خواندن کودکان باید توجه کنیم کودکان گرسنه یا با شکم پُر برای نماز آماده نشوند زیرا گرسنگی باعث ضعف و ناتوانایی و شکم پُر باعث خواب آلودگی او می شود و اگر یکی از این دو حالت اتفاق بیافتد، خاطره بدی از نماز خواندن در ذهن کودک ثبت می شود که شاید زمان های طولانی نیاز باشد تا این خاطره بد از ذهن او محو شود.

وی خاطرنشان کرد: در باب روزه گرفتن کودکان در ماه مبارک رمضان باید دقت شود که کودک حتماً سحری بخورد و در طول روز هر زمانی که اظهار ضعف و ناتوانایی کرد، به او اجازه خوردن مقداری از غذا داده شود اما سعی شود که کودک در جمع چیزی نخورد و نیاشامد تا ظواهر روزه داری رعایت شود.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما