پنجشنبه 9 فروردين 1403   17:29:56

(مهار تورم، رشد تولید)

print

با محوریت «راهکارهای برخورد عاقلانه با چالش‌های زندگی»؛

بیست و نهمین نشست خانوادگی مؤسسه معصومیه برگزار شد

  • خلاصه :بیست و نهمین نشست خانوادگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه با محوریت «راهکارهای برخورد عاقلانه با چالش‌های زندگی» برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین هادی در بیست و نهمین نشست خانوادگی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن تأ‌کید بر مسئله خود‌آگاهی در زندگی اظهار داشت: تسلط بر ویژگی‌های خود، یکی از مسائلی است که باید به آن توجه داشت؛ خودآگاهی مشتمل بر دو قسم خود آگاهی شخصی و ارتباطی است. 
وی بر خورد عاقلانه با چالش‌ها را مرهون خود آگاهی، همسر‌شناسی و آموختن مهارت‌ها دانست و افزود: در بحث شناخت همسر، شناخت ویژگی‌های طرف مقابل و تفاوت‌های جنس مخالف (مردها بصری اند و زن ها سمعی) و شناخت ویژگی‌های مختص خود همسر، باید مورد توجه قرار گیرد.
این استاد حوزه، علت اصلی لجوج بودن برخی از افراد را خود پسندی، احساس عزت کاذب و گرفتن خدمات از اطرافیان عنوان کرد و اظهار داشت: تک فرزند بودن در زندگی امروزه، توجه و برآورده کردن نیاز های متنوع شخص توسط والدین و اطرافیان فرد را متوقع و انسانِ نسل جدید را نسبت به نسل های قبل لجوج‌تر می کند.
وی افزود: در روابط متقابل بین زوجین خانم‌ها در ابرازهای کلامی، حس حمایت شدن، غافلگیر شدن، هدیه گرفتن، دیده شدن و توجه به تغییرات ظاهری و رفتاری و اخلاقی توسط همسر به آرامش و خوشبختی می رسند.
حجت الاسلام والمسلمین هادی اظهار داشت: در یک زندگی مشترک مردها خوشبختی را در قدرت، داشتن موقعیت اجتماعی می دانند، لذا بازجویی شدن و گفتن عیب هایشان را دوست ندارند.
وی افزود: بانوان موقع گفت و گو به شدت احساس خوبی دارند و اگر مرد فن خوب شنیدن را بداند، به همسرش حس خوبی را منتقل می کند‌، در حالی که خانم ها باید بدانند که مردها به همین سادگی نمی توانند گفت و گو را شروع کنند. 
حجت الاسلام والمسلمین هادی ضمن تأکید بر آموختن مهارت‌ها در مدیریت هیجان (غلبه بر غضب، حسد، تکبر، قدرت طلبی و غیره‌)، حل مسئله و تبدیل بحران به سؤال، فهم سؤال، پیدا کردن جواب های احتمالی، مشورت گرفتن در برخی مسائل با توجه به حس کارآمدی برای طرف مقابل و احساس خوشنودی در مفید بودن را در امر حل مسئله موثردانست.
وی در خصوص نحوه گفت و گو صحیح و موثر بین زوجین گفت: در گفت و گو ابراز مخالفت نباید زود بیان شود؛ گفت و گو باید با هیجان، سر شار از کلمات مناسبِ حمایتی، دو طرفه بودن و دور از سردی، پرهیز از تهاجمی بودن، انتخاب کلماتِ مناسب و بدون کنایه گویی و تمرکز روی بیان احساس و موضوع باشد؛ شناسایی نیاز طرف مقابل و برآورده کردن آن‌ها، از بهترین عوامل تشدید محبت است.
این استاد حوزه با اشاره به ضرورت برنامه ریزی طولانی مدت برای زندگی تصریح کرد: از بهترین راه‌های برنامه‌ریزی طولانی مدت این است که زندگی از ۲۰ سال یا ۴۰ سال دیگر رو به عقب برنامه‌ریزی شود. 
وی با بیان این که باید برای زندگی و صمیمیتِ حداکثری در آن برنامه ریزی داشت و موانع را برداشت، خاطرنشان کرد: این خودمان هستیم که می دانیم از کجا ضربه می خوریم و باید آن را رفع کنیم؛ تحقیق از خانواده طرف مقابل، پرسیدن از خودش، مطالعه نیازهای جنس مقابل، زیر نظر داشتن طرف مقابل و... مواردی هستند که در فهمیدن نیازهای طرف مقابل تأثیر گذار است.
شایان ذکر است این نشست، به مناسبت میلاد امام رضا(ع) با حضور 15 زوج جوان طلبه‌ای که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند، برگزار شد.
 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما