تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1398/3/29 چهارشنبه حجت الاسلام و المسلمین قطبی تبیین کرد: دغدغه هویت صنفی، دغدغه مشترک طلاب خواهر و برادر رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه اصفهان گفت: هدف، صرف درس خواند و دریافت مدرک تحصیلی نیست و طلبه بودن و درس خواندن جزء مقدمات است و از مهم ترین دغدغه های مشترک طلاب دغدغه هویت صنفی است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی در مجمع عمومی دانش آموختگان سطح دو و سه مؤسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین وابسته به دفترتبلیغات اسلامی اصفهان اذعان داشت: استفاده از عبارت «مشاغل فرهنگی» مناسب طلبه نیست ولی هویت صنفی حد مشترک بین منطق اخلاص، خودجوشی و درون جوشی طلبگی است و منطق اقدام و فعالیت های میدانی در سطح جامعه است. 

بینافردی عمل کردن در منزلت اجتماعی، اولین خطای استراتژیک در هویت صنفی

وی گفت: ما ایرانی ها به طور معمول هویت یابی و این که چه کسی هستیم را بر اساس یک منطق فرافردی پیش می بریم، مثلا در معرفی خودمان از تاریخ پیش از اسلام و اسلام و... صحبت به میان می آوریم. 

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: خودمان را به تاریخ و تبار خود می چسبانیم اما در منظومه تعاملات اجتماعی و فرهنگی در پاسخ به سوال بعدی و برای منطق فعالیتهای خود از منطق فرافردی و فراجمعی پایین می آییم و به یک منطق بینافردی می رسیم.

وی افزود: برای این که منزلت اجتماعی خود را نشان دهیم دیگر خود را به یک تبار نمی چسبانیم بلکه خود را با استاد و شاگرد، برادر، خویشان، دوست و آشنا و افراد هم سطح خود مقایسه می کنیم. در صورتی که اگر در این بخش هم فراجمعی عمل می کردیم باید با امثال علامه طباطبایی(ره) و علامه حلی(ره) و ابن سینا(ره) و... مقایسه می کردیم.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی تصریح کرد: در اینجا ذهن دیگر آن منطق فراجمعی تاریخی را درک نمی کند که بخواهد پایگاه اجتماعی را بر آن اساس پیدا کند و این اولین خطای استراتژیک در هویت صنفی است. 


درون فردی فکر کردن دومین خطای مهم و استراتژیک در محدوده کنش و فعالیت

وی گفت: با عدم توجه به تاریخ و تمدن و منطق بینافردی که مثلاً الان جامعه چطور است؟ و چه اتفاقی در وضعیت فعلی صورت می گیرد؟ را کنار می گذاریم و درون فردی فکر می کنیم.

رییس هیأت امنای مؤسسه مجتهده امین ادامه داد: در اینجا دو پله تنزل می کنیم، بنابراین کنش و رفتار در منطق فردی به یک دایره کوچک محدود میشویم در حالی که بعد از گذشت دو سال متوجه می شویم جامعه جور دیگر بوده است. مانند فردی که تلاش می کند مدرس خوبی در حوزه ادبیات باشد ولی وقتی به خود می آید می بیند تکنولوژی و فضای مجازی همه چیز را با خود برده است و او دیگر کارایی ندارد!

وی با بیان این که اگر منطق انتخاب کنش و فعالیت من بینافردی بود حتماً در جامعه مفید خواهم بود، تصریح کرد: اگر با هویت منطق تاریخی انتخاب کنش کنیم کنشی را انتخاب می کنیم که در تاریخ بماند. مثلا یک سلبریتی ده سال در جامعه تأثیر دارد ولی آیا در تاریخ هم می ماند؟ آیا این جنس آدمها در تاریخ ماندند یا شخصیت هایی مانند حافظ و سعدی که عمیقاً وارد یک عرصه شدند.
 

در هر برشی از تاریخ، عده ای باید تمدنی فکر کنند

حجت الاسلام و المسلمین قطبی گفت: در هر برشی از تاریخ، عده ای باید تمدنی فکر کنند، مانند زمان علامه طباطبایی(ره) که اگر کسی برای فلسفه و تفسیر هفتاد سال عمر خود را نمی گذاشت الان چنین دستاوردی نداشتیم.

وی با تأکید به این که اگر تاریخ پیوستگی خود را از دست بدهد بازیابی آن بسیار مشکل خواهد بود ادامه داد: در حوزه ادبیات بعد از دوره حافظ و سعدی، آدم های جدی شعرهای جدی نیافریدند و این فاصله 100 سال طول کشید و برگشت به طراز حافظ و سعدی دشوار خواهد بود چون ذائقه ادبی جامعه کور می شود و فهم  و سواد عمومی جامعه در آن حوزه و منطق ضعیف می شود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: عده وسیع تری در میانه هرم باید بر اساس منطق بینافردی تصمیم بگیرند یعنی ببینند مؤثرترین کار کدام است نه این که علاقه و توان من کدام است.

وی افزود: باید فهرستی از اقتضائات و کانون های تأثیر آماده و در آن یک مورد را که با توان و علاقه و شرایط فرد نزدیک تر است انتخاب کرد.


سیستم آموزشی باید بر اساس نقطه های هدف و تأثیر و کانون های محوری فرد را تربیت کند

حجت الاسلام و المسلمین قطبی با بیان این که اگر سه اتفاق در کنار هم به صورت هم افزا و منسجم شکل بگیرد می توان به آینده امید داشت، تصریح کرد: اول مربوط به سیستم آموزشی حوزه و دیگری مربوط به تفکر و نگرش فردی طلاب و در آخر مربوط به سازمان های اقماری مثل دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، آموزش و پرورش  و... است.

وی ادامه داد: روز اول که فرد طلبه می شود و سیستم آموزشی، 5 یا 6 روز در هفته از او درس می خواهد و کاری به شرایط زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و شرایط خاص و مهارت های او برای تأثیر اجتماعی ندارد و فقط توقع گذراندن 190 درسی را دارد و به این سوال من جواب نمی دهد که من به چه دردی در این جامعه میخورم؟! 

رییس هیأت امنای مؤسسه مجتهده امین ادامه داد: توجیه سیستم آموزش این است که ما موظفیم، دانش دینی به شما منتقل کنیم اما باید دانست، مهم تر از دانش دینی، بینش و نگرش و منطق چیدن دانش است و سیستم آموزش باید بر اساس نقطه های هدف و تأثیر و کانون های محوری، فرد را تربیت کند. 


در صورت ضعف سیستم آموزشی و سازمانهای اقماری، طلبه باید برای خودش نقطه هدف درست کند

وی گفت: کار دیگری که طلبه باید انجام دهد این است که بر اساس یک تفکر، اندیشه و منطق برای خودش نقطه هدف درست کند. اگر مادر به فرزندش نماز یاد ندهد و جامعه هم مسجد نسازد آیا تکلیف نماز ساقط است؟

حجت الاسلام و المسلمین قطبی اذعان داشت: سیستم آموزشی مؤاخذه خواهد شد ولی تکلیف از فرد نیز ساقط نمیشود. امروز هر طلبه ای که به یک منطق تأثیرگذار اجتماعی رسیده است، خودش جوش بوده و نهادهای اقماری برای او کاری انجام نداده اند.

وی تصریح کرد: تصمیم گیری برای فعالیت فرهنگی نه صرفا بر اساس منطق درون فردی که باید بر اساس منطق بینافردی و فرافردی و فراجمعی شکل بگیرد.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: برای این کار باید تعامل های سیستمی و میدان های شناخت شکل بگیرد. یک کسی باید استعداد سنجی کند و به فرد بگوید می تواند این کار را انجام دهد یا خیر. سوم این که دست او را بگیرد و او را پیش ببرد. ما مسیر سیستمی را پیش می رویم و انتظار داریم که حرکت خودجوش فردی در شما شکل بگیرد. از سوی فرد و سیستم باید جهش و همت شکل بگیرد تا کار به نتیجه مطلوب برسد. 

وی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی زمین مناسب را آماده می کند و وجود طلبه، بذری است که در این زمین پاشیده می شود و با نگاه به آسمان و لطف خدا امید به ثمر رسیدن محصولی خوب انتظار می رود إن شاء الله.


مشاهده در خبرگزاری حوزه

 




برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.

 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 419
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما