تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
آیت الله نجم الدین طبسی
1398/3/27 دوشنبه در هفتمین نشست مهدویت، آخرالزمان، مدعیان دروغین مطرح شد؛ سندی بر لزوم تبعیت از یمانی وجود ندارد/ فرقه یمانی دیدگاهی نظیر وهابیت دارد عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش فرقه یمانی برای کنار گذاشتن مرجعیت و ولایت فقیه، گفت: هیچ روایتی مبنی بر قداست و لزوم تبعیت از یمانی وجود ندارد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری رسا، آیت الله نجم الدین طبسی، در هفتمین نشست از سلسله نشست‌های مهدویت، آخرالزمان و مدعیان دروغین، با تأکید بر لزوم شناخت و مقابله با مدعیان دروغین نظیر یمانی، گفت: نخستین بحث در این زمینه پیرامون مسائلی نظیر شخصیت یمانی است، اینکه اصالتا یمانی اهل کجا است و این جریان حق است یا حق نیست؟ کسانی که مدعی حقانیت یمانی هستند چه دلیلی ارائه می‌کنند؟

وی ادامه داد: باید بررسی شود که یمانی اهل یمن است یا ریشه یمنی دارد؟ شهید صدر می‌گوید بنابر مصادر شیعه وجود یمانی حقیقت است و صلاحیت این را دارد که یک مسأله تاریخی را اثبات کند، روایات ما اصل چنین جریانی به نام یمانی را ثابت می‌کنند اما دیگر صفات و این که یمانی حق است یا حق نیست را نمی‌توان اثبات کرد. هنوز حق بودن یمانی اثبات نشده است اما مدعیان دروغین بحث ظهور و حضور یمانی و دعوت به او را مطرح می‌کنند.


ضعیف بودن سند روایتی پیرامون لزوم تبعیت از یمانی

آیت الله طبسی با بیان اینکه مدعیان یمانی باید ثابت کنند که یمانی حق است، اظهار کرد: حتی اگر فرض کنیم یمانی حق است ممکن است قضایایی در یمن رخ داده باشد و یمانی آمده و رفته و تمام شده باشد. دو مسأله پیرامون یمانی مطرح است، یکی قداست و دیگری لزوم تبعیت که باید به این دو به خوبی پرداخته شود، پیرامون قداست یمانی یک روایت از شیخ طوسی در کتاب غیبت ذکر شده است و بحارالأنوار نیز از کتاب غیبت این حدیث را نقل کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان روایتی پیرامون یمانی خاطرنشان کرد: در این روایت از امام صادق(ع) نقل شده است که خروج سفیانی و خراسانی و یمانی همزمان باهم در یک سال در یک شهر در یک روز رخ می‌دهد و در بین این سه هدایتگر از یمانی وجود ندارد چرا که او به حق دعوت می‌کند. در سند این حدیث یک «عنه» ذکر شده است که مشخص نیست به چه کسی بازمی‌گردد. اهمیت موضوع اینجا مشخص می‌شود که اگر ضمیر مذکور به فضل بن شاذان باز می‌گردد، وی هرگز از سیف ابن عمیره روایت ندارد پس سند مرسل است، چرا که فضل بن شاذان اصلا شاگرد سیف نبوده است و به چنین روایتی اعتماد نیست، ولی اگر منظور از ضمیر ابن ابی عمیر باشد مشکلی ندارد اما مسأله اینجا است که مشخص نیست منظور از «عنه» چه کسی است.

وی با تأکید بر گریز فرقه یمانی از علم رجال به دلیل باطل شدن ادعاهایشان، تصریح کرد: موضوع دیگر لزوم تبعیت از یمانی است. بنابر روایات ظهور رخ نمی‌دهد مگر زمانی که دنیا را جرم و فساد و تباهی گرفته است و دیگر امیدی به زندگی وجود ندارد، وای به حال کسی که در این زمان با امام زمان(عج) مخالفت کند، زمانی که امام خارج شود کتاب یا همان دستورالعمل و سنت جدید می‌آورد. مدعیان دروغین با استناد به روایاتی از این دست به خودشان اجازه می‌دهند دیگران را ترور کنند، مانند آنچه با امام جمعه کازرون کردند. در حالی که فهمی از این روایات ندارند و در فقه الحدیث مانده‌اند.


فرقه یمانی از فقه الحدیث و علم رجال گریزان است

آیت الله طبسی در ادامه با بیان روایتی پیرامون هدایت‌گر بودن یمانی در زمان خروج خراسانی و یمانی و سفیانی، اظهار کرد: روایت می‌گوید در زمان خروج یمانی «حرم بیع السلاح علی الناس و کل مسلم» که باید بحث شود این فعل«حرم» متعدی است یا لازم؟ فقه الحدیث بحث کردن پیرامون همین مسائل است که مدعیان دروغین از آن گریزان هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به بخش‌هایی از روایت پیرامون لزوم تبعیت از یمانی اشاره کرد و گفت: حکومت‌ها در زمان یمانی ناگهانی سقوط می‌کند، این ویژگی حکومت بنی امیه بود که ناگهانی سقوط می‌کردند. ادامه روایت ذکر می‌کند که در این شرایط شخصی خشن قیام می‌کند که همواره پیروز است و موهای بلندی دارد و با او مردان سیاه پوش با پرچم‌های سیاه همراه هستند و وای به حال کسی که با اینها مخالفت کند و همه را از دم می‌کشند.

وی ادامه داد: پیرامون این روایت چند مسأله وجود دارد، نخستین نکته اینکه آیا این یک روایت است یا روایتی که شاهد آن هستیم حاصل تلفیق چند روایت است؟ چرا که روایت در جاهایی بهم نمی‌خورد و مسائل متعدد و مختلفی دارد. موضوع دیگر اینکه این روایت را چه کسی نقل کرده است؟ نخستین نقل کننده این روایت مرحوم نعمانی در کتاب غیبت است، ایشان متوفی قرن چهارم است، از قرن چهار تا هزار و نود و یک یعنی زمان مرحوم فیض کاشانی احدی این روایت را نقل نکرده است و مرحوم فیض هم آن را در نوادر ذکر کرده است، یعنی پس از 700 سال این روایت نقل شده و این یعنی در این مدت این روایت مورد اعتنای علما واقع نشده است و به همین دلیل در ده‌ها کتاب نوشته شده در عرصه مهدویت در یک کتاب هم این حدیث ذکر نشده است.


استدلال مدعیان دروغین به روایات فاقد سند

استاد درس خارج حوزه علمیه قم سومین اشکال مربوط به روایت مذکور را در مسأله رجال بیان کرد و افزود: احمدبن یوسف جعفی از کسانی است که در سلسله این روایت ذکر شده اما ثقه نیست و توثیقی برای او وجود ندارد. مدعیان یمانی انتظار دارند ارتباط ما با ولی فقیه که برخاسته از ادله چهارگانه کتاب و سنت و اجماع و عقل است را رها کنیم به روایاتی با راویان مشکل دار و بدون سند پیرامون یمانی متوسل شویم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از راویان این حسن ابن علی ابن ابی حمزه بطائنی است که از پدرش نقل می‌کند، اظهار کرد: امام به این شخص می‌فرماید تو و حزب تو مشتی الاغ هستید، آیا باید به چنین شخصی در نقل روایت اعتماد کرد؟ قطعا که چنین نیست و همچین افرادی ثقه نیستند و نمی‌توان روایت لزوم تبعیت از یمانی را که چنین راوی نقل کرده است پذیرفت.

آیت الله طبسی با اشاره به اینکه کثرت روایت اماره و نشانه برای اعتبار شخص است، عنوان کرد: اما اگر شخصی هرمقدار روایت ذکر کرده باشد از سوی علما و مشهور کنار زده شود به اعتبار مشهور روایاتی که نقل کرده ضعیف دانسته می‌شود. جریان یمانی اگر می خواهند بگویند تبعیت از یمانی بنابر روایت لازم است ابتدا باید سند حدیث را اثبات کند، نه اینکه بگویند روایت نورانیت دارد و بخواهند با چنین ادعاهای بی اساسی روایت را اثبات کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بنابر روایت سفیانی، خراسانی و یمانی باهم ظهور خواهند کرد، حال عده‌ای مدعی هستند یمانی آمده است، پس سفیانی و خراسانی کجا هستند؟ در این روایت می‌گوید پرچم یمانی از دیگر پرچم‌ها هدایت‌گر تر است، یعنی آن دو پرچم هم هدایتگر هستند و این هم یک اشکال دیگر به روایتی است که یمانی به آن استناد می‌کند.


موضع فرقه یمانی پیرامون ولایت فقیه همان موضع وهابیت است

وی در ادامه افزود: حرمت خرید و فروش سلاح، حرمت سرپیچی و لزوم تبعیت از یمانی سه موضوعی است که در این روایت به عنوان حکم مطرح می‌شود. حال سؤال این است که اگر یمانی در دوران غیبت می‌آید پس چرا در کلام علما و مطرح شدن احکام توسط فقها و محدثین و مراجع از گذشته تا به امروز هیچکدام این سه حکم را اشاره نکرده‌اند و حال آنکه این احکام مربوط به دوران غیبت است. هیچکدام از فقها حتی کسانی که اخباری هستند چنین حرفی نزده و به این روایت هیچ استناد فقهی ندارند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر اشکالات فراوان روایاتی که جریان یمانی به آن استناد می‌کنند، تصریح کرد: حرف‌هایی که فرقه یمانی پیرامون ولایت فقیه و حوزه علمیه و مراجع می‌زند همان چیزی است که ناصبی‌ها و وهابیت می‌گویند و این تلاش‌ها برای این است که بتوانند به قدرت برسند و اسلام را از بین ببرند.

وی با تأکید بر ضرورت بررسی روایاتی که مدعیان دروغین به آن استناد می کنند، گفت: سؤال ما این است که آیا اگر چیزی یا کسی علامت ظهور باشد قداست دارد؟ روشن است که چنین نیست. بحث دیگر نیز حق بودن یمانی است که خیلی روشن نیست. دلیلی هم برای لزوم تبعیت از یمانی ارائه نشده است حال آنکه مستندات و ادله قوی و صحیح پیرامون ولایت فقیه را رد می‌کنند و به هیچ وجه نمی‌پذیرند.


مشاهده در خبرگزاری رسا
 




برای مشاهده همه تصاویر اینجا کلیک کنید.



 




 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 430
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما