تبليغات





















اخبار دفتر تبليغات اسلامي اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
1398/2/3 سه‌شنبه فقه الاجتماع خاستگاه مردمی دارد رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان نیز گفت: فقه اجتماع به ما کمک می‌کند که رفتار‌های مردمی، آیین و سنت‌ها و رویداد‌های اجتماعی را با دید و زاویه‌های مختلف بررسی کنیم.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی با اشاره به اینکه فقه‌‌های مضاف در حوزه علمیه قم رشد خوبی پیدا کرده است، اظهار داشت: در تلاش هستیم این فقه‌های جدید با رویکرد مسائل روز در قالب کلاس و درس برای طلاب اصفهان برگزار شود تا ذهن طلاب نسبت به موضوعات و نظام مسائل جدید آشنایی عمومی پیدا کند.

وی با اشاره به تعریفی از فقه الاجتماع، گفت: به مجموعه مبدا و منشاهایی که مسائل اجتماعی از آنها استخراج شده و به دست آوردن احکام این مسائل فقه الاجتماع می‌گویند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: فقه الاجتماع نقشه راه و دسته بندی مواردی است که مسائل اجتماعی از آن به دست می‌آید و ابتدایی ترین منشا، رفتارهای مردمی و حتی فردی است؛ برای مثال گفتار و بیان انسان و انتخاب لباس با اینکه فردی است اما در جامعه و بیرون به لحاظ اینکه نماد اجتماع پیدا می‌کند، حکم اجتماعی دارد.

وی منشا دوم را رفتارهای بین فردی بیان کرد و گفت: احوالپرسی، داد و ستد اجتماعی، گفت‌وگو با یکدیگر و رفتار دو طرفه و دوسویه را رفتار‌های بین فردی گویند.

حجت الاسلام و المسلمین قطبی افزود: آیین‌ها و سنت‌ها به مدلی که در جامعه قالب بیرونی پیدا کرده و اصول دارد مانند مراسم تحریم و ازدواج و ... از دیگر منشاهاست که نسبت به این موضوعات سه نوع رویکرد اجتماعی در نظر گرفته می‌شود؛ بررسی نفس عمل، مسائل ناظر به این امور و عوارض و پیامد امور است.

وی دیگر مواردی که در شاخه فقه الاجتماع قرار می‌گیرد را رویدادهای جهانی مانند کنسرت، همایش، دربی، نشست و... که عامل انسانی در ایجاد آن دخیل است، برشمرد و گفت: همچنین رخداد و حوادث که عامل طبیعی دارد، خدمات و سرویس‌های خدمتی مانند آموزش، هتل داری و نانوایی که در قالب خدمت به جامعه درآمده‌اند نیز در این شاخه قرار می‌گیرند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در ادامه تصریح کرد: الگوهای فرایندی که از سنت و آیین جدی‌تر است و منطق سیستمی دارد مانند الگوی فرایندی قرض الحسنه نیز در شاخه فقه الاجتماع قرار می‌گیرد که البته چنین مسائلی ممکن است از زاویه‌های فقه الاجتماع، فقه الامنیه، فقه الاقتصاد و فقه الاعبادی نگاه و حکم داده شود.


مشاهده در خبرگزاری رسا
مشاهده در خبرگزاری فارس
مشاهده در خبرگزاری تسنیم
مشاهده در خبرگزاری ایرنا
مشاهده در پایگاه وسائل

 












 



 
 
امتیاز دهی
 
 



تعداد بازديد اين صفحه: 223
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (شعبه اصفهان)
مجری سایت : شرکت سیگما