رویا انگاری وحی
پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی رؤیا انگاری وحی دكتر عبدالکريم سروش در رويكرد اخیر وحي را رؤياي پيامبر و لذا زبان آن را غيرواقع شمرده است؛ بر اين اساس نمي‌توان توصيفات آن در مورد دنيا يا جهان آخرت را در خارج از عالم رؤیا واقعي دانست؛ به‌علاوه در فهم تمام آيات (اعم از ايات ناظر به عقايد، احكام، و اخلاق) نبايد ظاهر آن را پذيرفت، بلكه بايد همچون هر خوابنامۀ ديگري آن را تعبير كرد نه تفسير. نوشتار حاضر پرداختی ارزیابانه به اين نظريه است.  
 رؤیا انگاری وحی
نویسندگان: ابوالفضل ساجدی و حامد ساجدی

تهیه: پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن
نوبت چاپ: اول، 1396
صفحات: 232
قطع: رقعی، شومیز
قیمت: 150000 ریال
کد: 411
طلیعه سخن
دکتر عبدالکریم سروش به مناسبت‌های گوناگون، تحلیل‌های مختلفی درباره حقیقت وحی و نحوه برداشت و فهم آن مطرح کرده است که با یکدیگر پیوند دارند.
او گاه حقیقت وحی را تجربه‌ای دینی می‌شمارد که مقوم اصلی آن شخصیت و ظرفیت نبی است. در این دیدگاه وحی کشفی است درخور استعداد نبی و قابل بسط و تکمیل و تکرار برای غیرنبی. ایشان گاه وحی را الهامی از جنس الهامات شعرا و عرفا تلقی می‌کند و درنتیجه نبی را نه‌ تنها صورت‌بخش وحی، بلکه دارای نقشی محوری در تولید آن می‌انگارد؛ تولیدی که شخصیت و حالات تولیدگر نقشی مستقیم در نحوه شکل‌گیری آن دارد. وی در سایه نگاه تجربی به وحی و تأکید بر اثرپذیری آن از شرایط درونی و برونی پیامبر صلی الله علیه و اله در مقام تفکیک ذاتیات و عرضیات وحی بر می‌آید. ایشان با طرح شرطیات کاذبة‌المقدم و لزوم تفکیک ذاتیات و عرضیات دین، به نقد برداشت‌های سنتی از قرآن و گزاره‌های دینی می‌پردازد. درنهایت وی در مقاله اخیر خود، وحی را رؤیا تلقی می‌کند. نوشتار پیش روی در صدد بیان و بررسی رویکرد اخیر وی در تحلیل وحی است. 

 
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://shop.isca.ac.ir/index.php/books/644-D8B1D988DB8CD8A7-D8A7D986DAAFD8A7D8B1DB8C-D988D8ADDB8C کلمات کليدي
اخبار
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3225
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما