غرر الحکم
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی روایات سیاسی - حکومتی غررالحکم کتب روایی شیعه، مشتمل بر روایاتی مرتبط با عرصه سیاست و حکومت است که در عرصه مدیریت امور جامعه کاربرد دارند؛ بخش مهمی از این میراث روایی، احادیثی است که حضرت علیه السلام به عنوان حاکم اسلامی در اموری چون «هدایت و تدبیر جامعه»، «دیدگاه‌های شریعت درخصوص ارکان و مؤلفه‌های حکومت»، «تبیین اخلاق سیاسی حاکم و کارگزاران» و «عوامل مؤثر در زوال و بقای حکومت دینی»، بیان کرده است. این تحقیق درصدد است با گزینش روایات عرصه سیاست و حکومت از کتاب غرر الحکم و با دسته‌بندی و ایجاد نظام منطقی برای این روایات، نظامی از روایات تخصّصی گستره سیاست را به محققان، سیاستمداران، کارگزاران و حاکمان اسلامی بنماید.
عنوان اثر: روایات سیاسی - حکومتی غررالحکم
نویسنده: سیدسجاد ایزدهی
موضوع: اندیشه سیاسی
زبان: فارسی
سال نشر:1396
تیراژ:1100
تعداد صفحات:8 ص
تعداد جلد:1ج
نوبت چاپ: اوّل



فهرست مطالب کتاب
•    مقدمه
•    فصل اوّل: مفاهیم اساسی سیاست دینی
•    فصل دوم: معیارهای سیاست‌ورزی
•    فصل سوم: قواعد اساسی سیاست دینی
•    فصل چهارم: حکومت و نظام سیاسی
•    فصل پنجم: مدیریت جامعه دینی
•    فصل ششم: مسائل اساسی سیاست
•    فصل هفتم: عوامل زوال و بقای حیات سیاسی مطلوب(اخلاق سیاسی)
•    خاتمه
•    منابع
•    نمایه‌ها


خلاصۀ کتاب 
موضوع اثر و اهمیت آن

با عنایت به این که مسائل حکومتی، گستره‌ای فراگیر داشته و نیازهای مختلفی را در بر می‌گیرند، برخی اساس حکومت و مشروعیّت آن، برخی جایگاه کارگزاران و رفتار آن‌ها، برخی اهداف حکومت و ساختار سیاسی و برخی اخلاق سیاسی را مورد عنایت قرار می‌دهند، لذا در راستای تخصّصی شدن علوم مختلف، و گرایش‌های متفاوت حکومتی، تدوین کتبی مبتنی بر طبقه بندی‌هایی تخصّصی در این گرایش‌های علمی هم ضرورت می-یابد. لذا تجمیع و تبویب روایات منتسب به هر امام معصوم (ع) نیز می‌تواند در پاسخ به نیازهای حکومتی، راهگشا باشد. مجموعه روایات مورد استفاده در این تحقیق، که گستره آن، محدود به کتاب «غررالحکم» بوده و با فحص و جستجو از تمامی روایات این کتاب، استخراج شده و در قالبی منسجم و نظام‌مند ارائه می‌شود، به امور سیاسی - حکومتی عنایت داشته یا در عرصه مدیریت امور سیاسی، کاربرد دارد، و از سوی حضرت علی (ع) به عنوان حاکم اسلامی در راستای اموری چون: «هدایت و تدبیر جامعه»، «ارائه دیدگاه‌های شریعت درخصوص ارکان و مولفه‌های حکومت»، «تبیین اخلاق سیاسی حاکم و کارگزاران» و «عواملی که در زوال و بقای حکومت دینی، موثر هستند»، ارائه شده‌اند. این تحقیق درصد است با گزینش روایات عرصه سیاست و حکومت، از کتاب «غررالحکم»، و با دسته بندی و ایجاد نظام منطقی برای این روایات، نظامی از روایات تخصّصی گستره سیاست و حکومت را در راستای اداره مطلوب حکومت اسلامی، به محققان، سیاستمداران، کارگزاران و حاکمان اسلامی ارائه نماید.


برجستگی های اثر
فقدان مجامع روایی تخصّصی به خصوص در عرصه سیاست و اداره شئون مختلف نظام سیاسی و حکومت، عدم انسجام و نظام منطقی برای در کنار هم قرار دادن این روایات، از جمله کاستی‌ها در کتب عرصه سیاست است که ضرورت تدوین مجامع روایی تخصّصی به خصوص در گستره سیاست و امور سیاسی و حکومت، در قالب نظام منطقی (در زمان تصدّی فقیهان بر قدرت سیاسی و ضرورت استناد امورات حکومت به آموزه‌های شریعت)، بالاخص روایاتی که از سوی حضرت علی (ع) در زمان حاکمیت سیاسی ایشان ارائه شده است را برای تبیین ماهیّت آموزه‌های سیاست دینی از سوی محقّقین و عمل حاکمان و کارگزاران توجیه کرده و ضروری می‌نماید. بلکه ارائه این مباحث که در کتب مشابه یافت نمی شود را می بایست از جمله برجستگی های اثر تلقی کرد. 


روش تحقیق
این تحقیق که در حقیقت، گزیده‌ای از روایات کتاب غررالحکم، متناسب با مباحث عرصه سیاست و حکومت است، در آغاز، از متن کتاب، گزینش شده و بر اساس بسامد و فراوانی روایات، دسته‌بندی شده و در نهایت، ذیل نظامی متناسب با سیاست، حکومت و تدبیر جامعه، ذیل سرفصل‌هایی مجزّا ارائه شده و البته توضیح و تبیینی از هر کدام از این سرفصل‌ها در آغاز هر فصل ارائه شده است. این تحقیق، از روش موسوعه نگاری روایات، پیروی کرده و در نقل روایات و ترجمه های آن، با رعایت امانت، عین متون را ارائه کرده است. 


نتیجه اثر
آثار و فوائد بسیاری می‌تواند بر این اثر مترتّب شود که برخی از آن‌ها مورد اشاره قرار می‌گیرد: «تسهیل در گستره امر سیاست پژوهی دینی»، «تهیه نظامی منطقی برای باب‌ها و کتاب‌های مرتبط با عرصه سیاست»، «ارائه مجموعه‌ای منسجم از روایات در عرصه اخلاق سیاسی حاکمان و کارگزاران»، «ارائه مجموعه‌ای منسجم از روایات در عرصه عوامل بقاء و زوال حکومت»، «الگویی روایت مدار از حضرت علی ع برای اصحاب سیاست، حاکمان و کارگزاران»


مباحث اصلی اثر
مجموعه روایات مورد استفاده در این تحقیق، که در قالبی منسجم و نظام‌مند ارائه می‌شود، به امور سیاسی - حکومتی عنایت داشته یا در عرصه مدیریت امور سیاسی، کاربرد دارد، در راستای اموری چون: «هدایت و تدبیر جامعه»، «ارائه دیدگاه‌های شریعت درخصوص ارکان و مولفه‌های حکومت»، «تبیین اخلاق سیاسی حاکم و کارگزاران» و «عواملی که در زوال و بقای حکومت دینی، موثر هستند»، ارائه شده‌اند. این تحقیق درصد است با گزینش و ایجاد نظام منطقی برای این روایات، نظامی از روایات تخصّصی گستره سیاست و حکومت را در راستای اداره مطلوب حکومت اسلامی، ارائه نماید. که مشتمل بر سرفصل‌هایی چون: «مبانی و کلّیات سپهر سیاست»، «حکومت اسلامی»، «اخلاق سیاسی»، «تدبیر در اداره حکومت»، «عوامل بقاء و زوال حکومت» است.  
تاریخ به روز رسانی در سایت ششم اسفند ماه 1398
منبع: پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
http://shop.isca.ac.ir/index.php/books/642-D8B1D988D8A7DB8CD8A7D8AA-D8B3DB8CD8A7D8B3DB8C-D8ADDAA9D988D985D8AADB8C-D8BAD8B1D8B1D8A7D984D8ADDAA9D985 کلمات کليدي
اخبار, آثار علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی, سیدسجاد ایزدهی
 
امتیاز دهی
 
 

[Part_Lang]
[Control]
تعداد بازديد اين صفحه: 3154
خانه | بازگشت | حريم خصوصي كاربران |
Guest (PortalGuest)

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي - دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم
مجری سایت : شرکت سیگما