آزاد ارمکی در نشست علمی آسیب شناسی اجتماعی – فرهنگی خانواده در مؤسسه امام رضا علیه السلام؛ بنیان خانواده بر خلاف تصور برخی اندیشمندان ایرانی در حال تغییر است و نمی توانیم بگوییم در حال فروپاشی است.

آزاد ارمکی در نشست علمی آسیب شناسی اجتماعی فرهنگی خانواده در مؤسسه امام رضا علیه السلام؛

بنیان خانواده بر خلاف تصور برخی اندیشمندان ایرانی در حال تغییر است و نمی توانیم بگوییم در حال فروپاشی است.

به گزارش روابط عمومی موسسه آموزش عالی امام رضا، تقی آزادارمکی در نشست علمی آسیب شناسی اجتماعی- فرهنگی خانواده که به همت گروه علوم اجتماعی مؤسسه امام رضا(علیه السلام) برگزار شد، با بیان اینکه  خانواده از مفهوم پیچیده ای برخوردار است که حتی بسیاری از اساتید و صاحب نظران نمی توانند بگویند ما خانواده را به خوبی می شناسیم، اظهار کرد: ما اگر سند چشم انداز را در ایران بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که در ارتباط با بحث خانواده فقط به کلی گویی  و پرداختن به مفاهیم مبهم اکتفا شده است.

وی با بیان اینکه  یکی از مهمترین مشکلات خانواده در ایران، مسئله ازدواج است، تصریح کرد: مشکل خانواده در ایران در ازدواج است نه طلاق و اگر اینگونه باشد کانون همه خانواده ازدواج خواهد بود، در جوامع غربی ازدواج سخت و طلاق آسان است ولی در جامعه ما معکوس عمل کردیم و ازدواج آسان  و طلاق سخت که مشکلاتنی برای جامعه ما ایجاد کرده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه اصلی ترین چالشی که وجود دارد، چالش ازدواج در ایران است، بیان کرد: ما وقتی درباره ازدواج بحث می کنیم نگاه طبیعی است تا نگاه اجتماعی  و در حالی است که اساسا ازدواج یک مقوله سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه اگر ازدواج سامان یابد، بسیاری از مسائل دیگر در خانواده بروز پیدا نمی کند، افزود: ما زمانی آمار برایمان مهم نبود و فکر میکردیم چیزی در کشور اتفاق نمی افتاد و امروز آمار برایمان مهم است و فکر می کنیم مشکلات فاجعه باری ایجاد شده است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه از دیدگاه ما خانواده یعنی ازدواج و مالکیت، اظهار کرد: اگر ما این تعریف را قبول نداشتیم که باید از خانواده همانند یک سازمان تشکیلاتی صحبت می کردیم و این در حالی است که از خانواده به عنوان یک نهاد سخن می گوییم و نباید خانواده را به یک زن، مرد و فرزند ساده و خلاصه کنیم.

وی با بیان اینکه مطالعه در ارتباط با خانواده در غرب نیز سابقه طولانی ندارد، تصریح کرد: موضوع و سوالی که دیروز در غرب و امروز در ایران مطرح شده است در ارتباط با فروپاشی خانواده است و آمارها نشان می دهد که خانواده در ایران در حال فروپاشی است ولی این در حالی است که خانواده در ایران در حال تغییر است.

آزاد ارمکی گفت:متاسفانه برخی ها در ایران به موضوع فروپاشی خانواده دامن می زنند و این موضوع  باعث دو گانگی ثبات و فروپاشی در کشور شده است و این موضوع آن ها را نسبت به تغییر نظام خانواده در کشور غافل کرده است.

وی با بیان اینکه ما اگر داده ها را به خوبی بررسی کنیم قطعا به نتیجه تغییرات بنیادین در بنیان خانواده در کشور خواهیم رسید، افزود: ملت ما از یک فرهنگ با قدمت طولانی برخوردار است و باید توجه داشته باشیم که انقلاب ملت نساخته بلکه این ملت بودند که انقلاب ساختند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زنان پدیده نوظهوری در جامعه نیستند، تصریح کرد: ما اگر زمان صفویه و قاجاریه را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که زنان نقش تاثیرگذاری را ایفا می کردند و پایه گذاری بسیاری از موضوعات زنان بودند پس نمی توانیم بگوییم بنیان خانواده براحتی در ایران از هم فرو بپاشد.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما