در نشست چالش های فرهنگی – اجتماعی بحران جمعیت در ایران مطرح شد؛هشدار استاد حوزه علمیه قم نسبت به سونامی کاهش جمعیت در ایران

در نشست چالش های فرهنگی اجتماعی بحران جمعیت در ایران مطرح شد؛

هشدار استاد حوزه علمیه قم نسبت به سونامی کاهش جمعیت در ایران

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به سونامی کاهش جمعیت در ایران، گفت: اگر به سرعت با این سونامی مقابله نشود آثار منفی آن را در سال های آینده مشاهده خواهیم کرد.

به گزارش روابط عمومی موسسه امام رضا(ع)، حجت الاسلام والمسلمین  علی ابوترابی در نشست تخصصی چالش های فرهنگی- اجتماعی بحران جمعیت در ایران که در سالن همایش های مؤسسه امام رضا(علیه السلام )برگزار شد، با بیان اینکه در سال  67  به طور میانگین سهم هر زن از تعداد فرزندان، 6.7 بود که احساس شد زیاد است .

وی ادامه داد: البته چون کاهش جمعیت یک خطر محسوب می شود گفتند نرخ باروری از 7 فرزند به 4 فرزند کاهش یابد ولی در طی 23 سال و به صورت آهسته این کاهش صورت گیرد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه طبق برنامه ریزی اولیه قرار بود در سال 91 به چهار فرزند برسیم ولی فقط طی سه سال 40 درصد کاهش داشتیم و یک نسل کشی عظیم رخ داد و برنامه 23 ساله را در طی سه سال اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه این کاهش جمعیت از اوایل دهه 70 بایستی متوقف می شد، افزود: متاسفانه این کاهش جمعیت متوقف نشد و مهمترین سکوت خبری در این دو دهه نیز در بحث جمعیت رخ داد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با اشاره به اینکه  برنامه ریزی ها از سال 73 برای تصویب سه فرزند انجام شد و این موضوع در حالی است که قرار بود چهار فرزند باشد، بیان کرد: متاسفانه در تبلیغات وزارت بهداشت ما شاهد این بودیم که دو فرزند کافی است و اولین شعار ما این بود فرزند کمتر برای تربیت بهتر ولی بعد به شعار فرزند کمتر برای زندگی بهتر تغییر پیدا کرد.

وی  با بیان اینکه طبق آمار در سال 90 نرخ باروری به میانگین آماری 1.7  رسیده است، خاطرنشان کرد:این موضوع بی سابقه ترین افت جمعیتی محسوب می شود و این در حالی است که کاهش جمعیت در کشورهای غربی بیش از 100 سال طول کشیده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه سونامی کاهش جمعیت از سال 1405 آثار خود را نشان خواهد داد، تصریح کرد: امروز 23 میلیون نفر هستند که به لحاظ سنی می توانند مادر باشند و میتوانند حرکت عظیم اجتماعی را انجام دهند ولی این جمعیت یک مرتبه کم می شوند و این فرصت عظیم را در یک زمان کوتاه از دست خواهیم داد.

وی گفت: موضوع کاهش جمعیت باعث می شود تا اپیدمی افسردگی خانواده در کشور افزایش یابد و آن به این دلیل است که مادری که  به طور میانگین یک فرزند دارد نمیتواند نیاز های روحی خود را برطرف سازد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی با بیان اینکه آمار 1.7 نرخ باروری در سال 90 با مطالعه مرز نشینان بوده است، افزود: این آمار در حالی ثبت شده که کاهش جمعیت در استان های مرزی صورت نگرفته است و با مطالعه این آمار به عمق فاجعه کاهش جمعیت در استان های غیر مرزی و مرکزی پی خواهیم برد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به  اینکه  در بعد فرهنگی، روحانیت چه پاسخی می تواند بدهد، تصریح کرد: ما چگونه می توانیم به ایمن موضوع مهم پاسخ دهیم که ایران در تحت زعامت روحانیت اسلامی، بیش از دو سوم انرژی باروری خود را از دست داده است.

استاد دانشگاه با اشاره به نقش صدا و سیما در فرهنگ سازی در جامعه، بیان کرد: صدا و سیما از نظر فرهنگ سازی در جایگاه بالایی برخوردار است ولی متاسفانه در این سال ها بیشتر تلاش خود را برای فرهنگ سازی منفی بکار برده است و ما در بیشتر سریال ها و فیلم های پخش شده از صدا وسیما عمل زشت تعدد ذوجات را مشاهده کردیم.

وی با اشاره به افزایش پدیده بی فرزندی و تک فرزندی در کشور، اظهار کرد: متاسفانه اگر به سرعت با این پدیده مقابله نکنیم آثار منفی آن در سال 2030 مشاهده خواهد شد و طبق بررسی صورت گرفته توسط سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران در سال 2030 جز سه کشور پیر در جهان اسلام خواهد بود و همچنین در سال 2050  یکی از سه کشور پیر از نظر جمعیت در جهان خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابری ادامه داد: یکی از مهمترین طرح های غربی ها امروز افزایش سن ازدواج در جمهوری اسلامی است و ما باید بررسی کنیم که از سال 92 که رهبر معظم انقلاب نسبت به کاهش جمعیت هشدار دادند چه اقدامی برای کاهش سن ازدواج انجام دادیم.

 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما