اسلام بیشترین توصیه را به شادی کرده است/ گاهی گناه در برخی عزاداری ها بیشتر از مراسم شادی است

حجت الاسلام والمسلمین غفاری فر مدیر گروه تبلیغ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
اسلام بیشترین توصیه را به شادی کرده است/ گاهی گناه در برخی عزاداری ها بیشتر از مراسم شادی است
 
به گزارش روابط عمومی مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام به نقل از پایگاه خبری تحلیلی انقلاب نیوز: حجت الاسلام والمسلمین غفاری فر بیان داشت: وقتی تابوهای شرعی در عزاداری ها درست می شود و مراسم عروسی ها در یک پروسه طولانی قطع می شود، همین عزاداری ها منتهی به حرام می شود، اگر منتهی به حرام شدن برخی از عزاداری ها بیشتر از برخی از شادی ها نباشد کمتر از آن نیست، زیرا آنجا(عزاداری ها) منتهی به محرمات الهی که منتهی به حدود است می شود اینجا(شادی ها) نهایت اشعار لغو و حرکت های لغو مانند رقص شود.
حجت الاسلام و المسلمین حسن غفاری فر استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز، اظهار داشت: غم و شاید باید معنا شود تا متوجه شویم  عزاداری های ما چقدر عزاداری و غم است، وقتی محور توجه به خدا باشد عزا در اثر فقدان وسایل و ابزاری است که ما را به خدا می رساند، وقتی فرصتی را از دست می دهیم غمگین هستیم، این غمگینی با توجه به از دست دادن فرصت هایی که ما را به خدا می رساند است.
وی گفت:
  برخی غم ها از جنس تعظیم شعائر است یعنی تجلیل از یک نعمتی که در جای خود گرانبها بود حالا که ما از آن بی بهره هستیم برای گرامی داشت او که منتهی می شود به گرامی داشت راه و رسم و اندیشه آن پدیده، مثل ایام حج اگر با این نگاه به موضوع نگاه کنیم عزاداری ها ی ما نیز یک معنای دیگری پیدا می کند.
دهه عزاداری فقط برای امام حسین(ع) توصیه شده است
کارشناس مسائل دینی تاکید کرد: اگر در دهه محرم بحث عروسی مطرح نیست به این جهت نیست که عروسی هایی که در ایام دیگر گرفته می شود درست است حالا در ایام محرم نمی توان این عروسی ها را گرفت، بلکه این عروسی ها در ایام عادی نیز مشکل دارد، آن هم به این دلیل که شادی اقتضاعاتی دارد که باید رعایت شود.
غفاری فر تصریح کرد:
  مسئله امام حسین(ع) یک مسئله ویژه ای است، در مورد هیچ امامی و در هیچ روایتی در خصوص دهه گرفتن توصیه نشده است حتی در وصف امیرالمومنین علی (ع) و پیامبر هم این سبک نیامده است زیرا عاشورا یک پدیده کاملا اجتماعی است البته سبک و سیاقی که در بحث عزاداری ها وجود دارد نیز جای بحث دارد، به همین خاطر رهبر معظم انقلاب  در بحث عزا فرمودند تعظیم شعائر با عزاداری عاشورا قاطی نکنید.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: به طور مثال در مکروهات و محرمات روابط زناشویی جایی نوشته نشده است شب شهادت امام معصوم انجام روابط زناشویی جز مکروهات و محرمات است، در هیچ رساله مسئله ای مطرح نشده، البته درست است که اخلاقا یک مومن این مسئله را برای خودش یک تابو حساب می کند اما هیچ حرمتی ندارد، یعنی در عزاداری برای ائمه نفی روابط زناشویی نیامده است، اگر ما مسئله عزا را درست بفهمیم طبیعتا
  شادی هم معنای خاص خودش را پیدا می کند.
در عزاداری و شادی افراط وجود دارد
وی گفت: همچنان که در عزاداری افراط وجود دارد در شادی هم افراط وجود دارد وقتی عزاداری می کنیم خیلی از مواهب الهی را قطع می کنیم و وقتی وارد برنامه های شادی می شویم فکرمی کنیم افراط در شادی به وجود می آید اینگونه می شود که جریان متدین از این شادی فرار می کنند، چون شادی ها از فضای اصلی خودش عبور کرده است.
کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: بخش دیگر به دلیل غلط فکر کردن در خصوص شادی است آنچه از طرف دین سفارش
  شده شادی است اما  این شادی های که انجام می شود  واقعا برای اهل بیت نیست ، غیر از ایام محرم و صفر در لسان جهان اسلام ،عید مبعث ،عید قربان، عید فطر و عید جمعه داریم و در عید اختصاصی شیعیان عید بزرگ غدیر را داریم وقتی عید را معنا می کنیم یکی از مستحبات عید روزه گرفتن است.
وی گفت: ما هم عزا را غلط معنا می کنیم هم عید را غلط معنا می کنیم وقتی هر دو معنا غلط شد عزا به توهم اینکه محرمات در آن کمتر است
  معمولا به طبع مومنین سازگارتر است ، در حالی که برخی از لوازم عزاداری ها جزء محرمات است.
 
تابوهای شرعی در دین ایجاد شده
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: وقتی تابوهای شرعی در عزاداری ها درست می شود و مراسم عروسی ها در یک پروسه طولانی قطع می شود، همین عزاداری ها منتهی به حرام می شود، اگر منتهی به حرام شدن برخی از عزاداری ها بیشتر از برخی از شادی ها نباشد کمتر از آن نیست، زیرا آنجا(عزاداری ها) منتهی به محرمات الهی که منتهی به حدود است می شود اینجا(شادی ها) نهایت اشعار لغو و حرکت های لغو مانند رقص شود.
غفاری فر اظهار داشت: اگر افراط و تفریط شود به همان اندازه که برخی از شادی ها منتهی به حرام می شود برخی از عزاداری ها و غم ها هم منتهی به حرام می شود، و شاید برخی از عزاداری ها خروجی حرامش شدید تر هم باشد، باید یک بازخوانی از شادی و عزا در اسلام انجام بدهیم تا هم در عزا و هم شادی تعادل داشته باشیم.
کارشناس مسائل دینی خاطر نشان کرد: به طور مثال برنامه خندوانه صدا و سیما تا اندازه ای خوب است، در این برنامه چند پارامتر حرام که در شادی ها
  که رایج است وجود ندارد، گرچه گاهی از دست عوامل برنامه خارج می شود و برخی مسائل که نباید باشد در این برنامه است اما باید گفت در این برنامه برای خندان کلمات جنسی، دروغ، تهمت به کار برده نمی شود البته برخوردهای عفیفانه با نامحرم بزرگترین بحران برنامه خندوانه است که اگر این حذف شود واقعا  یک مجلس شادی که به جریان دینی نزدیک است می باشد.
وی افزود: به طور کلی در برنامه خندوانه فراموشی و غفلت وجود ندارد، نشاط وجود
  دارد و مهمتر از همه در این برنامه شاد آموزش هم وجود دارد و در اکثر برنامه های خندوانه یک موضوع آموزشی اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و یا بهداشتی نیز دارد، و باید از نویسندگان و عوامل این برنامه تقدیر کرد.
استاد حوزه ودانشگاه تاکید کرد: اگر بتوانیم اصل شادی و غم را معنا کنیم، غم به معنی سیاهی نیست تا شادی به معنای رها شده گی باشد، اگر از این دو عنصر معنایی فاصله گرفته شود هم متدینین به سمت شادی می روند و هم می توان شادی را به معنای واقعی گسترش داد در اینجا حوزه های علمیه نقش بسیار مهمی دارد.

 
در ترویج عزاداری بیشتر تلاش شده
وی تصریح کرد:
  قشر مذهبی به ویژه روحانیت در ترویج عزاداری و غم نقش اساسی داشته است، علت این است که به زعم خودشان با این کار باعث می شوند مردم از فساد فاصله بگیرند در حالی که این پاک کردن صورت مسئله است، این کار هم اصلا فردی نیست بلکه ساختاری است.
غفاری فر خاطر نشان کرد: برخی از بیوت مراجع در قم معمولا همانطور که در روزهای عزا مراسم گرفته می شود در روزهای شادی اهل بیت(ع) مجالس شادی نیز گرفته می شود، و مدح اهل بیت(ع) و شیرینی و
  حتی هدیه نقدی به عنوان تبرک هم داده می شود که این مسئله باید توسعه پیدا کند.
کارشناس مسائل دین گفت:
  در عید غدیر هر فرد سیدی خود را مقید می داند در منزل مراسم عید داشته باشد یعنی شادی وارد کف جامعه شده است، اگر سلسله نشست هایی گذاشته شود و شادی و عزاداری ها از افراط و تفریط  خارج شود و شاخصه های غم و شادی مشخص شود می توان مسیر را پیدا کرد و گرنه با کلی گویی کار خراب می شود.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: هیچ نهادی بعد از خدا و انبیا در قرآن به اندازه احترام به والدین سفارش نشده است، اما همین اسلام وقتی به مقوله عزاداری برای پدر و مادر می رسد می گوید هیچ زنی حق ندارد بیش از 3 روز در عزاداری پدرش آرایش
  برای همسرش نکند اما آیا این مسئله در جامعه وجود دارد؟ پس باید گفت نه عزاداری و نه شادی هایمان اسلامی است.

کارشناس مسائل دینی در پایان تاکید کرد: شادی ها به لهو و عزاداری ها به یاس و نا امید روی آورده است که باید راه و روشن درست از طریق رسانه ها با گفتگو با کارشناسان دینی تبین شود.

 
گفتگو از مرضیه مهدیلو
 
انتهای پیام/120
 
امتیاز دهی
 
 

خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

موسسه آموزش عالي حوزوي امام رضا (عليه السلام)
مجری سایت : شرکت سیگما