صدرا
1397/6/25 يكشنبه در سلسله نشست های چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي مطرح شد پيشينه انقلاب و جمهوري اسلامي به مدنيت ديني ايراني بر مي گردد نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي پيشينه انقلاب و جمهوري اسلامي را مدنيت ديني ايراني عنوان کرد و گفت: پشتوانه آن مکتب ديني مدني اسلام است.
به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، عليرضا صدرا در سلسله نشست هاي چهلمين سالگرد انقلاب اسلامي با عنوان «رشد و پيشرفت همه جانبه(با تأکيد بر رشد علمي، اخلاقي، سياسي، فرهنگي و...)» که به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار شد، اظهار داشت: عدد چهل به معناي پختگي، عقلانيت و حکمت مي باشد و در عرف مطرح است که وقتي انسان به اين سن مي رسد، عوارض جانبي کمتر مي شود و جنبه هاي عقلاني به اوج خود رسيده و وارد مرحله عرفاني و تعالي معنوي خود مي شود، در صورتي که درست تربيت شده باشد. 
وي گفت: انقلاب اسلامي و نظام سياسي انقلابي جمهوري اسلامي ايران پيشينه، پشتوانه، ساختار و سيري دارد و اکنون هم يک چشمانداز و چالشي دارد و اين مسأله طبيعي هم است؛ پيشينه اين انقلاب و نظام از سه وجه مکتب اسلام، ملت ايران و امامت امام راحل تشکيل شد که به موفقيت منجر شد. 
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: ملت مصر چيزي از ملت ايران کم ندارند و همواره در طول تاريخ و تمدن سازي و دوران اسلامي پا به پاي ايراني ها بوده اند و اسلام هم ولو با قرائت غير امامي در مصر، اما بن مايه هاي قبلي امامي هنوز در مصر قوي است يعني تفکر وهابي نيست و نو انديشي در مصر قوي تر است اما رهبري در آنجا وجود نداشت. 

* پشتوانه جمهوري اسلامي مکتب ديني مدني اسلام است
وي افزود: خروجي اين مثلث، انقلاب شد که در آن هم مکتب، هم امت و هم امام بود؛ در زمان امام علي(ع) هم امام و هم مکتب وجود داشت اما امت نبودند و معصوم(ع) هم خانه نشين شدند. پيشينه انقلاب و جمهوري اسلامي به مدنيت ديني ايراني بر ميگردد و پشتوانه آن مکتب ديني مدني اسلام است که اسلام دين تارک دنيا نيست و ديني است که آمده دنيا را بسازد و ساختار جمهوري اسلامي را از يک ساختار استبدادي سلطنت مطلقه به يک ساختار جمهوري اسلامي درآورد يعني جمهوري ولايي فقيه اسلامي است.
صدرا اظهار داشت: انقلاب از پديداري تا پيروزي سيري را داشته است و بعد از انقلاب نيز مراحلي را پشت سر گذاشته است. ما در مقطع چهل سالگي انقلاب هستيم و در مرحله تأسيس که نظامسازي و نهادسازي کرده است و به جاي حکومت هاي استبدادي و سلطنتي مطلقه، قانون اساسي را اساس قرار داده و حضور و مشارکت مردم را که مد نظر بوده، مرحله اول نظام سازي و تأسيس است. 
وي گفت: سپس ما را با جنگ ناخواسته درگير کردند که جنگ جهاني سوم بود؛ جنگ جهاني اول و دوم 5 سال به طول انجاميد اما اين جنگ هشت سال طول کشيد که تمام دنيا يک طرف بود و ايران در طرف ديگر قرار داشت اما ايران جنگ را به صورت جمهوري و مردم سالارانه اداره کرد و بسيج شکل گرفت. 
اين استاد دانشگاه تصريح کرد: علت اينکه امروز دشمنان ايران با ايران نمي جنگند، وجود دو ابهام در آنها است يکي اينکه ابهام استراتژيک دارند و نمي دانند که ما چه داريم و ابهام ديگر دشمن اين است که مي دانند توانايي شروع جنگ را دارند اما نمي دانند که مي توانند از جنگ موفق خارج شوند يا نه، البته بايد نسبت به شرايط هوشيار باشيم. 

* ايران هجدهمين کشور دنيا از لحاظ اقتصادي است
وي ضمن بيان آماري از بانک جهاني اظهار داشت: اکنون بانک جهاني آماري داده که ايران هجدهمين کشور دنيا از لحاظ اقتصادي است و آنها آمار داده اند و مشکلات را هم مي بينند و گفته اند که ايران در سال 2021، اقتصاد پانزدهم جهان مي شود و کانادا، عربستان و ترکيه را پشت سر مي گذارد. 
صدرا با اشاره به توسعه زيرساخت ها در ايران گفت: اکنون وارد توسعه زيربنايي شده ايم و بانک جهاني اعلام کرد که ايران همزمان که زير بنايش را ساخت، عدالت اجتماعي را هم رعايت کرد. زماني نمي توانستيم برق خود را توليد کنيم، اما امروز توليدکننده برق هستيم. زيرساخت ها ساخته شده و هزاران شرکت شکل گرفته است.
وي تصريح کرد: تاکنون به مرحله زيربنايي رسيده ايم، بعد از اين توسعه، بايد بحث تحکيم نظام صورت بگيرد و بايستي کارآمدي و اثربخشي خود را بالا ببريم.

* بزرگترين مشکل کشور در عرصه هاي مختلف، نابساماني و بلاتکليفي است
نماينده سابق مجلس شوراي اسلامي افزود: در مرحله تحکيم نظام، وارد الگوسازي پيشرفت شده ايم که ما را از حرکات نوساني وا ميدارد. بزرگترين مشکل کشور در عرصه هاي مختلف، نابساماني و بلاتکليفي است چراکه نوسان داريم و علت آن نبود الگوي مشخص است.
وي اظهار داشت: انقلاب در عرصه هاي مختلف دفاع، سياست و... اختراع بزرگي دارد اما نيامده ايم فرمول هاي آن را استخراج کنيم که کم کاري کرده ايم و بايد فرمول اين اختراعات را منتقل کنيم. به دليل اين که فرمول را استخراج نکرده ايم، گاهي اوقات به اشتباه عمل مي کنيم. 
صدرا ريشه مشکلات اقتصادي را ريشه در سياست هاي اقتصادي دانست و گفت: الگوسازي يعني اينکه به فعاليت ها تعادل و توسعه دهيم، دولت بايد تعادل برقرار کند و اين الگو سازي است. اگر مشکل اقتصادي داريم، مشکل در سياست هاي اقتصادي است.
وي تصريح کرد: چشم انداز ما اين است که الگوسازي کنيم. يکي از سياستمداران خارجي گفته بود که ايران در حال تمدن سازي نوين است؛ دشمنان اين مسائل را مي بينند که تحريم مي کنند. ما بايد آماده باشيم که جلوي جنگ رواني دشمن بايستيم.
اين استاد دانشگاه با اشاره به چالش پيش روي ايران اظهار داشت: از نظر زيرساختي بسيار قوي هستيم اما در کنش و روش ضعف داريم.

* رمز پيروزي انقلاب اسلامي مدل هيئتي با ساختار شبکه اي است
وي مجلس بايد قانون روشن و غير قابل تفسير را ارائه کند اما امروزه قانون هاي زيادي را توليد مي کنيم و انباشت قانوني داريم که بايد اين مسأله را حل کنيم.
صدرا  با بيان اين که رمز پيروزي انقلاب اسلامي مدل هيئتي با ساختار شبکه اي است، خاطرنشان کرد: مدل هيئت به اين صورت بود که يک دفعه در صحنه حاضر مي شوند و موج ايجاد مي کنند و کسي نمي تواند در آنها نفوذ کند. هيئت حول سازماني نيست بلکه حول شخص اداره مي شود؛ اين مدل، تجربه اي بود که در جنگ موفق بوديم و هميشه بايد مردم را در صحنه نگه داريم. حضور مردم در صحنه به معناي پيش روي است. در دوران جديد بايد هيئت ها را حفظ کنيم اما سازمان دهيم؛ در جنگ توانستيم اين ايده را پياده سازي کنيم اما در عرصه اقتصادي جدي نگرفتيم.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما