هیات علمی
1397/4/28 پنجشنبه در دومين روز نشست مديران ارشد و اعضاي هيئت علمي صورت گرفت ارائه جمع بندي نقطه نظرات پنل هاي تخصصي سومين نشست راهبردي مسأله محوري جلسه جمع بندي کميسيون هاي شوراي راهبري دفتر تبليغات اسلامي در دهکده وسف قم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي دفتر تبليغات اسلامي، جلسه جمع بندي کميسيون هاي شوراي راهبري دفتر تبليغات اسلامي با حضور حجت الاسلام والمسلمين جعفري گيلاني (رييس هيأت امناي دفتر) و ارائه گزارش رؤساي قطبهاي فکري فرهنگي دفتر تبليغات اسلامي برگزار شد.
در ابتداي اين نشست حجت الاسلام والمسلمين سبحاني (رييس قطب تعميق باورهاي ديني و مقابله با جريان ها و فرق انحرافي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم) با اشاره به عناوين مصوبات قطب ها ابراز داشت: قطب تعميق باورهاي ديني و فرق انحرافي سه ميز را در زير مجموعه خود دارد که عبارتند از ميز فرق انحرافي که شش جريان انحرافي را مورد مطالعه قرار مي دهد، ميز قرآن که با سه کارگروه مرجعيت قرآن ، قرآن و مستشرقان و قرآن و فرهنگ عمومي کار مي کند و ميز سوم تعميق باورهاي ديني است که چون جديد آغاز شده و کارگروه مصوب نداريم.
وي ادامه داد: در ميز تعميق باورهاي ديني چهار کلان پروژه را در نظر داريم که يکي مربوط به تربيت ديني جوانان و نوجوانان، ديگري الحاد مدرن، مستشرقان و شيعه شناسي و چهارمي هم کلام کاربردي است که ايده اصلي اين است که کلام سنتي بايد از ساحت نظريه ها تنزل پيدا کند و در قالب ايده ها و مفاهيم قابل دريافت و مؤثر در حوزه هاي مختلف دانشي ارائه شود.
رييس قطب تعميق باورهاي ديني با اشاره به فعاليت هاي قطب تعميق باورهاي ديني گفت: بخشي از فعاليت ها رصد جريان هاي رقيب و انحرافي است و شايد بتوان گفت امروزه دفتر تبليغات به روز ترين اطلاعات را در مورد وضعيت فرهنگي فرقه ها در اختيار دارد؛ حوزه دوم حوزه فرهنگسازي و حساسيت سازي براي نخبگان خاص است و تلاشمان اين است که جريانهايي که به صورت نامحسوس در جامعه جريان دارد و به جامعه آسيب مي رساند را به نخبگان منتقل کنيم.
وي با بيان اين که ائمه جماعات و جمعه و اساتيد دانشگاهي و مسؤولان کشور از جمله اين نخبگان هستند، اظهار داشت: بايد آموزش هاي کاربردي و نشست ها واجلاس هاي محرمانه براي توجيه گروه هاي خاص و نخبگان صورت بگيرد.
حجت الاسلام والمسلمين سبحاني با بيان اين که حوزه سوم، حوزه تربيت نسل جوان براي فعاليت در اين ميدان ها است، افزود: در اين حوزه آموزشگاه ها و مراکز تخصصي کم نيستند ولي از خروجي آنها نيروهاي کارآمد و مؤثر بيرون نمي آيد زيرا فارغ التحصيلان کارشناسي ارشد و دکتري هيچگاه يک کنشگر و استاد خوب نخواهند بود مگر دورههاي تمهيدي و تکميلي را بگذاريم و يکي از کارهايي که در قطب اتفاق افتاده تربيت نسل جديدي است که بتوانند وارد عرصه شوند و اين خلأ را پر کنند.
وي عرصه ديگر فعاليت قطب تعميق باورهاي دين را تدوين متون مورد نياز دانست و گفت: از متون درسي گرفته تا متون کاربردي مخاطب عام محور و تا عرصه متون مرجع ما نياز به توليد داريم که ما در هر کارگروهي اعضا را موظف کرديم که نيازشناسي کنند و چه کتاب هايي نياز داريم و چه کتاب هايي است که تبليغ نشده و در اختيار مخاطب قرار نگرفته.
رييس قطب تعميق باورهاي ديني افزود: الان ما حدود 20 عنوان کتاب آموزشي داريم که تدوين شده و در حال چاپ است و در حوزه مخاطب محوري تلاشمان اين است که دفتر و حوزه علميه را وارد يک نوع تخاطب ميان حوزه و مخاطب عام بکنيم.
وي با بيان چند ملاحظه کلي گفت: ما تلاشمان اين بوده که ساختاري را به مجموعه دفتر اضافه نکنيم و بخش عمده قطب ها در بدنه دفتر وجود دارد به اين ترتيب که حوزه تربيت ديني در معاونت تبليغ است و بخش قرآن در پژوهشکده معارف قرآن است و دبير خانه ميز تعميق اخيرا به پژوهشکده کلام منتقل شده که کل ظرفيت دفتر در خدمت مجموعه قرار بگيرد.
حجت الاسلام والمسلمين سبحاني افزود: نکته ديگر اين است که ما سعي کرديم هم افزايي ايجاد کنيم و شايد بتوان گفت که کمتر مؤسسهاي در قم در قالب فعاليت هاي قطب کار مي کرده و توان کار داشته و ما دستش را بند نکرده ايم؛ نه تنها آن ها را به مجموعه خودمان نياورده ايم بلکه ما به سراغ آنها رفته ايم.
وي افزود: از پروژههاي جديدي که تازه است و نقطه امتياز دفتر است ما در چند حوزه فعاليت هايي را شروع کرديم، در حوزه مطالعات قرآن ما در بخش مرجعيت قرآن کار تازه اي است که هنوز کسي متولي کار نشده است؛ بحث قرآن و مستشرقان علي رغم اين که نشست هايي هم برگزار شد ولي حوزه پايگاهي نداشت که متولي کار بشود که با حضور اساتيد خوب اين کارگروه هم شکل گرفته است.
رييس قطب تعميق باورهاي ديني افزود: در حوزه کلام کاربردي حوزه اي است که اين به عنوان عرصهاي نو رقيب کلام جديد مي تواند باشد، عرصه شيعه پژوهي و مستشرقان که وضعيت خوبي نداشتيم و اميدواريم با اين پروژه سامان بگيرد.
وي با بيان اين که فعاليت هاي ما در فرق انحرافي به دو گونه است، افزود: ما هم فعاليت هاي منطقه اي و هم فعاليت هاي موردي داريم؛ منطقه اي اين است که ميز مي رود در يک استان مستقر مي شود و با مسؤولان هماهنگ مي کند و يک بسته اقدامات براي کل استان ميبينيم که استان سيستان و بلوچستان اولين اقدام ما بود بعد خوزستان و در خراسان به صورت موردي کار کرديم و از همين ماه گذشته فعاليتمان در استان کرمانشاه هم شروع شده است.
حجت الاسلام والمسلمين سبحاني با اشاره به مسأله ارتباط ميان قطب و بدنه علمي دانشگاه و پژوهشگاه خاطرنشان کرد: برخي  از دوستان فرمودند فرايند تصويب طولاني است که به نظر ما دو ايراد دارد که يکي اين است که گردش کار طولاني است و اشکال دوم اين است که پيشنهادات مراکز به ستاد داده ميشود و بعد از مدتي به قطب ها مي رسد و ما پيشنهاد داديم که اعضاي ستاد از همين الان براي سال آينده جلساتي بگذارند و به توافق برسيم به محض اين که از طريق اتوماسيون طرح فرستاده شد ما تأييد کنيم.
وي ادامه داد: مشکل دوم اين بود که ظرفيت هاي محدودپژهشگاه و دانشگاه به ما اجازه کار بنيادي تر را نمي دهد و ما دو راه حل پيشنهاد داديم که يکي اين که ما از حمايت هاي ويژه براي اين پروژه ها استفاده کنيم و دوم اين که اگردر جهت تغيير موظفي هم قرار است اتفاقي بيفتد ما در خدمت عزيزان هستيم.
رييس قطب تعميق باورهاي ديني تصريح کرد: ارزيابي کلي من در يک جمله اين است که ما قطعا در اين حوزه مشکلاتي داريم زيرا هم فرهنگ کار گروهي در ما ضعيف است و هم کار بين سازماني براي ما سخت است و همچنين متخصص در حوزه کار ما محدود است و با همه اين ها اگر اشکالات را بر طرف کنيم و همين مسير را مصرانه دنبال کنيم و خسته نشويم و همدل باشيم مي توانيم بسياري از مشکلات کشور را برطرف کنيم.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمين پارسانيا (رييس قطب بنيادهاي نظري و نظام متقن علوم انساني و اسلامي) با بيان اين که ما در پنلي که داشتيم فرصت خوبي براي گفت وگو با دوستان، مديران و اعضاي هيأت علمي داشتيم، گفت: در قطب بنيادهاي نظري با سه ميز فعاليت هاي خود را دنبال مي کنيم که عبارت از ميز علوم اسلامي، ميز علوم انساني وميز تعليم و تربيت هستند.
وي اظهار داشت: در گزارشي که مسؤولين ميزها ارائه دادند ميز علوم اسلامي براي خود 400 مسأله مطرح کرده بود که از اين تعداد 119 تا را فعال کرده بود و در اين نشست مسائل جديد بيان شد که بيشتر مسائل ناظر به مدل اجرا و مسائل ساختاري و ارتباطات بود و در برخي از ميز ها هم مسائل محتوايي مطرح شد.
رييس قطب بنيادهاي نظري و نظام متقن علوم انساني و اسلامي گفت: يکي از پيشنهادهايي که داده شد فعال کردن سامانه اي است که اطلاعات مربوط به هر ميز به صورت داخلي در اختيار همه مجموعه هاي دفتر قرار بگيرد و بازخورد نظرات دوستان هم در آن سامانه باشد.
وي خاطرنشان کرد: براي ميز علوم انساني که آقاي معيني پور مسؤول اين ميز بودند و الان مدير شبکه چهار سيما شدند يک توديع و معارفه داشتيم ولي همچنان ايشان در ميزحضور خواهند داشت و آقاي مريجي پذيرفتند که مديريت ميز را داشته باشند.
حجت الاسلام والمسلمين پارسانيا با اشاره به اين که در ميز علوم انساني حدود 15 پيشنهاد خوب ارائه شد، افزود: يکي از کارهايي که انجام شده است اين است که دفتر در برخي موضوعات تخصصي و موردي کارآمد عمل کرده و در برخي رشتهها از کتاب هاي دبيرستان گرفته تا تأسيس رشتههايي از قبيل دانش اجتماعي مسلمين و فلسفه علوم  اجتماعي در مراکز عالي آموزشي کارهاي نظري خوبي انجام داده است.
وي با بيان اين که ميز علوم انساني کارنامه موفقي را ارائه داده است، گفت: اين ميز در سطوح مختلف و نخبگان علوم انساني که حدود 1500 تا 2000 تا از نخبگان و رتبه هاي برتر را شناسايي و جذب کرده است که بتوانند نقطه عطفي در قله هاي نظري دانش ايجاد کنند و حضور فعالي در عرصه جهان اسلام و شناسايي جريان هاي موجود براي گفت و گو با قله هاي علوم انساني داشته باشند.
رييس قطب بنيادهاي نظري و نظام متقن علوم انساني و اسلامي با اشاره به اين که ميزآموزش و پرورش ما اجرايي ترين و فعال ترين به لحاظ توليد به مصرف است و ارتباط نزديک و عملياتي با وزارت آموزش و پرورش دارد، گفت: اعضاي اين ميز اعضاي تأثير گذار در آموزش و پرورش هستند و در مسائلي که در درون آموزش و پرورش با دغدغه رويکرد متناسب با حوزه هاي علميه دارد شرکت مي کنند؛ اين ميز ما تنها ميزي است که ارتباط خود را با بخش تبليغ توانسته ايجاد کند.
وي تصريح کرد: بناي ما در ميز ها اين است که اول ارتباط صف ها با ميزها را تقويت کنيم و دوم اين که در مقام اجرا اولويت با صف هاي خود دفتر باشد و اگر اين توان در صف ها نباشد به سراغ مراکز بيروني خواهيم رفت.
حجت الاسلام والمسلمين پارسانيا با بيان اين که ميز علوم اسلامي که مسؤولش آقاي الهي هستند ارتباط بالايي با بخشهاي داخلي دفتر تبليغات دارد و سياست هاي 14 گانه اي را تدوين کردند، گفت: مشکلات اين ميز از نوع اجرايي بود و گفته شد که بايد نمايندگان حقوقي اين ميز در مراکز تخصصي، تخصصي تر انتخاب شوند.
وي با بيان اين که بايد و در برنامه هاي سپرده شده به صف ها ثبات وجود داشته باشد، ادامه داد: اهتمام ما اين است که خروجي ها از  چاپ کتاب خارج شود و بخش هاي متنوعي داشته باشد. 
در ادامه حجت الاسلام والمسلمين عليزاده (رييس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگي) با بيان اين که در قطب اخلاق ما چند مسأله داريم، اظهار داشت: در ميز خانواده مقابله با موج گسترده طلاق هاي زود هنگام در مورد زوج هاي جوان مطرح است.
وي افزود: در ميز سبک زندگي دو مسأله داريم که يکي تأمين نرم افزار کلان نظريه سبک زندگي اسلامي است که در اين زمينه وجود دارد و دومين مسأله مقابله با عدم تعادل و سوء مصرف در کالاهاي فرهنگي از قبيل شبکه هاي اجتماعي و شبکه هاي تلويزيوني و ماهواره اي و .... است.
رييس قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگي افزود: در ميز اخلاق هم دو مسأله را الان در دست کار داريم که يکي مقابله با ريشه ها و مظاهر دروغگويي و ناراستي در تمام سطوح جامعه است و ديگري بحث نهادينهسازي و ترويج اخلاق تبليغ است يعني مبلغان به عنوان صف اصلي ارتباط با جامعه چه کارهايي بايد انجام دهند تا نفوذ کلام روحانيت در جامعه افزايش يابد.
وي با بيان اين که ما 6 راهبرد را در اين قطب دنبال مي کنيم، گفت: تأکيد بر ارتباط پيوسته و مستمر با صف، تأکيد بر اهتمام بر همه ابعاد پژوهشي، آموزشي، تقنيني، نهادسازي، گفتمان سازي و کار رسانه اي، اهتمام جدي به مقوله رصد و پايش و اطلاعات محيطي، اهتمام به نگاه جامع به همه بخش هاي دفتر و توزيع نقش براي همه صف ها، اهتمام به رعايت دقيق فرايندهاي دفتر و تأکيد بر تعادلات ميان سازماني و همافزايي ميان سازماني که براي اين مورد مسؤول معرفي کرده ايم و کميته اي هم تشکيل شده است.
حجت الاسلام والمسلمين عليزاده اظهار داشت: نکته اول قابل توجه اين است که لازم است بسته هاي محتوايي متنوع متناسب با تنوع مخاطبان کودک، نوجوان، جوان، زنان و مردان طراحي شودو در اختيار صفوف قراربگيرد، دوم تأکيد بر اين که اگراسناد پشتيبان علمي در اختيار صفها قرار بگيرد براي اجرا بهتر ارتباط مي گيرند، بحث رصد ميزان توفيقات و اثر بخشي اقدامات به صورت مرحله اي، لازم است سامانه اي طراحي شود مجموعههايي از دفترکه روي يک پروژه کار مي کنند از فعاليت يکديگر اطلاع داشته باشند.
وي ادامه داد: بايد پيشينه همه کارهاي پژوهشي و آموزشي دفتر استيصال شود تا بتوانند ايرادات گذشته را رفع کنند و از تجربيات گذشته استفاده شود و در نهايت اين که در خود مسأله يابي از صفوف مشارکت بيشتري بگيريم و تمرين مسأله انديشي با مشارکت دادن صف ها در مسأله يابي است.
همچنين حجت الاسلام والمسلمين واعظي (رييس قطب نظام سياسي و اجتماعي اسلام و ايران)با تشکر از تمام کساني که در بحث قطب ها قدم برداشته اند و تلاش مي کنند، گفت: در جلسات شوراي راهبري بحثي در رابطه با راه اندازي سايتي براي اينکه تمام اطلاعات مربوط به ميزها، مسائل و فرم ها در آن جا گذاشته شود  مطرح شد ولي متأسفانه اين سايت راه اندازي نشد. 
وي حجت الاسلام والمسلمين هاشميان را مسؤول پيگيري راه اندازي سايت کرد و اظهار داشت: برخي از بحث ها که به درد مجموعه هاي ديگر ميخورد و حساسيت امنيتي و سياسي ندارد بايد  در سايت بارگذاري شود تا اعضاي هيأت علمي هم از آن استفاده کنند.
رييس دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم با بيان اين که يک پروژه 26 مرحله را طي مي کند که مدت زمان طولاني براي تصويب است، افزود: اين قابل قبول نيست و خواهش من اين است که آقاي هاشميان  به کمک آقاي مولايي بايد بررسي کنند که کدام يک از اين مراحل قابل حذف و يا قابل ادغام است تا اين مراحل کم شود.
وي خاطرنشان کرد: بحث ديگري که مطرح شد اين است که گاهي وقت ها اين طولاني شدن اقدامات، به ستاد بر نمي گردد بلکه به صف بر مي گردد يعني فعاليت ها ابلاغ مي شود ولي در صف ها معطل ميماند و خود صف است که کم انگيزه است و پيگيري نمي کند.
حجت الاسلام والمسلمين واعظي با بيان اين که ما بايد به بستههاي خروجي فکر کنيم نه يک خروجي افزود: اگر يک مقاله خوب نوشته ميشود در قالب يک گارگاه وجه ترويجي به آن بدهند و يا براي سياستسازها و تصميم گيرهاي کشور رهنمود و راهکار ارائه کنيم و از يک اقدام يک بسته خروجي بيرون بيايد.
وي خاطر نشان کرد: نکته بعدي اين است که حضرات مطالبه گرانه و انتقادگرايانه عمل مي کنند در حاليکه خود شما بايد پاسخگو باشيد که براي اين اقدامات چکار کرده ايد و جا دارد که هيأت علمي و محقق ما از خودش بپرسد که چه کار کرده است.
رييس قطب نظام سياسي و اجتماعي اسلام و ايران اظهار کرد: همه چيز را ما نبايد سفارش دهيم بلکه شما بايد خلاقانه به عنوان هيأت علمي عمل کنيد و دانشجويان را به سمت حل مسائل کشور سوق بدهيد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما