اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق)
1396/11/7 شنبه برگزیدگان جشنواره بین المللی اشراق معرفی شدند+ اسامی چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان بخش های مختلف به کار خود پایان داد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، مراسم اختتامیه «چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق» در مرکز همایش های بین المللی غدیر برگزار شد.
در ابتدای این مراسم، محمد حسنی (رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) با اشاره به اهمیت شعر در حوزه های علمیه عنوان کرد: شعر هنر اول حوزه است و به سبب اینکه قالب کهن، بومی، کارآمد، پرکاربرد، متنوع و تأثیرگذاری در انتقال مفاهیم دینی، اخلاقی، عرفانی، الهی و عدالت طلبانه است، جایگاه ویژه ای در حوزه های علمیه دارد.
در ادامه سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ثروت تمدن اسلامی ما ثروت انسانی است و نماد این ثروت نهفته در هنر ایرانی اسلامی بوده و قله آن شعر است و هیچ پدیده هنری مانند شعر در این تمدن هنر ساز درخشش نداشته است. 
وی افزود: با نگاهی به اضلاع چهارگانه نهاد حوزه یعنی نهاد علمی، دینی، تربیتی، اجتماعی حوزه های علمیه می توان گفت زبان شعر زبانی گویا است و سبب می شود تا حوزه و روحانیت همچنان وفادار به این اضلاع چهارگانه باشد.
در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی به تبیین ملاک معناداری گزاره ها پرداخت و تصریح کرد: مسأله ملاک معناداری گزاره موضوعی است که باید در اصول به آن پرداخته شود و باید این موضوع بررسی شود که یک گزاره چه زمانی معنا دار است. 
وی تأکید کرد: شعر برای روحانیان به عنوان کسانی که دین و عرفان را فهمیده و می خواهند درباره حقایق روحی با مردم و مخاطب صحبت کنند، از اهمیت بیشتری برخوردار است و به همین سبب نیز تقویت بنیان شاعری در حوزه موجب تربیت هنرمند و شاعر مؤلف می شود.
* برگزیدگان جشنواره شعر اشراق
در بخش دیگری از این مراسم از برگزیدگان بخش های مختلف چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق تجلیل به عمل آمد. 
در بخش کودک و نوجوان، سمیه زارع خردمند، حجت الاسلام سیدعلی حسینی ایمنی و طیبه رضوانی و در بخش شعر نو نیز عاطفه جوشقانیان، حجت الاسلام محمدصادق کریمی، حمیدرضا فاضلی، سیده حوراء موسوی، مبینا مقدسی، معصومه شهرکی، سید ابراهیم موسوی و زینب مهدی زاده مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش شعر کلاسیک، محمدمهدی خان محمدی، حجت الاسلام حسین مؤدب، محمد کاوه، سید سکندر حسینی، حامد اهور، طیبه عباسی ترابی، سید علیرضا شفیعی، سید علی محمد نقیب، حجت الاسلام قاسم اردکانی، راضیه مظفری، محمدرضا معلمی، یوسف رحیمی، سید احمد میری، زهرا بشری موحد، حجت الاسلام علیرضا محمدعلی بیگی، سعید مبشر، سید محمد بهشتی و مجید خطبایی به عنوان نفرات برگزیده جوایز خود را دریافت کردند.
همچنین در بخش بین الملل، در بخش زبان عربی حسن الحکیم از عراق و حجت الاسلام ماجد منابی، در بخش زبان ترکی حجت الاسلام سید بشیر حسینی میانجی، در بخش زبان اردو حجت الاسلام سید عابدرضا نوشاد از هند، سید ساجد رضوی از هند و عباس ثاقب از پاکستان نفرات برتر شدند و از مصطفی سالوادوری از السالوادور به سبب مجموعه ارزشمند شعر به زبان اسپانیولی و سید احمد حسینی از شهریار به سبب سرودن شعر در سه زبان و ترجمه اشعار  تقدیر به عمل آمد.
حجت الاسلام رضا حاجی حسینی، محمد میرزایی بازرگانی، حجت الاسلام سیدمحمدمهدی شفیعی و عباس همتی نیز برگزیدگان ویژه چهارمین جشنواره بین المللی شدند.
گفتنی است، در پایان این مراسم از کتاب حکمت هنر که حاصل جلسات حکمت هنر مرحوم آیت الله محی الدین حائری شیرازی با هنرمندان و شاعران حوزوی است رونمایی شد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما