اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی شعر حوزه (اشراق)
1396/11/7 شنبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: حوزه خاستگاه شعر در تمدن اسلامی است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه های علمیه و روحانیت را خاستگاه شعر در تمدن اسلامی دانست و بر توجه به شعر در حوزه های علمیه تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، سید عباس صالحی در مراسم اختتامیه «چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق» که در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت شعر در حوزه های علمیه عنوان کرد: ثروت تمدن اسلامی ما ثروت انسانی است و نماد این ثروت نهفته در هنر ایرانی اسلامی و قله آن شعر است و هیچ پدیده هنری مانند شعر در این تمدن هنر ساز، درخشان ظاهر نشده است. 
وی افزود: در میان هنرهای غالب و هنرهایی که در طول تاریخ حوزه های علمیه دیده می شود، شعر برجستگی خاصی داشته و دارد و اگر تاریخ حوزه ها را نگاه کنیم، متوجه می شویم که در طول تاریخ فقاهت و اجتهاد شیعی، شعر بیش از هر هنر دیگری مورد توجه بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر به سلسله علما از سید مرتضی تا شخصیت کم نظیر در تاریخ فقاهت شیعه یعنی حضرت امام خمینی(ره) که بین فقاهت، سیاست، لطافت روح و ادبیات شاعرانه پیوند دادند، نگاه کنیم می بینیم که شخصیت های درجه اول بین مجتهدان و فقیهان بزرگ شیعه با ویژگی شعر شناخته می شوند.
وی حوزه های علمیه و نهاد روحانیت را خاستگاه شعر در تمدن اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: شعر با حوزه علمیه و روحانیت همراه بوده و پایگاه و خاستگاه حجم قابل توجهی از تاریخ شعر تمدن اسلامی به زبان های مختلف، روحانیت و حوزه علمیه است. 
صالحی اضافه کرد: حوزه علمیه یک نهاد علمی است و زبان شعر به زبان علم و فلسفه کمک می کند چراکه شعر مفاهیم انتزاعی را محسوس کرده و معارف را در حوزه علمی و حِکمَی به مخاطب نزدیک تر می کند.
وی ادامه داد: نکته دیگر این است که حوزه علمیه نهادی دینی است و زبان شعر با زبان دین قرابت های زیادی دارد و همانطور که زبان دین صرفاً توصیفی نیست بلکه زبان تحریکی است و تجربه سازی وجودی می کند، زبان شعر هم ترغیبی و تحریکی است و تجربه سازی وجودی می کند لذا مناسبات دین و شعر از نظر زبانی قابل توجه است و حوزه به عنوان یک نهاد دینی نمی تواند به زبان شعر کم توجه باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: یکی دیگر از ویژگی های حوزه علمیه این است که یک نهاد تربیتی و مربی گر، اخلاق اجتماعی است و زبان شعر هم با خود ادبیات تعلیمی دارد که این ادبیات به حوزه به عنوان یک نهاد تربیتی کمک می کند چون زبان آن عاطفی و همدلی است. 
وی ابراز کرد: نکته دیگر این است که حوزه علمیه یک نهاد اجتماعی است که تعهد اجتماعی دارد و یکی از زبان های بیانگر تعهد اجتماعی حوزه زبان شعر است چراکه شعر زبان رسای ابراز تعهدات اجتماعی است.
صالحی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوعات سبب تبیین این موضوع می شود که به چه دلیل بزرگان دین در 1400 سال گذشته به شعر توجه ویژه داشته اند و با نگاهی به اضلاع چهارگانه نهاد حوزه یعنی نهاد علمی، دینی، تربیتی، اجتماعی حوزه های علمیه می توان گفت زبان شعر زبانی گویا است و سبب می شود تا حوزه و روحانیت همچنان وفادار به این اضلاع چهارگانه باشد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما