واعظی
1396/6/23 پنجشنبه رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تبیین کرد:  نقش منزلت اجتماعی طلاب در پذیرش پیام تبلیغ رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منزلت اجتماعی طلاب در میان مردم را مؤثر در تبلیغ دانست و بر حفظ و تقویت آن از سوی روحانیت تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی آیین اختتامیه «دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق» که در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: کشور ما یک ویژگی خاصی دارد و آن این که سازواره های اجتماعی خیلی متنوعی دارد، یعنی ما شهرنشین، روستانشین، عشایری، کوهستان نشین و کویرنشین داریم و این سازواره های متنوع دارای بارهای فرهنگی خاصی است که علاوه بر این ها، دارای قومیت های متنوع و متعددی هستیم.
وی گفت: حوزه ما امتیاز خاصی دارد و آن این که از تمام این سازواره های اجتماعی و قومیت ها در حوزه ما حضور دارند و روحانیت ما در بطن و متن جامعه با همه شاکله های مختلف خود نماینده دارد و این امتیازی را ایجاد می کند. 
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: به واسطه این بافت چند لایه و پیچیده و حضور روحانیت در ایام تبلیغی، این ارتباط اجتماعی را ایجاد کرده و خاطره نویسی می تواند تابلویی از واقعیت های فرهنگی و اجتماعی ما باشد. 
* خاطره نویسی احداث و ایجاد اسناد تاریخی است
وی افزود: برای شناسایی واقعیت ها و تطورات فرهنگی ما که اتفاق می افتد هیچ سندی بهتر از این خاطرات واقع بینانه آن هم از سوی کسانی که داعیه ای بر خلاف واقع گفتن ندارند، نمی تواند این تاریخ را به نسل بعد منتقل کند
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی بر حفظ دانش سازمانی تأکید و اظهار داشت: در مدیریت تأکید می کنند بر این که دانش سازمانی باید محفوظ بماند و کسی که در پستی قرار گرفته، حاصل سال ها تلاش است که تجربیات انباشته شده آن فرد یک دانش سازمانی است که این تجربیات باید حفظ شود تا مدیر بعدی از آنها استفاده کند. 
وی با بیان این که در فضای تبلیغی باید دانش تبلیغ بومی و منطقه ای را که اقتضائاتی دارد، انباشته شود، گفت: تاریخ باید بداند که تقوا، ایمان، دین و مکتب اهل بیت(ع) چگونه و با چه سختی هایی حفظ شده است و بایستی قدردان این امر باشیم.
* مخاطبان خاطرات مبلغان
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مخاطبان خاطرات ثبت شده مبلغان تصریح کرد: این خاطرات مخاطب خاص و آکادمیک دارد که می خواهند روی فرهنگ منطقه خاصی تحقیق کنند که می توانند به این خاطره نویسی ها مراجعه کنند که این بخش تخصصی کار است. همچنین احتیاج داریم که بخش مخاطب عمومی هم داشته باشیم و باید جوری بنویسیم که بتوانیم با لایه های مختلف جامعه ارتباط بگیریم. باید با این رمان نویسی و خاطره نویسی ها کار ارتباطی و فرهنگی انجام داده و مخاطب عمومی را تحت تأثیر قرار دهیم. 
وی افزود: خاطرات و داستان های تبلیغی باید از دو حیث قوت داشته باشد: هم محتوایی که حسن سلیقه در انتخاب مضمون و پیام لحاظ شده باشد و هم از لحاظ آرایه های بیانی و نوشتاری جذاب و تأثیرگذار باشد که در مخاطب اثرگذار شود وگرنه این فعالیت ارتباطی تبلیغ ناقص خواهد ماند. 
* نقش منزلت اجتماعی طلاب در میان مردم
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی به نقش منزلت اجتماعی طلاب در میان مردم پرداخت و تصریح کرد: مخاطب عمومی و علاقه مندی عمومی نسبت به خواندن خاطرات طلاب، به یک امور متنی هم که منزلت اجتماعی روحانیت است، بستگی دارد. این که کارهای طلاب و روحانیت و خاطره نگاری و امثال ذلک خواننده عمومی پیدا کند. 
وی خاطرنشان کرد: غیر از زیبایی های متن و پیام، به نوع نگاه مردم به طلاب بر می گردد که آن منزلت اجتماعی و پیش قضاوت ها بسیار مهم است و واقعیت این است که این پیش قضاوت ها را خود ما با انجام وظیفه، خدوم بودن، صادق بودن، محبت به مردم و مردم دوستی می سازیم که اگر اینها حفظ و تقویت شود مخاطب عمومی بیش از پیش خواهیم داشت.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما