آیت الله وطن خواه
1396/6/20 دوشنبه استاد اخلاق و سطوح عالی حوزه علمیه:  بهره مندی از نعمت های در راستای بندگی خدا شکر عملی است استاد اخلاق و سطوح عالی حوزه علمیه گفت: توجه به نعمت های خدا، محبت خدا را در دل زیاد می کند و شکر نعمت محسوب می شود. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، آیت الله حسن وطن خواه در مراسم آغاز سال تحصیلی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، اظهار داشت: توجه به نعمت و تکرار الفاظ توصیه شده که محبت اهل بیت(ع) را در دل بیشتر می کند. 
وی درباره کسب محبت و عشق خدا در آیات و روایات گفت: در مورد این که بخواهیم عاشق خدا شویم حدیث قدسی نقل شده است که ای موسی محب من شو و خلق الله را عاشق منِ خدا کن، حضرت موسی(ع) فرمود خدایا خودت می دانی که محبوبی به اندازه تو در دل من نیست، دل بنده ها را چگونه عاشق تو کنم؟ پروردگار متعال فرمود ای موسی توجه قلبی و فکری بده به این که منِ خدا نعمت هایی را به این بنده ها ارزانی داشته ام.
استاد اخلاق و سطوح عالی حوزه علمیه با بیان این که توجه به نعمت های خدا، محبت خدا را در دل زیاد می کند، تصریح کرد: در دعای عرفه در مقام حمد و ثنای خدا، حضرت سیدالشهدا(ع) نعمت های زیادی را نام می برد، برای اینکه داعی عشق و محبتش به خدا زیاد شود؛ توجه قلبی به نعمت های خدا، شکر نعمت محسوب می شود. 
وی افزود: در روایت داریم که توجه به نعمت خدا ولو این که ذکری به زبان جاری نشود، شکر است؛ مرحله بعد این است که انسان نعمت ها را در راستای عبادت و طاعت و بندگی خدا به کار برد که شکر عملی است. 
آیت الله وطن خواه با اشاره به این که یاد خدا محبت را در دل زیاد می کند، اظهار داشت: در روایات برای کسب معرفت و محبت خدا، یاد خدا توصیه شده است؛ حضرت علی(ع) فرمودند اصل اصلاح قلب متوجه کردن آن به خدا است. 
استاد سطوح عالی حوزه علمیه توجه به جمال خدا را سبب زیاد شدن محبت پروردگار متعال در دل عنوان کرد و گفت: تبع انسان میل به زیبایی دارد و خدای متعال کل عالم را زیبا خلق کرده است. 
وی با اشاره آیه ای از قرآن کریم تصریح کرد: در سوره کهف می خوانیم آنچه خدا بر روی زمین نهاده، سبب زیبایی زمین قرار داده است؛ مافوق زیبایی های دنیوی،  زیبایی های معنوی از جمله فضائل(سخاوت) است؛ محبت زیبایی های ظاهری در ابتدا در دل قرار می گیرد و امکان تغییر و تحول زیبایی های ظاهری وجود دارد اما زیبایی های معنوی اینگونه نیست و مافوق اینها است؛ خداوند در عالم هستی هر دو نوع زیبایی را قرار داده و اینجا معلوم می شود که خداوند زیبا است. 
آیت الله وطن خواه افزود: هر گاه ایمان انسان نسبت به خدا زیاد می شود، محبتش به همسر و فرزندش بیشتر می شود چرا که زیبایی خدا را در همسر و فرزندش می بیند.
وی در پایان ضمن توصیه بر خواندن نماز شب اظهار داشت: باید از برخی از لذائذ حلال دنیوی علی رغم حلال بودن بگذریم؛ به عنوان مثال از خواب شیرین سحر، علی رغم شیرین بودن آن، بگذریم و نماز شب اقامه کنیم؛ حضرت زینب(س) در یازدهم محرم با وجود آن همه مصائب و سختی ها و تشنگی نماز شب خواند یا امام راحل 12 بهمن ماه در مسیر حرکت از پاریس به سمت ایران در هواپیما نماز شب اقامه کرد؛ آن روز نیاید که انسانی علم کسب کند، اما محبت قلبی اش به خداوند زیاد نشود.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما