نشست بررسی ابعاد فرهنگی و آموزشی سند 2030
1396/4/10 شنبه عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی: بررسی ابعاد سند 2030 بر تجربه ما در مدیریت و برنامه ریزی کشور می افزاید به رغم این که این مسأله ختم شده اما تبیین این حادثه، هم بر تجربه ما در مدیریت و برنامه ریزی کشور می افزاید و هم کاستی ها و نقص هایی که در ضمن کار وجود داشته را برای ما آشکار می کند. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست بررسی ابعاد فرهنگی و آموزشی به همراه بررسی متن سند 2030 که در  پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: سند ملی آموزش 2030 که به عنوان چارچوب عمل مطرح شده بود، متوقف شد و اجماعا توقف این مسأله در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و چارچوب این عمل در ذیل اسناد جمهوری اسلامی ایران از جمله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوشته شود و ناظر به این تعهداتی که داده اند، در چارچوب عمل لحاظ شود.
وی گفت: این مسأله چند ماه بسیار گسترده مورد توجه قرار گرفت و تذکرات متوالی رهبری و اعلان موضع برخی از مراجع و فضای حوزوی و دانشگاهی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کار را به اینجا رساند، اما به رغم این که این مسأله ختم شده اما تبیین این حادثه، هم بر تجربه ما در مدیریت و برنامه ریزی کشور می افزاید و هم کاستی ها و نقص هایی که در ضمن کار وجود داشته را برای ما آشکار می کند. 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: سند 2030 سه لایه دارد: یکی آن چیزی است که در سپتامبر 2015 در مجمع عمومی سازمان ملل است که مطرح می شود، با عنوان دگرگون کردن جهان ما است و در مقابل آن چیزی که سند مربوط به 2015 بود و آنجا آموزش مورد نظر بود، گسترده شده و در این سند آمده است.  
وی افزود: هر کدام از این اهداف را باید یکی از بخش های سازمان ملل دنبال کند که بخش آموزش با یونسکو می باشد که در اینچئون نوشته شده است؛ در ابتدای این سند بیانیه ای آمده و به دنبال آن چارچوب عمل در پاریس نوشته شده است و مسأله سوم این است که در ایران نوشته شده و عنوان آن «به سوی آموزش و یادگیری مادام العمر با کیفیت برابر و فراگیر برای همه سند جمهوری اسلامی ایران» قرار گرفت و در 368 صفحه با تشکیل 30 کارگروه تهیه شده است.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: اشکالاتی را بر سند مطرح می کنند اما مهمترین اشکال بر سند، مربوط به لایه سوم است که سند جمهوری اسلامی ایران می باشد؛ سخن بر سر این است که وقتی ما تعهد بین المللی می دهیم، در حوزه سیاست ها بوده و قانونی است و کشورهایی که متعهد می شوند، در صورت لزوم می توانند قوانین و مقرراتی را ایجاد کنند. در این حد در سطح بین المللی تعهداتی داده ایم. 
وی گفت: چرا باید این تعهد بین المللی مبنای چارچوب عمل برای نظام آموزش داخل کشور باشد و یا چرا نباشد؟ ما باید در تدوین و تکوین قواعد و مقررات بین المللی که نهادینه می شود و به صورت نظام های حقوقی در می آید، مشارکت فعال داشته باشیم. ما نمی توانیم در اسناد بین المللی حضور نداشته باشیم، بلکه باید در این زمینه فعال باشیم و باید در این حضور مشارکت دیگر دول ها و کشورهایی که با آنها یک مناسختی داریم، به هر مقدار جذب کنیم.
عضو هیات امنای دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: باید توجه داشت که خروجی عمل را در سطح این توصیه نامه ها و احکامی را که می پذیریم، از سنخ احکام حکومتی است و خروجی اینها همواره بر مجاری اولیه ما نیست و باید از باب تزاحم تا حد امکان جلوی آن را بگیریم و مصلحت سنجی کنیم. 
وی افزود: اگر مبنای چارچوب عمل خود را در تعهد نامه بین المللی بگذاریم، قابل توجیه نیست و این تعهدها برخی از واقعیت های موجود است اما باید این تعهدنامه ها را متناسب با ارزش های خود بپذیریم و نباید خود سند اینچئون سند آموزش ما باشد. 
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: این سند تنها مربوط به این دولت نیست، بلکه در دولت سابق نیز وجود داشته اما در دولت فعلی شدت گرفته است و نه تنها فقط مربوط به قوه مجریه نیست، بلکه مرتبط با دیگر قوه ها نیز است. 
وی گفت: اشکال دیگر سند 2030 مخالفت آن با مصوبه مجلس است که در ماده 63 برنامه ششم توسعه آمده که دولت مکلف است برای تحول در نظام آموزش و تعلیم و تربیت اقداماتی را انجام دهد که یکی از آنها اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و نباید اقدامی مغایر با قانون و سند تحول نباشد. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما