فیروزآبادی
1395/12/23 دوشنبه دبیر شورای عالی فضای مجازی: حوزه علمیه رهبر حرکت به سمت فضای مجازی پاک باشد اقتصاد گیم در دنیا ۹۰ میلیارد دلار شده است؛ ما دائما نگران فیلم های هالیوودی هستیم که فضای ذهنی تصویری جوامع بشری را می سازند اما اقتصاد این فیلم ها هفت میلیارد دلار است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، ابوالحسن فیروزآبادی در مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه و سومین همایش ملی فضای مجازی پاک که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه حرکت به سمت فضای مجازی پاک باید به رهبری حوزه های علمیه باشد، گفت: شورای عالی فضای مجازی در مصوبه ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۲ به تعریف فضای مجازی سالم، مفید و ایمن پرداخت؛ بر اساس این تعریف، فضای مجازی برخواسته از شبکه های ارتباطاتی و اطلاعاتی است که اقدامی خلاف اسلام و قانون در آن رخ ندهد و محتوا و خدمات مورد نیاز مردم در قالب آن ارائه شود و به حمایت از طیف های نیازمند بپردازد.
وی با بیان اینکه در سه حوزه پیشگیری و توانمندی و درمان نیاز اساسی به همکاری با حوزه های علمیه وجود دارد،تصریح کرد: برای سالم سازی فضای مجازی باید در حوزه های مختلف به مقررات و افزایش سواد فضای مجازی توجه داشت.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه این شورا در سال ۱۳۹۵ تقریبا دو برابر میانگین سال های گذشته تشکیل جلسه داشته است، گفت: افزایش تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی مطالبه مقام معظم رهبری، مردم و رسانه ها بود و امیدواریم در سال آتی نیز شاهد دو برابر شدن جلسات باشیم تا طرح ها سریعتر به تصویب برسد.
فیروزآبادی با اشاره به طرح هایی که در شورای عالی فضای مجازی آماده شده است، گفت: طرح صیانت از کودکان در مراحل نهایی قرار دارد و طرح فرهنگ سازی و ارتقای سواد فضای مجازی نیز آماده ارائه و تصویب در صحن شوراست.
وی، یکی دیگر از طرح های آماده شده در شورای عالی فضای مجازی را «طرح تشکل های اسلامی در فضای مجازی» عنوان کرد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار تشکل در کشور داریم که حدود ۹۰ درصد آن تشکل های مذهبی هستند و معمولا از توان آنها در فضای مجازی استفاده نمی شود؛ امیدواریم با تصویب این طرح شاهد شکل گیری یک نهضت در حوزه تولید محتوا و آموزش سواد فضای مجازی باشیم.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه طرح بازی های رایانه ای در شورای عالی فضای مجازی تصویب شده است، گفت: این طرح به خوبی در حال اجراست و امیدواریم رده بندی سنی برای بازی های رایانه ای در کشور انجام شود.
فیروزآبادی در ادامه با اشاره به اینکه امروز با ابزاری در فضای مجازی مواجه هستیم که در تماس با فکر انسان قرار دارد، تصریح کرد: تکنولوژی در فضای مجازی در خدمت ذهن، عقل و علم بشر قرار می گیرد و بر این اساس از ویژگی هایی برخوردار است که به شدت، حساسیت و تلاطم ایجاد می کند.
وی افزود: البته این تلاطم ها فقط برای جامعه ما نیست و غربی ها هم دارای این مسئله هستند اما چون وارد کننده و پیرو هستیم، تاثیرات بسیار شدید و غیرقابل پیش بینی تری بر ما دارد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه این فضا مولد عقلانیت جدیدی است، گفت: بعضا به دلیل عدم آشنایی به این حوزه و روندهای آن، در موقع مناسب، ما در موقعیت عقلانی ویژه خودش قرار نمی گیریم؛ هر پدیده جدیدی که بوجود می آید، در ابتدا مقاومت می شود و سپس پذیرش، اطلاح و ایجاد یک مطلب جدید صورت می گیرد.
فیروزآبادی افزود: ما در این فضا شاهد تولید علم و تحولات بسیار سریع هستیم که اگر می خواهیم در این حوزه انسانی حرکت کنیم، باید عقلانیت تطبیقی با شرایط فعلی را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه در گذشته رسانه در حد تلویزیون و ارتباط یک طرفه بود، گفت: ممکن است شبکه اجتماعی مثل فیس بوک براساس لیبرالیسم شکل گرفته باشد اما امروز نظام شبکه ای، به عنوان یک نظام فکری در حال پذیرش توسط بشریت است و در همه حوزه ها حتی به سوی کلاس های شبکه ای پیش می رود؛ در جامعه شبکه ای همه انسان ها قابلیت اتصال و ارتباط با یکدیگر دارند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه بنده معتقدم نظام بانکی و اقتصاد هم در آینده به طور نظام شبکه ای خواهد شد، گفت: در حوزه علم و عقلانیت تحول اتفاق افتاده است و ما باید در مبانی عقلی و نظری خود در تعیین حدود اخلاقی هم بررسی داشته باشیم.
وی با بیان اینکه یکی از بخش های فضای مجازی پاک بحث توجه به اوقات فراغت است، تصریح کرد: با توسعه فضای مجازی، ضمن اینکه سیستم های بشر به سمت هفت در بیست و چهار کار می کند، در عین حال اوقات فراغت انسان ها در جامعه ای که فضای مجازی توسعه یافته داشته باشد، بیشتر خواهد شد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: انسان شهرنشین قرن بیستمی در روز، هشت ساعت اوقات فراغت داشته و قبل قرن بیستم انسان ها اوقات فراغت سه ساعتی داشتند.
فیروزآبادی در ادامه با بیان اینکه در این فضا کسب و کارهای بزرگ در حال شکل گیری است، گفت: اقتصاد "گیم" در دنیا ۹۰ میلیارد دلار شده است؛ ما دائما نگران فیلم های هالیوودی هستیم که فضای ذهنی تصویری جوامع بشری را می سازند اما اقتصاد این فیلم ها هفت میلیارد دلار است.
وی با بیان اینکه امروز نهادها و گروه های مرجع در حال تضعیف شدن هستند، اظهار داشت: یک زمانی رسانه فقط رادیو و تلویزیون بود اما امروز شبکه های کابلی، ماهواره و شرکت های میانی توزیع کننده فعالیت قابل توجهی دارند و درآمدهای بسیار کلانی دارند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: ما اگر خواستار مخاطب در حوزه های تبلیغی و تولید و توزیع محتوای دینی هستیم، به روشی که غربی ها استفاده می کنند باید توجه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه غربی ها دارای دو روش مستقیم و غیرمستقیم تبلیغی هستند، گفت: روش تبلیغی مستقیم در نظام کلیسایی حاکم است و کشیش کتاب دارد و کتاب می خواند و فیلم تولید و پخش می کند؛ اما در روش غیرمستقیم، غربی ها در قالب اپلیکشن های مختلف در شبکه اجتماعی، مخاطب جذب کرده و در عین حال یک نظام ایدئولوژیک به سبک غیرمستقیم در بستر مدل اقتصادی پیاده می کنند.
فیروزآبادی بر لزوم ایجاد یک مدل اقتصادی برای دارا بودن یک فضای مجازی پاک تاکید کرد و گفت: این مدل طراحی شده باید جذاب باشد و همه نخبگان مشارکت داشته باشند و مورد مقبولیت مردم قرار بگیرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در فضای مجازی، واقعیت های جدیدی نظیر "گیم" تولید شده است، ابراز داشت: در حوزه علمیه به این مسئله توجه شده است.
فیروزآبادی با اشاره به اینکه کارهای خوبی در کشور برای تولید "گیم" صورت گرفته است، گفت: البته انحرافاتی نیز وجود دارد و بسیاری از بازی های تولیدشده در کشور متاسفانه همان نگاه غربی را در اکشن، بی بندوباری و ترویج خشونت دارند که باید مطابق با فرهنگ ایرانی اسلامی هدایت شود.
وی با بیان اینکه پنج درصد بازار "گیم" در اختیار ما است، گفت: همین بازار پیش بینی می شود در ایران دویست میلیارد تومان باشد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه براساس گزارش های دریافت شده از شرکت های واسطه، بازی کلش آو کلنز حداقل ۱۲۰میلیارد تومان در سال درآمد دارد، گفت: براین اساس تصمیم گرفته شد در تعداد کسانی که استفاده می کنند محدودیتی ایجاد شود و سرعت آن چند روزی در شبکه محدود شد اما یک عکس العمل اجتماعی نسبتا وسیعی صورت گرفت زیرا افراد زیادی هستند که در این بازی زندگی و کسب و کار می کنند؛ این بازی ها بعد از مدتی به یک مرحله ای می رسند که خرید و فروش می شوند.
فیروزآبادی افزود: هیچ بعید نمی دانم در آینده، برخی مراکز، برای دیدن و تایید و استفاده کردن از فضای مجازی پول به مردم بدهند.
وی تصریح کرد: وقتی در چنین فضایی هستیم که بابت دیدن و شنیدن و بازی کردن پول داده می شود، باید تعیین و تلکیف شرعی شود که آیا این بازی ها حلال یا حرام است و الگوی جایگزین این بازی ها چه چیزی باید باشد؛ تا به این مسائل نپردازیم این اقتصاد نمی تواند شکل بگیرد و اگر اقتصاد شکل نگیرد، این سیل ویرانگری که به سمت ما می آید با فیلتر و موارد سلبی نمی توان جلوی آن را گرفت.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه محدودیت میتوان ایجاد کرد اما جلوی آن را نمی توان گرفت؛ گفت: فیلتر باید باشد و پالایش در همه دنیا وجود دارد اما با پالایش نمی توان جلوی آن را گرفت و ما باید مدل داشته باشیم؛ یا به اصلاح همین مدل فکر کنیم و یا مدل جایگزین ارائه بدهیم؛ مدلش هم باید روح اقتصادی داشته باشد چون دشمن با حربه اقتصادی سراغ عقلانیت ما آمده است؛ دشمن دارد با حربه اقتصادی از عقلانیت ما استفاده کند.
وی با بیان اینکه وجه شرعی شبکه های اجتماعی باید تعیین تکلیف شود، گفت: امروز  نظام های آموزشی و اقتصادی در شبکه هایی مثل تلگرام و اینستاگرام در حال شکل گیری است؛ سی درصد کانال های پرترافیک در تلگرام، آموزشی است و بیشتر در حوزه خانواده شامل آشپزی، بهداشتی، روانکاوی و زبان های خارجی می شود.
دبیر شورای عالی فضای مجازی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه هنوز رسانه های مرجع مورد توجه بشر هستند، گفت: وقتی مسئله حادی پیش می آید، مردم به رسانه های مرجع که رسانه حاکمیتی است توجه می کنند.
فیروزآبادی با بیان اینکه در شبکه های اجتماعی هیچ هزینه ای برای کسی که حرف مفت می زند وجود ندارد، گفت: در مقابل، کسی که مورد اتهام قرار می گیرد باید از خود دفاع کند!
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی

پیشنهاد واگذاری اعطای نشان شامد به سایت های مذهبی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی
مدیر گروه فرهنگ سازی مرکز فناوری و اطلاعات و رسانه های دیجیتال گفت: پیشنهاد می شود که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ساماندهی محتوای دینی را در فضای مجازی انجام دهد.

برگزاری مسابقه کتابخوانی پژوهان همزمان با نمایشگاه رسانه های دیجیتال
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی با عنوان فضای مجازی سالم، مفید و ایمن را برگزار می کند.

به روزتر بودن دفتر تبلیغات اسلامی از میان مجموعه های حوزوی در عرصه رسانه های دیجیتال
معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: با توجه به مجموعه هایی که در حوزه فعال هستند، دفتر تبلیغات اسلامی در این عرصه به روز تر است.

کارگاه «مدیریت اطلاعات مبتنی بر اصطلاحنامه» برگزار شد
کارگاه «مدیریت اطلاعات مبتنی بر اصطلاحنامه» به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال برگزار شد

ضرورت هم افزایی دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بسیاری از محصولات دفتر ارزشمند وقابل تقدیر است اما هم افزایی دفتر و سازمان در این عرصه بسیاری ضروری است.

دفتر تبلیغات اسلامی منشأ خدمات مؤثری است
رییس شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: دفتر تبلیغات اسلامی فعالیت های خیلی خوبی داشته و توانسته منشأ خدمات مؤثری در زمینه ترویج فرهنگ اسلامی و نشر معارف اسلامی باشد.

باید دامنه فعالیت های فناوری و دیجیتال دفتر تبلیغات اسلامی گسترده تر شود
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نرم افزارهایی و وبگاه هایی که ایجاد شده و قابل تقدیر است و باید دامنه آنها گسترده تر شود.

امضای تفاهم نامه همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
تفاهم نامه میان مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی به امضا رسید. 

امضای تفاهم نامه همکاری دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال
تفاهم نامه میان مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در راستای ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی به امضا رسید. 

حضور مسؤولان کشوری و حوزوی در غرفه دفتر تبلیغات اسلامی در نمایشگاه رسانه های دیجیتال
مسؤولان کشوری و حوزوی از  غرفه دفتر تبلیغات اسلامی در یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال بازدید کردند.

گزارش تصویری
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما