واسعی
1395/12/15 يكشنبه عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی:  لازمه احیای تمدن نوین اسلامی، تقویت علوم انسانی است عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: اگر خواهان احیای تمدن نوین اسلامی هستیم باید به تقویت علوم انسانی و جدی گرفتن علوم انسانی توجه کنیم؛ حال اینکه تصور برخی بر جدی گرفتن علوم تجربی است. 
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، سیدعلیرضا واسعی در همایش مطالعات تمدن و تمدن شناسی که در در سالن همایش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، در مورد علوم انسانی در تمدن‌سازی اظهار کرد: بعد از رنسانس و شکل‌گیری دانش جدید بعد از انقلاب صنعتی، جریان علوم تجربی در جهت انسانی از چنان رشدی برخوردار شد که دستاوردهای علمی زیادی را به عنوان پیامد دانش‌‌های تجربی فراروی جهان قرار داد. 
وی گفت: علوم انسانی آن دسته از دانش‌هایی است که به مقوله انسانیت، جامعه، اخلاق و تاریخ می‌پردازد و به آثار این عرصه توجه دارد و علوم تجربی از طریق تجربه و در خصوص هسته‌های وجود بحث می‌کند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی بیان کرد: جوامع متمدن به جوامعی گفته می‌شود که به درجه‌ای از فهم و دانش هم‌زیستی برسند که نیاز به زور در این جوامع به حداقل ممکن برسد. 
وی با بیان اینکه هر اندازه که بشر در پیشبرد اهداف از زور استفاده کند، به همان اندازه از تمدن دور می‌شود، افزود: جامعه متمدن، جامعه‌ای است که در آن، همه انسان‌ها از امکان زیست‌ حداکثری برخوردار باشند.
واسعی با اشاره به اینکه علوم انسانی می‌تواند در چند عرصه تمدن‌سازی کند، عنوان کرد: همه تمدن‌ها بر پایه مبانی شکل گرفته است؛ به عنوان مثال تمدن غرب بر سه پایه انسان‌گرایی، دنیاگرایی و عقل‌گرایی استوار است و بر پایه همین مبنا، تمدنی را به وجود آورده که امروزه به عنوان سرآمد تمدن‌ها شناخته می‌شود. 
وی با اشاره به اینکه بعد از جنگ جهانی دوم خیلی از این مبانی تمدن‌ها مورد چالش قرار گرفته است، ابراز کرد: 
مبانی تمدن، ارکان و بازه‌های تمدن، مظاهر و نمادهای تمدن، توسعه و ترویج تمدن‌ها و تعمیق بینش تمدنی عرصه هایی هستند که اولین عرصه که علوم انسانی در ایجاد تمدن ورود پیدا کرده است.
عضو هیئت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به عناصر انحطاط در تمدن‌ها گفت: جلوگیری از فروپاشی تمدن‌ها، تشدد اجتماعی، تفرق در جامعه اسلامی، شکسته شدن هنجارهای اجتماعی، بی‌نظمی، اغتشاش، ناامنی و تجاوز به حقوق دیگران از عناصر انحطاط در تمدن ها است که علوم انسانی می‌تواند از این فروپاشی و انحطاط جلوگیری کند.  
وی بیان کرد: اگر خواهان احیای تمدن نوین اسلامی هستیم، باید به تقویت علوم انسانی و جدی گرفتن علوم انسانی توجه کنیم؛ حال اینکه تصور برخی بر جدی گرفتن علوم تجربی است. 
واسعی با بیان اینکه امنیت و اخلاق بدون علوم انسانی تحکیمی ندارد، خاطرنشان کرد: آنچه که اکنون به عنوان تمدن شناخته می‌شود، بدون علوم انسانی قابل تعریف نیست. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما