نشست علمی
1395/12/1 يكشنبه عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی: در اندیشه امام موسی صدر تمدن مبتنی بر آموزه های دینی است عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: امام موسی صدر به تفصیل به نقد تمدن غربی می پرداخت و تمدن را مبتنی بر آموزه های دینی عنوان کرده است.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، شریف لک زایی در همایش گفتگو و تمدن در اندیشه امام موسی صدر که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: امام موسی صدر در باب تمدن بحث هایی دارد که عمده آن ها مباحث را می توان در دو کتاب ادیان در خدمت انسان و رهیافت های اقتصادی اسلام مشاهده کرد.
وی گفت: امام موسی صدر از تمدن مورد نظر خود به عنوان تمدن دینی و شرقی یاد کرده که در این خصوص نوشته های ایشان را در مجله کتب اسلام می توان پیدا کرد و دریافت که این موضوع در کانون توجه وی بوده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: دو نکته مهم در آثار امام موسی صدر بایسته و قابل توجه است، یکی اینکه ایشان به تفصیل به نقد تمدن غربی می پردازد و نگاه ایجابی خود را در باب تمدن اسلامی و دینی مطرح می کند و دوم اینکه تمدن مبتنی بر آموزه های دینی است.
وی با بیان اینکه تمدن در عربی در کنار عباراتی چون حضاره قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به این موضوع آیت الله صدر معتقد بوده است تمدن در ثبات و استقرار شکل می گیرد که در مقابل سفر قرار دارد و از آن به بادیه نشینی یاد می کند.
لک زایی با اشاره به اینکه شهر و شهرنشینی نقطه آغاز و توجه امام موسی صدر به تمدن بوده، گفت: آیت الله صدر انسان را در شکل گیری تمدن مؤثر دانسته که باید در شرایط آرامش به سمت تشکیل تمدن حرکت کنند.
وی با بیان اینکه آیت الله صدر فرهنگ و مدنیت را دو واژه مهم در تعریف تمدن برشمرده است، عنوان کرد: بحث های منسجمی از امام موسی صدر در این خصوص وجود ندارد.
وی با بیان اینکه انسان با اراده آزاد خود به سمت تمدن سازی حرکت می کند، گفت: تفاوت ها در عرصه تمدن از همین جا نشأت می گیرد و این می تواند با توجه به فکر، فرهنگ و دانش هایی که در فرهنگ جامعه تولید می شود سمت و سو بگیرد و به این خاطر آیت الله صدر تمدن غرب را مورد توجه قرار می داد.
وی خاطرنشان کرد: امام موسی صدر شکل گیری تمدن را حاصل مشارکت همگان دانسته که اقشار مختلف در کنار هم زندگی می کنند و تمدن را بوجود می آورند.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما