رفیعیایی
1395/10/23 پنجشنبه مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) تبیین کرد؛ ضرورت شناسایی استعدادها مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) گفت: تدریس ادبیات عرب در برنامه درسی باید توسعه داشته باشد و متناسب با استعدادهای مختلف و سنجش افراد در نظر گرفته شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسین رفیعیایی، مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) در کرسی آزاد اندیشی "کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه علمیه"‌ که در مدرسه آیت الله درچه ای اصفهان برگزار شد، در نقد روش فعلی تدریس ادبیات عرب در حوزه های علمیه، گفت: تدریس ادبیات عرب در برنامه درسی باید توسعه داشته باشد و متناسب با استعدادهای مختلف و سنجش افراد در نظر گرفته شود.
وی در ادامه افزود: ابتدا قرار بود با توجه به سطح علمی و استعدادهای مختلف، ادبیات بین 2 تا 4 سال تدریس شود ولی بعد چنین نشد و به طور کلی بر 3 سال متمرکز شد در حالی که عده ای می توانند ظرف مدت کمتری آن را فرا گیرند و برای عده ای نیز این زمان کافی نیست. 
مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) در رابطه با تفکیک طلاب بر اساس سطح علمی، گفت: با توجه به اینکه طلاب از مجموعه های مختلف و با سطوح علمی متفاوت جذب حوزه می شوند اگر همه در یک کلاس درسی قرار بگیرند تنش به وجود می آورد لذا طلاب باید بر اساس سطح علمی از یکدیگر تفکیک شوند.
وی افزود: یکی از مشکلاتی که در سیستم آموزشی وجود دارد، عدم ارائه محدوده های درسی و باقی ماندن سرفصل ها است و اینکه برای طلبه از هر کتاب قسمتی تدریس می شود، مشکل ساز خواهد بود.
مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر(عج) اظهار کرد: وقتی که امروز برای تدریس سرفصل ها وجود دارد کافی نیست چرا که از طرفی این کمبود وقت موجب تلخیص مطالب شده، از طرفی زمانی که برای مباحثه و تمرین وجود دارد جوابگوی طلاب نیست.
حجت الاسلام و المسلمین رفیعیایی در رابطه با لزوم تدریس ادبیات عرب برای طلاب، گفت: حتی مبلغین، باید ادبیات را به طور کامل فرا بگیرند، چرا که امروز سطح جامعه به نسبت طلاب پیشرفت بیشتری در مسائل دینی داشته است و طلبه ای که می خواهد تبلیغ کند باید بر ادبیات مسلط باشد. 
استاد حوزه علمیه اصفهان  با اشاره به اینکه در برنامه ریزی کلی باید عموم طلاب را در نظر گرفت، بیان کرد: برنامه درسی باید به گونه ای باشد که طلبه به کارهای جنبی و مشکلات فردی نیز بپردازد بر این اساس فضای موجود طلبه را خسته کرده به گونه ای که شب امتحان وی را به سراغ تلخیص می کشاند.
وی در پایان افزود: اگر در شرایط کنونی طراوت علمی طلبه از او گرفته شود، هر چقدر هم کتاب ها تغییر کند سودی نخواهد داشت، براین اساس سیستم آموزشی نباید به گونه ای باشد که بیشترین وقت صرف حضور و غیاب و مسائل جنبی بشود.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی

تأثیرگذاری در مناسبات خانواده منوط به آشتی روحانیون با خانواده ها است
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: رشته بندی های حوزه باید به شکلی که دین به حیات عمومی مردم بیاید، تغییر پیدا کند.

دنیای شبهه به خانواده ها کشیده شده است/معرفی چند اثر ویژه تبلیغ محرم الحرام
استاد حوزه علمیه قم گفت: سخنان و پیام های امام حسین(ع) بهترین عنوان اعتقادی، کلامی، اخلاقی و سیاسی در ایام تبلیغی است. 

مهم ترین مشکل خانواده ها نبود حاکمیت خداوند است
استاد حوزه علمیه قم نبود حاکمیت خداوند را مهم ترین مشکل خانواده ها عنوان کرد و گفت: تا وقتی که خدا در خانواده ها حاکم نشود، از آسیب ها در امان نخواهیم بود.

بیانیه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی درباره «تحولات جمعیت در جمهوری اسلامی ایران»
بیانیه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی درباره «تحولات جمعیت در جمهوری اسلامی ایران» در همایش حوزه علمیه و جمعیت در قم قرائت شد.

مسأله جمعیت مسئله ای ساختاری است، نه شعاری
مسؤول کمیته پایش سیاست های جمعیتی انقلاب فرهنگی ضمن ارائه آماری از کاهش رشد جمعیت ایران گفت: ایران در سال 2050 در زمره کشورهایی قرارمی گیرد که بیش از 30 درصد آن را جمعیت سالمند تشکیل می دهد.             

باید مقوله جمعیت را مثل مقوله مقاومت مهم بشماریم
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: مقوله جمعیت، نیازمند طراحی های نو، اقدامات و ابتکارات جدید و حرکت جدی تر است و انتظار حوزه از مسؤولان برداشتن گام های بلند تر و تصحیح خطاها و اشتباهات گذشته است.

اعزام 10 هزار مبلغ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در محرم الحرام 96
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: برنامه دفتر تبلیغات اسلامی در ماه محرم اعزام قریب به ده هزار مبلغ است که مبلغان در کنار محتواهای تبلیغی خود، بخشی را به مسئله راهبردی جمعیت اختصاص دهند و مردم را نسبت به این مسأله توجیه کنند. 

لزوم شروع خیزش آگاه سازی خطرات کاهش جمعیت
حضرت آیت الله سبحانی گفت: باید خیزشی جمعی در ایران شروع شود و مسئله خطرات کاهش جمعیت را به صورت علمی مطرح کنند، نه حماسی و ضرر های این مسئله را از جنبه فردی و اجتماعی بیان کنند.

خاطره نویسی از شئون مهم رشد معنوی است
استاد حوزه و دانشگاه خاطره نویسی را از شئون مهم رشد معنوی دانست و گفت: اگر به مسأله خاطره نویسی پرداخته شود، می توان از برکات معنوی آن استفاده کرده و جامعه را به سمت معنویت هدایت کرد.

ایجاد جریان در تبلیغ، مهمترین ثمره جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق
دبیر دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق گفت: اتفاق مهم دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق به وجود آمدن جریان در میان گروه های تبلیغی و مبلغان است که خاطرات جذاب تبلیغی و سبک زندگی خود را به صورت مکتوب و امر پایدار و ماندگار در بیاورند.

گزارش تصویری
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما