نقد کتاب
1395/5/3 يكشنبه کرسی نقد کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر برگزار شد کرسی نقد کتاب «بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر» در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی‌زاده (دبیر علمی) خاطرنشان کرد: مرکز فرهنگ و معارف قرآن به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز قرآن‌پژوهی کشور، یکی از رسالت‌های مهم خویش را دفاع از حریم قرآن و پاسخ‌گویی به شبهات علوم و معارف قرآنی می‌داند؛ بر همین اساس، تاکنون به پنجاه هزار سؤال و شبهه قرآنی پاسخ داده است که برگزیده این مجموعه ارزشمند، به‌صورت موضوعی در چند جلد کتاب و نرم‌افزار منتشر و ارائه گردیده است.
وی به هدف از برگزاری این نشست اشاره کرد و اظهار داشت: از آن‌جا که نقد آثار مرکز می‌تواند در ارتقای کمی و کیفی آن‌ها نقش مؤثری داشته باشد، جلسه‌ حاضر با هدف نقد یکی از آثار حوزه پاسخ‌گویی به شبهات با عنوان «بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر» اثر محقق ارجمند آقای دکتر محمدعلی محمدی تشکیل شده و قرار است آقای دکتر علی مدبّر(اسلامی) قرآن‌پژوه برجسته نقد خویش را بر این اثر ارائه نمایند. اما قبل از ارائه نقد ناقد محترم، ضرورت دارد تا شرکت‌کنندگان با شخصیت علمی مؤلف و ناقد محترم آشنا شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی‌زاده با اشاره به سوابق تحصیلی و پژوهشی مؤلف کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر تصریح کرد: حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محمدی از پژوهشگران با سابقه مرکز فرهنگ و معارف قرآن هستند که هم مدرک تخصصی سطح چهار حوزه را دارند و هم در مقطع دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب مشغول به تحصیل می‌باشند. در سابقه پژوهشی ایشان آثار ارزشمند قرآنی به‌صورت کتاب و مقالات گوناگون دیده می‌شود و مدیریت چندساله گروه تفسیر موضوعی قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن را نیز برعهده دارند. همچنین در پاسخ‌گویی به پرسش‌ها و شبهات قرآنی نقش بسیار مهمی را ایفا نموده‌اند. از مهم ترین آثار ایشان «اعجاز قرآن با گرایش شبهه‌پژوهی» در سه جلد است که دو جلد آن منتشر شده و جلد سوم آن در این کرسی مورد نقد قرار خواهد گرفت.
وی درباره ناقد این کتاب گف: حجت‌الاسلام والمسلمین علی مدبّر (اسلامی) نیز از پژوهشگران با سابقه و برجسته حوزه علمیه قم هستند. ایشان با دارا بودن مدرک تخصصی سطح چهار حوزه، در پرونده پژوهشی خویش آثار ارزشمندی را به جامعه قرآن‌پژوهان ارائه کرده‌اند. مهم‌ترین فعالیت پژوهشی ایشان شرکت در تدوین دائرة‌المعارف قرآن و تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی است. تألیف ده‌ها مقاله در مجلات معتبر نیز در پرونده علمی ایشان به‌چشم می‌خورد و تاکنون راهنمایی و مشاوره بیش از ۶۰ پایان‌نامه دانشگاه و حوزه را برعهده داشته‌اند.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمدی مؤلف کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر خاطرنشان کرد: قرآن «کلمه‌الله» است: «و اگر آن‌چه درخت در زمین است قلم باشد و دریا را هفت دریاى دیگر به یارى آید، «کلمه‌الله» پایان نپذیرد. قطعاً خدا، شکست‏‌ناپذیر حکیم است». سخن‌گفتن از قرآن، همان اندازه پایان‌ناپذیر است که سخن‌گفتن از خدا. قرآن، معجزه نبوی، آفتاب زندگی و راز پایندگی است. کتاب الهی، راهنمای متقین و مونس اهل یقین است. قرآن، تنها کتابی است که از تحریف مصون مانده و خداوند متعال، حفاظت آن را برعهده گرفته است.
مؤلف کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر اظهار داشت: راز جاودانگی قرآن، اعجاز کتاب الهی است. از این رو بحث از اعجاز، یکی از مهم‌ترین مباحث علوم قرآنی محسوب می‌شود. اهمیت بحث اعجاز و نقشی که در معرفی کتاب الهی برعهده دارد، باعث شده عده‌ای از راه شبهه‌افکنی سعی کنند، کینه خودشان نسبت به اسلام و قرآن را از این راه فرو نشانند و به فرموده قرآن: «آنان مى‌‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولى خدا نور خود را کامل مى‌‏کند؛ هرچند کافران خوش نداشته باشند».
این پژوهشگر دینی تصریح کرد: یکی از حوزه‌های اصلی برای شبهه‌پراکنی، ادعای هماوردی با قرآن و ارائه متونی در برابر قرآن است. در این جلد، که سومین جلد از مجموعه‌ی اعجاز قرآن با گرایش شبهه‌پژوهی است، معارض‌نمایان قرن اخیر به همراه آثارشان معرفی و نقد شده‌اند. این متن در شش فصل سامان یافته است.
وی به معرفی کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر پرداخت و گفت: در فصل اول این کتاب، به کلیات و تعاریف و نیز اهمیت و ضرورت انجام این تحقیق پرداخته شده است. همچنین بر این نکته تأکید کرده‌ایم که با توجه به تحدی قرآن، عده‌ای در مقام پاسخ‌گویی به این تحدی برآمده و متونی ارائه کرده‌اند؛ از این رو در مقام دفاع از قرآن کریم لازم است به‌گونه‌ای علمی، این هماوردی‌ها نقد شود.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: در ادامه به پیشینه بحث اشاره شده و این‌که اصل تحدی قبل از اسلام نیز بین عرب‌ها مرسوم بوده است و در پاسخ به تحدی قرآن، عده‌ای بخت خود را در این میدان آزموده و دانشمندان مسلمان به آن هماوردنمایی‌ها پاسخ داده‌اند؛ چنان‌که در قرن اخیر نیز دانشوران، برخی آثار هماوردنمایان را نقد کرده‌اند؛ هرچند این نقدها غالباً محدودند و به شبهات هماوردنمایان نیز اشاره نکرده‌اند. دیگر مباحثی که در این فصل از آن سخن گفته شده عبارت‌اند از: مفهوم‌شناسی اعجاز، مفهوم‌شناسی تحدی و معارضه، بررسی ارتباط تحدی با اعجاز، کم‌ترین حد تحدی، گستره تحدی، و...
مؤلف کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر ضمن معرفی فصل دوم این کتاب گفت: در این فصل اهداف معارضه‌کنندگان بررسی شده است؛ برخی از آن‌ها عبارتند از: انکار وحیانیت قرآن، مأیوس‌کردن مسلمانان به‌ویژه جوانان، سوء استفاده از فطرت پاک انسان‌ها، اثباتِ ادعای وجود تعارض بین آیات قرآن، نقد و رد تفصیلی آیات و سور قرآن کریم، ترویج افکار باطل، سرگرم‌کردن محققان دینی به پاسخ‌گویی و بازماندن آنان از ترویج دین، پیشگیری از رشد روزافزون اسلام، اثبات خشونت‌طلبی مسلمانان و...
این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: در فصل سوم پس از معرفی کوتاهِ نصیرالدین الظافر، نمونه‌هایی از سوره‌های ادعایی کتاب حسن‌الایجاز بررسی شده است. مهم‌ترین مباحث این فصل عبارت‌اند از: معرفی اجمالی کتاب و نویسنده، روش‌های شبهه‌پراکنی ظافر، معارضه با سوره‌های حمد و کوثر، نقد مهم‌ترین شبهات حسن‌الایجاز، و... 
وی با اشاره به فصل بعد اظهار داشت: در فصل چهارم– که بزرگ‌ترین فصل کتاب است – پس از معرفی انیس شُرّوش نمونه‌هایی از سوره‌های ادعایی وی در فرقان الحق، نقد شده است؛ بدین‌صورت که پس از معرفی کتاب و نویسنده، در دو گفتار اصلی ابتدا اشکالات و نقدهای کلیِ فرقان‌الحق ارائه و در ادامه چند سوره ادعایی به‌عنوان نمونه، مورد بحث قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان این که فصل پنجم این کتاب، به بسام درویش وسوره‌های ادعایی او اختصاص دارد، تصریح کرد: ابتدا وی را معرفی و سپس برخی سوره‌های ادعایی او همچون «سوره المسلمون»، «سوره التجسد»، «سوره الوصایا» و «سوره الایمان» را نقد کرده‌ایم. 
این پژوهشگر دینی گفت: مؤلف کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر درباره فصل ششم گفت: آخرین فصل کتاب به بررسی آثار دیگر هماورد‌نمایانی همچون ابن کریشان و متونی همانند قرآن شعبی، قرآن رابسو و قرآن جدید آمریکایی و متونی که در مقام معارضه با قرآن ارائه شده، اختصاص یافته است. 
وی در بخش پایانی کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر خاطرنشان کرد: پایان‌بخش کتاب، خلاصه مباحث و نتیجه‌گیری و نیز اثبات فرضیه اصلی کتاب است: «تحدی قرآن‌ هنوز نیز پایدار است و همه کسانی که ادعای هماوردی با قرآن را کرده‌اند، شکست خورده‌ اند.»
حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پایان اظهار داشت: در این‌جا بر خودم لازم می‌دانم از تلاش و زحمات همه عزیزانی که در به‌ثمرنشستن این کتاب ما را یاری کردند، قدردانی کنم.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین علی مدبّر (ناقد( ضمن بیان نقاط قوت این اثر تصریح کرد: از نقاط قوت کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر می توان به رویکرد پاسخ‌گویی به شبهات، پرداختن به انگیزه‌ شبهه‌پراکنان، متمرکزشدن به شبهات در قرن اخیر، ارائه‌ پاسخ‌های مناسب به شبهات و اشکالات معارضان، بهره‌برداری از منابع فراوان، نقش ارزشمند این‌گونه آثار در دفاع از قرآن و حفظ ایمان مسلمانان اشاره کرد. 
ناقد کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر افزود: برخی نکات که به‌نظر می‌رسد اگر مورد توجه قرار گیرد در تکمیل و غنای این اثر مفید خواهد بود؛ در بخش ارائه انگیزه هماوردنمایان نیاز به این همه نقد نبود. در حوزه‌ مربوط به شبهات، وقتی پاسخ کوبنده و برهانی داریم، نیازی به استفاده از بعضی تعبیرهای توهین‌آمیز نیست؛ حتی اگر طرف مقابل این ادب را رعایت نکرده باشد.
وی ضمن بضمن بیان نکاتی در راستای تکمیل کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر گفت: نیاز نبود به شبهات غیرقرآنی معارضان پاسخ دهیم و به ‌نظر می‌رسد در صورت حذف این بخش، خدشه‌ای به اثر وارد نمی‌شود. شایسته است در نقد شبهات ادبی یا حقوقی قرآن، از متخصصان در این فن استفاده شود تا پاسخ دقیق‌تری ارائه گردد. مستند نمودن مطالب منقول، می‌تواند به اتقان بیش‌تر اثر کمک کند.
حجت الاسلام والمسلمین مدبّر در ادامه نقدهای خود به کتاب بررسی آثار هماوردنمایان با قرآن در قرن اخیر خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌شود عنوان اثر به «مدعیان هماوردی یا هماوردنمایان قرآن در ترازوی نقد» اصلاح گردد. ربط این‌گونه شبهات به قدرت‌های استکباری جای تحقیق بیش‌تری دارد تا حق مطلب ادا شود؛ حتی می‌تواند در قالب پروژه دیگری غیر از این اثر مود بحث قرار گیرد.

 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما