الهی نژاد
1395/4/6 يكشنبه رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی:  شعور گرایی جایگزین شور گرایی شود رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفت: حقیقت گرایی اولین عاملی است که در عرصه مهدویت باید به دنبال درمان آن بود و حقیقت باید از عقل، آیات قرآن و روایات صحیح گرفته شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین حسین الهی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ما، در خصوص اندیشه مهدویت، این چنین گفت: اندیشه مهدویت یک باور فراگیر است که همه گروه ها و مذاهب اسلامی در مورد آن و ظهور منجی عالم بشریت اتفاق نظر دارند.
وی با بیان اینکه اندیشه مهدویت دارای سه خاستگاه است، اظهار داشت: اولین خاستگاه و مؤلفه عقل است که اندیشه مهدویت را مستند می کند و پایه های ان را استحکام می بخشد.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی بابیان اینکه، قرآن دومین خاستگاه مهدویت است و بیش از 100 آیه در این خصوص وجود دارد، افزود: احادیث و روایات سومین خاستگاهی هستند که اندیشه مهدویت را شکل می دهند و در حال حاضر بیش از 2 هزار روایات در منابع حدیثی شیعه و سنی در این خصوص وجود دارد و بسایری از بزرگان اسلام این روایات را در حد  تواتر مطرح کردند.
وی با اشاره به اینکه آفت ها و چالش هایی اندیشه مهدویت را تهدید می کند، گفت: برای مقابله با این آفت ها باید در مرحله اول درد را شناسایی کنیم و بعد از آن به دنبال راه درمان بگردیم.
حجت الاسلام والمسلمین الهی نژاد به هشت مورد از دردها و آفت های که مهدویت به آن دچار شده است اشاره کرد و ابراز داشت: خرافه گرایی و تأویل گرایی از ان جمله هستند؛ تأویل گرایی به آن معنا است که عده ای مضامین مهدویت را در راستای منافع مادی، گروهی و سیاسی خودشان تعریف می کنند.
وی تطبیق گرایی در عرصه مهدویت را از آفت هایی دانست که دارای تأثیر تخریبی است و گفت: آموزه هایی مهدویت در روایات را به مصادیق تطبیق کردن کار شایسته ای نیست و اگر آنگونه که تطبیق کردند نشود یأس و ناامیدی در جامعه ایجاد می شود.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی ملاقات گرایی را از دیگر آفت های مهدویت برشمرد و افزود: برخی به صورت افراطی فکر و ذهن خود را معطوف به ملاقات و دیدار با ولی عصر کرده اند به گونه ای که آن ها را از رسالت اصلی باز می دارد و عده ای نیز از این سوء استفاده می کنند.
وی خواب گرایی و ذوق گرایی را از دیگر آفت های مهدویت نام برد وگفت: ذوق گرایی از آفت هایی است که در صدا و سیما به چشم می خورد و هنگام سخن گفتن از امام زمان(ع) تنها جمکران را نشان می دهند در حالی که مهدویت به جمکران یا گرفتن جشن درنیمه شعبان نیست بلکه پایه های عقلایی و محکمی دارد.
حجت الاسلام و المسلمین الهی نژاد توقیت گرایی را از آفت های دیگر مهدویت دانست و خاطرنشان کرد: این بدان معنا است که برای ظهور  حضرت زمان تعیین کنند درحالی که زمان ظهور طبق روایات فقط نزد خداوند است  و این عمل موجب یأس و ناامیدی مردم خواهد شد.
وی تعجیل گرایی را از جمله آفت هایی برشمرد که اندیشه مهدویت به آن دچار شده است و گفت: در صورتی که به وظایف خود به خوبی عمل نماییم و مقدمات ظهور را فراهم سازیم در این صورت درخواست تعجیل در ظهور مثبت است اما اگر بدون آنکه کاری کرده باشیم برای تعجیل ظهور دعا کنیم این تعجیل منفی است.
رئیس پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی در بخشی از سخنان خود حقیقت گرایی را اولین عاملی عنوان کرد که می توان به واسطه آن آسیب ها و لغزش های وارده به عرصه مهدویت را درمان کرد و افزود: حقیقت باید از عقل، آیات قرآن و روایات صحیح گرفته شود لذا باید نگاهمان معطوف به روایات صحیح باشد و مهدویت را از عالمان و اندیشمندان متخصص مهدوی جستو کنیم.
وی با بیان اینکه برای موضوع مهدویت باید به منابع دست اول، مطمئن و شناخته شده مراجعه کنیم، ادامه داد: باید در عرصه مهدویت این موضوع برای مردم روشن شود که شعور گرایی را جایگزین شور گرایی کنیم و مهدویت را با عقلانیت جلو ببریم تا اندیشه مهدویت فراگیر، عمیق و بنیادی شود.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما