دانشگاه امام صادق
1395/3/3 دوشنبه معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه امام صادق(ع) مطرح کرد؛ ضرورت تغییر کارکرد مساجد از محلی صرفاً برای برگزاری نماز جماعت معاون پژوهش و فن آوری دانشگاه امام صادق(ع) سبک زندگی را مجموعه ای از باورها، ارزش ها، خرده فرهنگ ها، تمدن و عرف رایج دانست که بایستی به وسیله یک نظام اخلاقی دینی راهبری شود.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، خانم عظیم زاده اردبیلی، عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق علی(ع) در نشست تخصصی سبک زندگی زن مسلمان با موضوع «سبک زندگی در آینه قرآن» که از سوی مرکز آموزشی طوبی وابسته به اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، گفت: سبک زندگی از سه منظر به عنوان «رفتار»، «جهت دهنده و هدایت کننده» و «تدبیر زندگی» قابل بررسی است. سبک زندگی امری است که رفتار انسان ها را جهت می دهد و هدایت می کند در این نظریه سبک زندگی باید عامل بیرونی داشته باشد.
وی افزود: سبک زندگی به عنوان سیاست، تدبیر زندگی و خطوط اصلی نیز محسوب می شود که هر فرد برای زندگی اش مشخص می کند.
عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق علیه السلام با اشاره به اینکه سبک زندگی فقط ابزارها و وسائل نیست، خاطرنشان کرد: سبک زندگی همه کارهای زندگی ما را در بر می گیرد و از اخلاق و باورمان نشات می گیرد. غربی ها برای تغییر مدل زندگی ما با یک برنامه ریزی دراز مدت زیر ساختی عمل کردند و فضایی ایجاد کردند که جامعه دچار تنش شده است.
وی ضمن تأکید بر اهمیت نهاد خانواده در حوزۀ سبک زندگی، بیان کرد: مثلث خانه، مدرسه و مسجد که در روایات نیز اشاره شده است، باید مورد توجه جدی قرار گیرد. طبق آیات قرآن، خانواده در این مثلث محور و اساس است. در سوره اعراف از خانواده با عنوان «البلد طیب» یاد می­شود.
وی همچنین ضمن اشاره به نقش کلیدی محورهای نظام آموزشی اعم از مدرسان، کتب درسی و سیاستهای آموزشی حاکم در محیطهای آموزشی در شکل­گیری باورها و اعتقادات دانش آموزان، افزود: ضلع سوم این مثلث یعنی مسجد در گذشته کانون همه فعالیت های دینی و فرهنگی بود. اما در حال حاضر مسجد به محلی صرفاً برای برگزاری نماز جماعت و اعمال عبادی تبدیل شده است!
استاد دانشگاه امام صادق(ع) ضمن برشمردن مصادیق فراوانی در آسیبهای رایج در حوزه سبک زندگی ادامه داد: آموزه های قرآنی اصولی را که پایه­های سبک زندگی دینی را طراحی می کند بیان می نماید که عبارتند از: اصل معروف، اصل تعدیل در رفتار(اجتناب از افراط و تفریط در اعتقادات و رفتارها)، اصل کرامت و حفظ حرمت و شخصیت انسان ها، اصل مشاوره با اهل خانه و انتخاب بهترین گزینه؛ چه بسا خودرایی چارچوب مدیریت را متزلزل می کند و به بن بست رفتاری منتهی می شود.
وی ضمن تشریح اصول فوق، مخاطبان را به مدیران و معاونان مدارس علمیه خواهران که ۵۰ حق متقابل را مطرح می نماید و به نظام دینی اخلاقی اشاره دارد ارجاع داد.
شایان ذکر است در پایان نشست، این پژوهشگر نمونۀ قرآنی در کل کشور، ضمن اهداء مجموعه مقالات علمی خود به این مرکز، کتابخانۀ تخصصی مرکز آموزشی طوبی را نیز همزمان با اعیاد فرخندۀ شعبانیه افتتاح نمود و اظهار داشت: انشاالله با حضور علمی پژوهشگران در این کتابخانه، شاهد بانو امین­هایی در عرصه های علمی پژوهشی باشیم.
این نشست با حضور و استقبال مدیران و معاونان مدارس علمیه خواهران و همچنین، پژوهشگران حوزه و دانشگاه برگزار شد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما