فقه در سینما
1395/3/3 دوشنبه شهریار بحرانی: هدف گذاری فرهنگی صورت نگرفته است / مطالبه سینما گران از علماء یکی از کارگردانان مطرح کشورمان گفت: رفتار روحانیت باید برای ما  سینماگران الگو باشد چراکه رفتار روحانیت روحی را در ما می دمد که آنگاه می توان فیلمی پاک و با رعایت فقه تولید کرد
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، شهریار بحرانی در نشست علمی مؤلفه های تاثیرگزار فقه بر سینما که در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: در تمام رسانه های تصویری کمیته هایی وجود دارد که نظارت می کنند و پوشش خانم ها در فیلم ها را مورد بررسی قرار می دهند.
وی گفت: پوشش خانم ها به جز در سینما که از کنترل شرعی و قانونی خارج شده است، درتلوزیونبع دقت بررسی و رعایت می شود.
این کارگردان مطرح کشور ادامه داد: نویسنده ها، کارگردان ها و خالقین اثر در تولیدات خود فضایی را با افراد گنهکار و آلوده نمایش می دهند و تئجیهشان این است که نشان دادن افراد سالم جدابیتی ندارد و مجبور هستیم از این فضا برای جدابیت و کشش داستان استفاده نماییم.
وی با اشاره به سیاه نمایی های سینما، افزود: در مراسم تودیع و معارفه روئسای سابق و جدید تلویزیون نیز گفته شد که سیاه نمایی تا چه اندازه ای باید باشد که در عین جدابیت اثر مخربی بر خانواده ها نداشته باشد.
بحرانی با بیان اینکه برخی از سینماگران و کارشناسان معتقد هستند برای مقاومت در مقابل حمله رسانه ای  دشمن مجبوریم از جذابیت و سرگرمی به عنوان هدف اصلی استفاده کنیم، گفت: در این صورت بسیاری ارزش ها فدای این موضوع خواهد شد. 
وی با بیان اینکه اگر قصد فیلم و سریالی صرفا نشان دادن آسیب های اجتماعی باشد به طور خود به خود از ارزش ها فاصله می گیرد، افزود: متاسفانه هنوز در جمهوری اسلامی در هدف گزاری فرهنگی به این موضوع نپرداخته ایم که وظیفه اصلی هنر و رسانه چیست؟
این کارگردان کشورمان با تاکید بر اینکه روح  روابط  فقهی حیا وعفت است، گفت اگراین روح نباشد هرچقدر هم که بخواهیم با قوانین فعالیت های هنری را محدود کنیم جهت گیری مثبتی نخواهد بود.
وی تصریح کرد: سیاه نمایی در تلویزیون و سینما باعث از هم گسستن کانون خانواده و از دست رفتن جوانان می شود، چرا که از رفتارهای خشن و روابط بد فیلم ها الگوگیری می کنند و این یک خطر و چالش پیش روی ما است.
بحرانی با بیان اینکه یکی از دغدغه های  ما در سریال مریم مقدس روابط و نوع نگاه ها به حضرت بود، عنوان کرد: تمام تلاش خود را در این سریال به کا ربردینم  تا هنجارشکنی ای به چشم نخورد؛ مقام معظم رهبری همراه با خانواده در لوکیشن سریال مریم مقدس حضور یافتند و توصیه نمودند سعی کنید پاکی حضرت مریم(س) را در میان جامعه ای که بسیار ناپاک است به تصویر بکشید.
وی در بخشی از سخنان خود ابراز داشت: رفتار روحانیت باید برای ما  سینماگران الگو باشد چراکه رفتار روحانیت روحی را در ما می دمد که آنگاه می توان فیلمی پاک و با رعایت فقه تولید کرد.
کارگردان سریال مریم مقدس(س) گفت: دشمن از طریق تصویر فرزندان ما را مورد هجمه قرار داده و با همین تصویر که ازنظر فقهی مشکلی ندارد در جوانان تأثیر می گذارد.
وی با بیان اینکه سینما در چند سال آینده به سمت بازی  هایی خواهد رفت که داستان در فضایی مجازی انسان رابه سمت گناه خواهد برد، توضیح داد: امریکا و یهود از طریق تصویر، حیازدایی از جوامع کرده اند و این مسئله بسیار خطرناک است.
بحرانی با اشاره به اینکه دشمن بیشترین سرمایه گذاری در جنگ نرم را بر روی تصویر و سینما انجام داده است، افزود: امروز دشمن وارد منازل ما شده است و روز به روز ضربات بیشتری می زند.
وی اظهار داشت: مطالبه ما سینماگران از علماء این است که پدرانه دست ما را بگیرند و به سمت سینمایی ببرند که هم فقه در آن پیاده شود و هم فراتر رفته و بتواند نجات بخش باشد.   
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما