غفاری فر
1397/11/10 چهارشنبه در نشست علمی چیستی و چرایی دانش تبلیغ مطرح شد: ضرورت ایجاد فضاهای نوین تبلیغ دینی با استفاده از فرصت های رسانه ای/ جهاد فرهنگی – تبلیغی مشروط به بسترسازی مسئولان نشود مدیر گروه تبلیغ موسسه امام رضا(ع) و عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه طلاب نباید نسبت به تبلیغ سطحی نگر برخورد کنند، بر ضرورت ایجاد فضاهای نوین تبلیغ دینی با استفاده از فرصت های رسانه ای تاکید کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین حسن غفاری فر در نشست علمی چیستی و چرایی دانش تبلیغ که در سالن همایش های این موسسه برگزار  شد، در سخنانی با اشاره به جایگاه والای تبلیغ، اظهار کرد: از انجایی که اصل مسیر تبلیغ بر مبنای سلوک الی الله است و هر کدام از این سلوک بر مبنای آزمایش استوار است، آزمایش مبلغین بر صبوری و دانشمند بودن و خدایی فکر کردن است.

وی با بیان اینکه ملاک حرف زدن یا حرف نزدن مبلغ نباید غیر از خدا باشد، تصریح کرد: یکی از بزرگترین بحران رهبران و عالمان اجتماعی نحوه محاسبه است، بی مهابا و بی جا حرف زدن بد است ولی از ترس حرف نزدن از همه این ها بدتر است.

مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با اشاره به اینکه یکی از مهمترین مشکلات برخی از مبلغان و روحانیون ترس از حرف زدن است، افزود: مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در یکی از سخنرانی های خود فرمودند که شهید صفوی فورانی از آتش در جوانی به جان من انداخت و این به خاطر این بود که هدف و انگیزه نواب فقط برای خدا بود.

وی ادامه داد: اینکه در زمان کنونی همه ما می ترسیم و می گوییم چه می شود، باید توجه داشته باشیم که اگر با خدا باشیم و به خدا توکل کنیم هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری فر با بیان اینکه برخی از طلبه ها فکر می کنند همین که لباس طلبگی به تن کرده اند و عمامه به سر گذاشته اند در تبلیغ ماهر هستند، تصریح کرد: متاسفانه برخی از این طلبه ها تا در زمینه تبلیغ تجربه کسب می کنند، دیگر به تبلیغ نمی روند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بیشتر طلاب به رشته تبلیغ اهتمام ندارند، اظهار کرد: در استفاده بهینه از زمان و در رساندن پیام به مخاطب در کوتاه ترین زمان با مشکلاتی مواجه هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به اینکه شیوه احکام و روضه خواندن موضوعی نیست که در بحث روزمره حوزه یاد بگیریم، بیان کرد: یک روحانی بایستی با واژه های قرآنی آشنایی لازم را داشته باشد و برخی فکر می کنند تا می گویند تبلیغ یعنی شیوه منبر بلکه در تبلیغ بیش از 60 درصد محتوای ویژه تبلیغ است و بیش از 30 درصد روش است.

وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر طلاب به رشته تبلیغ، گفت: ما با چند چالش در حوزه مواجه هستیم که عدم استفاده بهینه از وقت و زمان یکی از این چالش ها است.

حجت الاسلام والمسلمین غفاری فر اضافه کرد: بطور مثال دروس حوزه در ایام فاطمیه تعطیل است ولی چند نفر از ما طلبه ها در این فرصت به تبلیغ رفتیم یا اگر نرفتیم چند نفر کار علمی انجام داده ایم در حالی که بیش از سی هزار طلبه فعال در حال تحصیل در حوزه علمیه قم داریم.

وی با طرح این پرسش که چرا تبلیغ را دست کم می گیریم و به فکر استفاده از فضاهای جدید برای تبلیغ نیستیم، افزود: ما در صد سال اخیر هرچه توفیق داشتیم برای نوآوری ها بوده است و ما از بسیاری از فرصت ها و زمینه هایی که در اختیار داریم استفاده نمی کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان اینکه طلبه ها باید به توانمندی های خود تکیه کنند اظهارداشت: طلاب با نوآوری از فرصت های رسانه ای، باید فضاهای نوین تبلیغی را فراهم کنند.

وی در پایان با بیان اینکه مسئولین محترم موظف به بسترسازی برای خدمت رسانی فرهنگی طلاب به مردم هستند خاطرنشان کرد: اما مدعیان نخبگی در حوزه علمیه نباید وارد شدن به صحنه جهاد فرهنگی – تبلیغی را مشروط به بسترسازی مسئولین بدانند و منتظر اقدام آنها باشند.
کلمات کليدي
غفاری فر, دفتر تبلیغات اسلامی, حوزه علمیه قم, استاد حوزه, دکتر حسن غفاری فر, تبلیغ دین
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما