اکبری معلم
1397/3/8 سه‌شنبه عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد:  سهم رسانه در تحقق سیاست حمایت از کالای ایرانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ضمن بیان اهمیت تحقق سیاست حمایت از کالای ایرانی، به بیان راهکارهای عمومی شدن فرهنگ استفاده از محصولات ایرانی پرداخت.  
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، در خصوص نقش رسانه در تحقق سیاست حمایت از کالای ایرانی با توجه به اهمیت جایگاه رسانه در جهت دهی افکار عمومی و ذائقه مردم و با استفاده از شخصیت های محبوب مردم و بهره گیری از برنامه های جذاب و با ملاحظه  باورهای جامعه، مصاحبه ای با دکتر علی اکبری معلم(عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی) ترتیب دادیم که متن این گفت و گو را در ذیل می خوانیم: 

* لطفا نقش رسانه  گروهی را در تقویت باورهای جامعه و خودکفایی جامعه بیان فرمایید؟
رسانه  جمعی نقش مهمی در تحکیم باورهای جامعه و هدایت افکار عمومی دارد. رسانه های گروهی به عنوان یکی از عوامل ثانویه جامعه پذیری در انتقال پیام ها، ایجاد یکپارچگی و هماهنگی و شکل دادن به افکار عمومی و تحکیم باورهای جامعه نقش مستقیم بر عهده دارند. در واقع، رسانه ها از مهم ترین عوامل شکل دهی پندارها و باورهای جامعه هستند. البته رسانه ها دارای نقش های متعددی می باشند؛ رسانه های جمعی علاوه بر نقش خبری و تفریحی، دارای نقش آموزشی و هدایت گر جامعه و افکار عمومی نیز هستند. بنابراین رسانه ها می توانند در تحکیم باورها و ایجاد عزم عمومی مردم و توجه مردم به خودباوری، خوداتکایی و خودکفایی نقش مهمی ایفا نمایند.

* چگونه و با چه راه کارهایی می توان استفاده از محصولات ایرانی را به عنوان فرهنگ عمومی درآورده و آن را نهادینه کرد؟ 
رسانه های جمعی می توانند از راه های گوناگون برای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولیدات داخلی بهره گیری نمایند که از آن جمله می توان به تقویت روحیه اعتماد به نفس و هویت ملی، تلاش در اصلاح الگوی مصرف جامعه، تدوین محورهای مشترک و میثاق ملی برای انجام کار در تحقق اهداف، ساخت برنامه های جذاب در معرفی تولیدکنندگان برتر و معرفی کالای نمونه و با کیفیت مثل برنامه آشپزی و بازار، برگزاری جشنواره ها برای معرفی و ایجاد رقابت در استفاده از کالای ایرانی، معرفی و تشویق الگوی زندگی ایرانی ـ اسلامی، توجه به نقش خانم ها در مصرف کالای ایرانی(توجیه خانم ها در خصوص موضوع) و استمرار در جامعه پذیری و رعایت هماهنگی در جامعه پذیری بین همه عوامل آن در حمایت از کالای ایرانی و پرهیز از اخبار و انتشار گزارش های ضد و نقیض اشاره کرد. 

* چه تدابیری برای برتری دادن کالای ایرانی بر کالای خارجی برای افکار عمومی پیشنهاد می کنید؟
به نظر می رسد می توان با ساخت برنامه هایی، مردم را متقاعد کرد که از کالای داخلی استفاده بیشتری کنند که آگاه کردن مردم نسبت به اهمیت موضوع و آثار آن(چون ناآگاهی سبب غفلت، ضعف اراده و از خودبیگانگی می شود)، ساخت برنامه  آشنایی با کالای با کیفیت ایرانی و مقایسه آن با کالای مشابه خارجی، استفاده از کارشناسان مبرز و اقتصاددانان توانا در بیان فواید و معرفی کالای ایرانی، پرهیز از تبلیغ کالای کم کیفیت و یا بی کیفیت داخلی، کاهش تبلیغ از کالای خارجی، تقویت امید در جامعه و برانگیختن غرور ملی مردم و توجه دادن مردم به ظرفیت ها و توانمندی های داخلی، پرهیز از اشاعه  ناامیدی در جامعه(چرا که سبب از دست دادن استقلال فکری و عدم توجه به خود و توانایی های داخلی می شود) شناسایی نیازها و ذائقه  مشتریان و تولید کالای متناسب با آن(یعنی توجه بیشتر تولیدکنندگان به نیازها و ذائقه  مردم)، تقویت تنوع و خلاقیت در تولید کالای ایرانی، افزایش سطح فناوری و کیفیت کالای ایرانی و افزایش رقابت پذیری کالای ایرانی، اعمال محدودیت در واردات بی رویه و قاچاق کالا، منع خرید کالای خارجی از محل بودجه  دولتی، دسترسی آسان به خدمات پس از فروش کالای ایرانی، معرفی نمونه های عملی از زندگی بزرگان، مشاهیر و شخصیت های محبوب جامعه در استفاده از کالای ایرانی و توجه به ارزش های اسلامی ـ ایرانی و پرهیز از تجمل گرایی، حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی در رقابت با کالای خارجی از جمله کاهش قیمت تمام شده محصول، حمایت از صادرات کالای ایرانی با استفاده از ابزار دیپلماسی، پیشنهادهایی در این راستا است. 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما