صالحی
1397/3/3 پنجشنبه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: تاریخ ادبیات آیینی ما یک همکاری مشترک میان تمام فرق اسلامی است صالحی با بیان این که اسلام با سلاح سخت امنیت پیدا نمی کند، تنها راه امنیت جهان اسلام را چنگ زدن به قرآن و اهل بیت عنوان کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در اختتامیه دومین کنگره ملی شعر اهل بیت(ع) که به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در شهرستان تربت جام برگزار شد، اظهار داشت: منطقه تربت جام از دیرباز یکی از گاهواره های اصلی فرهنگی، ادبی و هنری ایران زمین بوده است و  چه زمانی که به نام بودزجان و بودجان و چه زمانی که به اعتبار عبدالرمان جامی تربت جام نام گرفت که ستارهای بزرگی از این منطقه برخواستند و نامشان نه تنها ایران و کره زمین بلکه چون ابوالوفای بودجانی در کره ماه هم نشستند.
وی افزود: بزرگانی که در حوزه های مختلف تلاش کردند و غنای این سرزمین را نشان دادند و تک تک آنها دفتری زرین از آنچه هویت ایرانی و اسلامی ما را ساخته است هستند.
صالحی با بیان این که محبت اهل بیت(ع) صرفا موضوعی نیست که بخشی از جهان اسلام به آن تعلق داشته باشد؛ خاطرنشان کرد: ما هم در گذشته و هم امروز بیش از گذشته به این موضع وحدت بخش نیازمندیم و اگر دیروز مستحب مؤکد بود امرو واجب است زیرا امروز طمع ورزان به جهان اسلام کینه توزانه تر طمع ورزی می کنند و هر روز گستاخ تر و کریه تر از دیروز برای نابودی اسلام کمر بسته اند.
وی تصریح کرد: تنها قرآن کریم و محبت اهل بیت(ع) می تواند جهان اسلام را گرد هم بیاورد و دل مسلمانان را نزدیک کند و امت واحده را بسازد؛ قرآن و اهل بیت(ع) حلقه اتصال مسلمانان و یکی ثقل اکبر و دیگری ثقل اصغر است و هر چه این دو بال با هم حرکت کنند جهان اسلام مصون تر است و امنیت نرم افزاری جهان اسلام به اعتصام به این دو است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که اسلام با سلاح سخت امنیت پیدا نمی کند، افزود: اسلام در پرتو محبت اهل بیت(ع) و کلام الله امنیت پیدا می کند؛ اگر چه که محبت اهل بیت(ع) را تنها در این تفسیر نباید مهم دانست و بخش دیگری از اهمیت محبت اهل بیت(ع) این است که می تواند انسان سازی و جامعه سازی کند.
وی اظهار داشت: امروز دانشمندان علوم تربیتی بیش از گذشته به این نکته وقوف پیدا کرده اند که انسان تنها در سایه هوش ذهنی انسان نیست؛ تربیت انسانی فقط به هوش ذهنی نیست؛ بلکه هوش عاطفی مؤثرتر از هوش ذهنی در تربیت انسانی عمل می کند. 
صالحی با بیان این که هوش عاطفی پیش قراول ساخت انسان و جوامع است، گفت: محبت جانمایه هوش عاطفی است و هر چه محبوب انسان با خصائل برتر باشد و به انسان کامل نزدیک تر باشد و یا خود انسان کامل باشد انسان ها و جامعه را دگرگون می کند و انسان و جامعه دیگر می سازد.
وی افزود: اگر می خواهیم افق دیدمان را جلوتر ببریم و به انسانی که فراتر از انسان نان و غذا است نگاه کنیم پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) چنین افقی را در جلو دید ما می گذارند و این جا است که انسان و جامعه ساخته می شوند و با این نگاه بوده است که پیروان مکتب پیامبر(ص) بدون توجه به نژاد و رنگ و تیره و فرقه مذهبی عاشقانه در درون خود بذر محبت اهل بیت(ع) را کاشتند و چهارده قرن پرورش دادند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در کاشت بذر محبت اهل بیت(ع) مجموعه فرق اسلامی با هم تعاون و همیاری داشتند، خاطرنشان کرد: امروز ما در شاخه های مختلف شاهد شجره طیبه ای هستیم که از این محبت ارتزاق می کند.
وی با بیان این که تنها تشیع نیستند که به اهل بیت(ع) تعلق دارند، تصریح کرد: اهل بیت(ع) انحصاری و فرقه ای نیست بلکه اهل بیت(ع) مال جهان اسلام است و همانطور که هیچ کس نمی تواند ستاره را در اسمان متعلق به خود بداند و ستارگان مال همه مردم هستند و راهنمای همه مردم در شب های تاریک هستند هیچ کس نمی تواند اهل بیت(ع) را منحصر در خود بداند.
صالحی با اشاره به کارهایی که در مجموعه برادران اهل سنت ما در حوزه اهل بیت(ع) انجام شده، اظهار داشت: تعلقی که در اهل سنت نسبت به اهل بیت(ع) وجود داشته و دارد سهم بزرگی را در شجره طیبه مودت اهل بیت(ع) دارد و هجم روایاتی که از فضایل اهل بیت(ع) در منابع اهل سنت وجود دارد بسیار فراوان است و نوع نگاهی که به اهل بیت وجود دارد در تعبیرات بزرگان اهل سنت قابل مشاهده است.
وی افزود: یکی از بزرگان اهل سنت به نام شیخ یاسین بن ابراهیم سنهوتی شافعی گفته است «امام علی بن موسی الرضا (رضی الله عنه) از بزرگان و بهترین سلاله است و خداوند با خلق چنین فردی قدرت خود را به نمایش گذاشت هیچ فردی علی بن موسی را نمیتواند درک کند» این بیان یک عالم شیعی نیست بلکه بیان یک عالم بزرگوار اهل سنت است و فرهنگ اسلامی ما با این نوع نگاه قرین و همساز است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حوزه اعتقاد به ویژگی های ماورائی اهل بیت(ع) از قبیل زیارت و کرامت عباراتی از بزرگان اهل سنت راجع به اهل بیت(ع) است که بارها شنیده ایم؛ من جمله از کرامات شیخ جام است که بارها پیاده به حرم علی بن موسی(ع) مشرف می شود.
وی افزود: یکی از بزرگان اهل سنت به نام ابن حبان که یکی از کتب صحیحه را نوشته است در کتاب الثقات وقتی به نام علی بن موسی(ع) می رسد تعبیراتی که راجع به تشرفش نزد حضرت دارد می گوید «من به دفعات قبر ایشان را زیارت کردم و هر مشکلی برای من پیش می آمد قبر علی بن موسی را زیارت کردم و دعا می کردم و دعایم مستجاب و مشکلم حل می شد، این کار را به دفعات تجربه کردم و حاجت گرفتم» این تعابیر را یکی از مفاخر بزرگ اهل سنت می گوید.
*شعر آیینی یک سبک چهارده قرنی است
صالحی با بیان این که بخش قابل توجهی از گنجینه شعر جهان اسلام به زبان های مختلف در حوزه محبت اهل بیت(ع) است، گفت: شعر آیینی یک سبک امروزه نیست بلکه سبک چهارده قرنی است و بخش قابل توجهی از این اشعار به وسیله اهل سنت به زبان ها مختلف سروده شده است و برخی از استعاره های اهل بیت ریشه اش در اشعار اهل سنت است.
وی اظهار داشت: ما وقتی به تاریخ ادبیات آیینی توجه می کنیم می بینیم که شعر شیعی و اهل سنت پا به پای هم حرکت می کند و ثنایی که از شعرای بزرگ اهل سنت است می گوید سراسر جمله عالم پر ز شیر است/ ولی شیری چو حیدر با سخا کو/ سراسر جمله عالم پر شهید است/ شهیدی چون حسین کربلا کو/ سراسر جمله عالم پر امام است/ امامی چون علی موسی الرضا کو.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که تاریخ ادبیات آیینی ما یک همکاری مشترک میان تمام فرق اسلامی است، گفت: کل تاریخ اسلامی ما همکاری مشترک است و در دوره هایی بدخواهان خواسته اند فاصله بسازند ولی ما در حوزه های مختلف علمی و ادبی پا به پای هم حرکت کرده ایم و امیدوارم که این کنگره شعر آیینی بتواند روز به روز پر فروق تر بشود.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما