واعظی
1396/2/22 جمعه رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:  تأثیرگذاری تبلیغ در گرو اعتمادسازی مخاطب است  رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: تبلیغ وقتی مؤثر می شود که اعتمادسازی های لازم میان مبلغ و گروه مخاطب انجام گرفته باشد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره تبلیغ نوین جنات که در مرکز همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه اعتقاد به نظام امت و امامت یکی از اساسی ترین اعتقادات شیعه است، اظهار داشت: امام(ع) در فضای اعتقادی ما یک راهنمای صرف نیست، بلکه امام نقش راهبردی دارد و ما را به شرط تبعیت و پیروی به مقصد می رساند.
وی تصریح کرد: امام کسی است که مورد اقتدا قرار می گیرد و اگر تبعیتی از امام معصوم(ع) نباشد، نظام امت و امامت شکل نمی گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امام اسوه است، افزود: کسی که امام را اسوه خود قرار می دهد، دارای دو ارتباط «احساسی و عاطفی» و «رفتاری و عملکردی» می شود. 
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با اشاره به ارتباط احساسی و عاطفی مأموم نسبت به امام، گفت: امکان ندارد کسی را اسوه خود قرار دهیم و پیوند عاطفی و احساسی با او نداشته باشیم؛ اگر حالت عشق ورزی و حب و دلدادگی به امام نباشد، این ارتباط امت و امامت شکل نمی گیرد. 
وی همچنین با اشاره به ارتباط «بینشی، عملی و رفتاری» مأموم نسبت به امام، افزود: امام وقتی اسوه ما می شود، باید مطابق رفتار و بینش ترسیم شده توسط امام عمل کنیم. 
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه طلاب قدم در مسیر انبیاء و اولیاء گذاشته اند و رسالت تبلیغی را بر دوش می کشند، گفت: در ایام منسوب به معصومین(ع)، همه ما باید از خودمان سوال کنیم آیا این دو وجه «عاطفی و احساسی» و «بینشی و عملکردی» تا چه اندازه در ما بر اساس نظام امت و امامت شکل گرفته است؛ باید بررسی کنیم ما طلاب با وجود مشغله های دنیای امروزی تا چه اندازه ارتباط عاطفی و احساسی با امام زمان(عج) داریم و به حضرت توجه و توسل می کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی تصریح کرد: همچنین باید بررسی کنیم تا چه اندازه به لحاظ رفتاری و عملکردی با حضرات ائمه معصومین(ع) فاصله داریم؛ تا چه اندازه رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط خانواده، اجتماع و حیات فردی در چارچوب آن مسیر ترسیم شده توسط اهل بیت(ع) است. 
* تأثیرگذاری تبلیغ در گرو اعتمادسازی مخاطب است
وی در ادامه با بیان اینکه تبلیغ وقتی مؤثر می شود که اعتمادسازی های لازم میان مبلغ و گروه مخاطب انجام گرفته باشد، افزود: اگر ما با رفتار، شخصیت و جهت گیری های خود کاری کنیم که اعتمادسوزی کنیم، اثر اجتماعی و تبلیغی ما بسیار کمرنگ خواهد شد.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: اگر روحانیت امروز در فضای فرهنگ دینی کشور اثرگذار می باشد، به دلیل سرمایه اجتماعی است که در طول قرون و اعصار بدست آورده است؛ این سرمایه اجتماعی و آبروی روحانیت محصول تقوا، ایثار، اخلاق، رفتارهای مردمی، حمایت از محرومین، در خدمت مردم بودن و صداقت داشتن در کل زندگی و حرکت های اجتماعی است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی تصریح کرد: سرمایه اجتماعی امروز روحانیت مرهون پیشینه درخشان علمای ربانی و حوزه های علمیه است که در کنار مردم و اخلاقیات اسلامی، حدود الهی را رعایت می کنند.
* در فضای انتخابات خدا و پیامبر فراموش می شود
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه با بیان اینکه همیشه هنگام انتخابات در کشور، تن کسانی که به صلاح ملت می اندیشند می لرزد، گفت: وقتی فضا انتخاباتی می شود، چنان فضای عرفی غلبه می کند و همه چیز عرفی و دنیوی دیده می شود که گویا خدا، رسول(ص)، اخلاق و معنویت فراموش می شوند و با یک نگاه ابزار انگارانه همه چیز در خدمت وصول به مقصود که همانا به قدرت رسیدن گروه ها است، در معرض آسیب قرار می گیرد.
* سیاسی ورزی با سیاسی کاری تفاوت دارد
حجت الاسلام والمسلمین دکتر واعظی با تاکید بر اینکه سیاست ورزی با سیاسی کاری تفاوت دارد، گفت: سیاست ورزی از شئون حکمت عملی است و گونه ای خردورزی محسوب می شود؛ فلسفه، ریاضیات و علوم نظری جلوه های خردورزی نظری بشر است؛ سیاست، اخلاق، اقتصاد و تدبیر معیشت از جلوه های عقلانیت عملی و خرودرزی عملی است.
وی با بیان اینکه "سیاست ورزی و خردورزی عملی" کمال محسوب می شود، اظهار داشت: دعوت به انزوای سیاسی، بی عملی سیاسی و فقدان بصیرت سیاسی نامبارک و محکوم است؛ این همان موضوعی است که تحت عنوان جدایی دین از سیاست و نگاه های سکولاریستی محکوم می شود. 
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه روحانیت باید مظهر اخلاق و معنویت باشد، ابراز داشت: سرمایه های اجتماعی روحانیت نباید صرف دنیای این فرد و آن فرد شود.
* ابراز تأسف و تأثر از دو مناظره انتخابات ریاست جمهوری
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز تأسف و تأثر شدید از دو مناظره برگزار شده کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: انتخابات اوایل انقلاب چه بود و الآن چگونه است؛ کجا کاندیداهای گذشته برای رأی آوردن متأثر احوال شخصی یکدیگر می شدند و به یکدیگر توهین می کردند.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی

تأثیرگذاری در مناسبات خانواده منوط به آشتی روحانیون با خانواده ها است
رییس مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: رشته بندی های حوزه باید به شکلی که دین به حیات عمومی مردم بیاید، تغییر پیدا کند.

دنیای شبهه به خانواده ها کشیده شده است/معرفی چند اثر ویژه تبلیغ محرم الحرام
استاد حوزه علمیه قم گفت: سخنان و پیام های امام حسین(ع) بهترین عنوان اعتقادی، کلامی، اخلاقی و سیاسی در ایام تبلیغی است. 

مهم ترین مشکل خانواده ها نبود حاکمیت خداوند است
استاد حوزه علمیه قم نبود حاکمیت خداوند را مهم ترین مشکل خانواده ها عنوان کرد و گفت: تا وقتی که خدا در خانواده ها حاکم نشود، از آسیب ها در امان نخواهیم بود.

بیانیه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی درباره «تحولات جمعیت در جمهوری اسلامی ایران»
بیانیه شورای هماهنگی نهادهای عالی حوزوی درباره «تحولات جمعیت در جمهوری اسلامی ایران» در همایش حوزه علمیه و جمعیت در قم قرائت شد.

مسأله جمعیت مسئله ای ساختاری است، نه شعاری
مسؤول کمیته پایش سیاست های جمعیتی انقلاب فرهنگی ضمن ارائه آماری از کاهش رشد جمعیت ایران گفت: ایران در سال 2050 در زمره کشورهایی قرارمی گیرد که بیش از 30 درصد آن را جمعیت سالمند تشکیل می دهد.             

باید مقوله جمعیت را مثل مقوله مقاومت مهم بشماریم
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: مقوله جمعیت، نیازمند طراحی های نو، اقدامات و ابتکارات جدید و حرکت جدی تر است و انتظار حوزه از مسؤولان برداشتن گام های بلند تر و تصحیح خطاها و اشتباهات گذشته است.

اعزام 10 هزار مبلغ از سوی دفتر تبلیغات اسلامی در محرم الحرام 96
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: برنامه دفتر تبلیغات اسلامی در ماه محرم اعزام قریب به ده هزار مبلغ است که مبلغان در کنار محتواهای تبلیغی خود، بخشی را به مسئله راهبردی جمعیت اختصاص دهند و مردم را نسبت به این مسأله توجیه کنند. 

لزوم شروع خیزش آگاه سازی خطرات کاهش جمعیت
حضرت آیت الله سبحانی گفت: باید خیزشی جمعی در ایران شروع شود و مسئله خطرات کاهش جمعیت را به صورت علمی مطرح کنند، نه حماسی و ضرر های این مسئله را از جنبه فردی و اجتماعی بیان کنند.

خاطره نویسی از شئون مهم رشد معنوی است
استاد حوزه و دانشگاه خاطره نویسی را از شئون مهم رشد معنوی دانست و گفت: اگر به مسأله خاطره نویسی پرداخته شود، می توان از برکات معنوی آن استفاده کرده و جامعه را به سمت معنویت هدایت کرد.

ایجاد جریان در تبلیغ، مهمترین ثمره جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق
دبیر دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق گفت: اتفاق مهم دومین جشنواره بین المللی خاطره و داستان اشراق به وجود آمدن جریان در میان گروه های تبلیغی و مبلغان است که خاطرات جذاب تبلیغی و سبک زندگی خود را به صورت مکتوب و امر پایدار و ماندگار در بیاورند.

گزارش تصویری
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما