کرسی نقد علمی
1395/10/23 پنجشنبه در کرسی آزاد اندیشی کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه؛ طلاب را برای پاسخ گویی به شبهات تربیت کنیم/ عدم ارائه محدوده های درسی مشکل ساز است معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان گفت: کتاب هایی که بخش عمده آن منوط به آدرس دهی هستند و به کار طلبه نمی آیند، باید تجمیع و مطالب مفیدی که برای طلبه کاربردی است، گردهم بیاید تا طلبه مجبور نشود حجم عظیمی از کتاب را خریداری و مطالعه کند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان در کرسی آزاد اندیشی "کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه علمیه"‌ که در مدرسه آیت الله درچه ای اصفهان برگزار شد، گفت: برنامه درسی حوزه ها باید به گونه ای باشد که سال های تحصیلی کوتاه تر شود.
وی افزود: امروز برخی از فرق و ادیان منحرفه چون وهابیت، طلبه و مبلغی را تحت حمایت خود گرفته و سریع آموزش می دهند و به علم لازم مجهز می کنند تا با ایجاد شبهه و طرح مباحث انحرافی، هجمه ای به مکتب تشیع وارد کند، بنابراین در این شرایط نمی توان طلاب را بر اساس دروس مطول گذشته تربیت کرد، هر چند لازم است عده ای این دروس را بخوانند ولی این امر عمومیت ندارد.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: ادبیات در کل کشور با یک برنامه جلو می رود و در اصفهان برنامه ریزی در شورای آموزشی و با مشورت اساتید مربوطه صورت می گیرد، لکن ما نمی خواهیم خود را مستقل از حوزه های سطح کشور ببینیم.
وی در رابطه با تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی، اذعان کرد: به طور معمول در شهرستان ها به حد لازم پایه اول و دوم با یک مدرک تحصیلی نداریم، از طرفی گاهی طلبه ای که با مدرک سیکل در زمینه ادبیات مشغول به تحصیل است از طلبه دانشگاهی بالاتر است بر این اساس تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی مشکل خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین جلالی در ادامه با اشاره به عدم تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی خاطرنشان کرد: امروز اگر طلبه ای بخواهد از شهرستانی انتقالی بگیرد، در هر مدرسه دیگری می تواند مشغول به تحصیل شود، ولی اگر تفکیک مدرکی صورت گیرد، طلبه دیگر نمی تواند به راحتی به محل دیگری منتقل شود.
استاد حوزه علمیه اصفهان پیرامون نحوه تحصیل طلاب و آموزش ادبیات عرب، بیان کرد: ضرورتی ندارد طلاب همه ادبیات را در 3 سال اول بخوانند لکن این امکان وجود دارد که بخشی از ادبیات برای سال های بالاتر تدریس شود بر این اساس ما در منطق نیز با همین مشکل مواجه هستیم.
وی در رابطه با اصلاح کتب حوزه متناسب با دوره کوتاه تر درسی، بیان کرد: کتاب هایی که بخش عمده آن منوط به آدرس دهی هستند و به کار طلبه نمی آیند، باید تجمیع و مطالب مفیدی که برای طلبه کاربردی است، گردهم بیاید تا طلبه مجبور نشود حجم عظیمی از کتاب را خریداری و مطالعه کند.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان افزود: گاهی طلبه می خواهد مبلغ شود بر این اساس لزومی ندارد بخواهد این همه ادبیات بخواند، لذا این برنامه عمومی است و هر فرد متناسب با نیازش می تواند دروس دیگر را فرا بگیرد.
وی در رابطه عدم تمرین طلاب متناسب با آموزش دروس بیان کرد: بهتر است تمرین ها در کلاس و توسط استاد ارائه شود، به عنوان مثال به جای صمدیه متنی باشد که تجزیه و ترکیب داشته باشد همچنین می تواند تمرین داخل کتاب بیاید.
حجت الاسلام و المسلمین جلالی تأکید کرد: هدف از ادبیات فهمیدن متون عربی است، بر این اساس برای صاحب نظر شدن و یا تدریس باید کتاب های بیشتری خوانده شود ولی برای عموم این سرفصل ها کفایت می کند.
وی در رابطه حجم دروس تدریسی، بیان کرد: طلاب باید حداقل 8 ساعت را به درس و بحث بپردازند که به طور متوسط اگر 4 درس تدریس شود با این زمان متناسب است و حجم درسی کمتر موجب تلف شدن وقت طلاب می شود.
وی در رابطه با طراوت علمی در برنامه مدارس علمیه، اظهار کرد: در برنامه مدارس زمانی برای ورزش وجود ندارد، همچنین در بسیاری از مدارس غذای استاندارد توزیع نمی شود و این ها خود عواملی است که موجب از بین رفتن نشاط علمی در میان طلاب می گردد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی

پذیرش دانش پژوه سطوح 2 و 3 در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)
موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برای سطوح 2 و 3 از میان برادران طلبه ثبت نام می نماید.

رضایت امام راحل و رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید از عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی
مدیر کل حوزه ریاست دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: خدا را از این جهت شاکر هستیم که توفیق عنایت کرده و گذشت عمر ما در مجموعه ای به نام دفتر تبلیغات اسلامی بوده که امام راحل، مقام معظم رهبری و مراجع تقلید از آن راضی هستند.

اختتامیه جشنواره جنّات در سال آینده برگزار می گردد
ثبت نام جشنواره و دریافت آثار در چهار بخش اصلی تبلیغ مجازی و دیجیتال، تبلیغ رسانه ای، تبلیغ مکتوب و بخش آزاد برای فعالان فرهنگی غیر حوزوی در عرصه شبکه های اجتماعی و پیام رسان با شرکت بیش از ۵۰۰ نفر و ارسال بیش از ۲۰۰۰ اثر در بهمن ماه پایان پذیرفت.

جهان امروز و آینده، جهان قدرت محتوا و خدمات است
اینترنت پاک، اینترنتی است که نظام عدالت گرا را پیاده سازی کرده و فساد را از نظام اداری پاک می کند؛ در محیط مجازی باید ابرقدرت بود چرا که قدرت های کوچک اثر گذاری محدودی دارند.

حوزه علمیه رهبر حرکت به سمت فضای مجازی پاک باشد
اقتصاد گیم در دنیا ۹۰ میلیارد دلار شده است؛ ما دائما نگران فیلم های هالیوودی هستیم که فضای ذهنی تصویری جوامع بشری را می سازند اما اقتصاد این فیلم ها هفت میلیارد دلار است.

دو رویکرد متفاوت مسئولان در قبال فضای مجازی
معاون قوه قضائیه گفت: ما باید پست الکترونیکی ملی، موتور جست وجوی ملی و شبکه اجتماعی ملی داشته باشیم و چرا اطلاعات ما باید به تلگرام برود.

پیام آیت الله مکارم شیرازی به سومین همایش ملی فضای مجازی پاک
آیت الله مکارم شیرازی گفت: مهم ترین معضل اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و دینی و هر چه بخواهید، همین فضای مجازی است، و باید به این مسئله اهمیت بدهیم

دومین ویژه نامه سومین همایش ملی فضای مجازی پاک منتشر شد
دومین ویژه نامه سومین همایش ملی فضای مجازی پاک به صاحب امتیازی روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی و سردبیری محمدرضا قربان زاده منتشر شد.

اولین نمایشگاه ملی فضای مجازی پاک افتتاح شد
اولین نمایشگاه ملی فضای مجازی پاک از 17 تا 19 اسفندماه سال جاری از ساعت 9 تا 20 در مرکز همایش های غدیر به روی علاقه مندان باز است. 

عکاسی، آسمانی‌ترین عطیه در خدمت انسان معاصر 
هنر عکاسی آسمانی‌ترین عطیه ای است که امروزه هنرمندان آن را به نگاه جستجو‌گر بشری تقدیم داشته‌اند و در خدمت بشر امروزی قرار گرفته است. 

گزارش تصویری
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما