کرسی نقد علمی
1395/10/23 پنجشنبه در کرسی آزاد اندیشی کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه؛ طلاب را برای پاسخ گویی به شبهات تربیت کنیم/ عدم ارائه محدوده های درسی مشکل ساز است معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان گفت: کتاب هایی که بخش عمده آن منوط به آدرس دهی هستند و به کار طلبه نمی آیند، باید تجمیع و مطالب مفیدی که برای طلبه کاربردی است، گردهم بیاید تا طلبه مجبور نشود حجم عظیمی از کتاب را خریداری و مطالعه کند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان در کرسی آزاد اندیشی "کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه علمیه"‌ که در مدرسه آیت الله درچه ای اصفهان برگزار شد، گفت: برنامه درسی حوزه ها باید به گونه ای باشد که سال های تحصیلی کوتاه تر شود.
وی افزود: امروز برخی از فرق و ادیان منحرفه چون وهابیت، طلبه و مبلغی را تحت حمایت خود گرفته و سریع آموزش می دهند و به علم لازم مجهز می کنند تا با ایجاد شبهه و طرح مباحث انحرافی، هجمه ای به مکتب تشیع وارد کند، بنابراین در این شرایط نمی توان طلاب را بر اساس دروس مطول گذشته تربیت کرد، هر چند لازم است عده ای این دروس را بخوانند ولی این امر عمومیت ندارد.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: ادبیات در کل کشور با یک برنامه جلو می رود و در اصفهان برنامه ریزی در شورای آموزشی و با مشورت اساتید مربوطه صورت می گیرد، لکن ما نمی خواهیم خود را مستقل از حوزه های سطح کشور ببینیم.
وی در رابطه با تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی، اذعان کرد: به طور معمول در شهرستان ها به حد لازم پایه اول و دوم با یک مدرک تحصیلی نداریم، از طرفی گاهی طلبه ای که با مدرک سیکل در زمینه ادبیات مشغول به تحصیل است از طلبه دانشگاهی بالاتر است بر این اساس تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی مشکل خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین جلالی در ادامه با اشاره به عدم تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی خاطرنشان کرد: امروز اگر طلبه ای بخواهد از شهرستانی انتقالی بگیرد، در هر مدرسه دیگری می تواند مشغول به تحصیل شود، ولی اگر تفکیک مدرکی صورت گیرد، طلبه دیگر نمی تواند به راحتی به محل دیگری منتقل شود.
استاد حوزه علمیه اصفهان پیرامون نحوه تحصیل طلاب و آموزش ادبیات عرب، بیان کرد: ضرورتی ندارد طلاب همه ادبیات را در 3 سال اول بخوانند لکن این امکان وجود دارد که بخشی از ادبیات برای سال های بالاتر تدریس شود بر این اساس ما در منطق نیز با همین مشکل مواجه هستیم.
وی در رابطه با اصلاح کتب حوزه متناسب با دوره کوتاه تر درسی، بیان کرد: کتاب هایی که بخش عمده آن منوط به آدرس دهی هستند و به کار طلبه نمی آیند، باید تجمیع و مطالب مفیدی که برای طلبه کاربردی است، گردهم بیاید تا طلبه مجبور نشود حجم عظیمی از کتاب را خریداری و مطالعه کند.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان افزود: گاهی طلبه می خواهد مبلغ شود بر این اساس لزومی ندارد بخواهد این همه ادبیات بخواند، لذا این برنامه عمومی است و هر فرد متناسب با نیازش می تواند دروس دیگر را فرا بگیرد.
وی در رابطه عدم تمرین طلاب متناسب با آموزش دروس بیان کرد: بهتر است تمرین ها در کلاس و توسط استاد ارائه شود، به عنوان مثال به جای صمدیه متنی باشد که تجزیه و ترکیب داشته باشد همچنین می تواند تمرین داخل کتاب بیاید.
حجت الاسلام و المسلمین جلالی تأکید کرد: هدف از ادبیات فهمیدن متون عربی است، بر این اساس برای صاحب نظر شدن و یا تدریس باید کتاب های بیشتری خوانده شود ولی برای عموم این سرفصل ها کفایت می کند.
وی در رابطه حجم دروس تدریسی، بیان کرد: طلاب باید حداقل 8 ساعت را به درس و بحث بپردازند که به طور متوسط اگر 4 درس تدریس شود با این زمان متناسب است و حجم درسی کمتر موجب تلف شدن وقت طلاب می شود.
وی در رابطه با طراوت علمی در برنامه مدارس علمیه، اظهار کرد: در برنامه مدارس زمانی برای ورزش وجود ندارد، همچنین در بسیاری از مدارس غذای استاندارد توزیع نمی شود و این ها خود عواملی است که موجب از بین رفتن نشاط علمی در میان طلاب می گردد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی

یادواره سرداران و 115 شهید روستای فردو برگزار می‌شود
یادواره سرداران و 115 شهید روستای فردوی قم، طی روزهای ششم و هفتم اردیبهشت ماه در قم و روستای فردو برگزار می‌شود.

تاکید مدیر کل آموزش و پرورش استان قم بر بازدید از نمایشگاه شمیم ایمان
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: ریشه مسائل تربیتی در دوران کودکی است و اگر امر تربیت در این دوران محقق شود، مانند نهالی است که در سال های آتی ثمر آن را خواهیم دید.

لزوم اهتمام بیشتر مؤسسات به تولید محصولات تربیتی دینی
دبیر نمایشگاه «شمیم ایمان» گفت: متأسفانه برخی از سازمان‌هایی که از بیت المال استفاده می‌کنند، تنها دو محصول تربیتی و دینی دارند در حالی که بسیاری از مجموعه‌های شخصی به این موضوع اهتمام بیشتری دارند.

ده دوره تربیت مربی کودک و نوجوان در هر سال برگزار می شود
معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: در هر سال قریب به ده دوره تربیت مربی در زمینه کودک و نوجوان از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اکثر مراکز استان ها برگزار می شود.

خدمت رسانی به کودکان افضل اعمال است
مدیر جامعه الزهرا(س) گفت: زبان کودکان زبان ویژه‌ای است که بر اساس صداقت به اندیشه‌های آن‌ها جهت می‌دهد.

نقش اردو و بازی در تعمیق باورهای دینی بررسی شد
از سلسله نشست های نخستین نمایشگاه تربیت دینی کودک و نوجوان، نشست «نقش اردو و بازی در تعمیق باورهای دینی» در مرکز همایش های غدیر قم برگزار شد.

نمایشگاه شمیم ایمان برپا می شود
دبیر نمایشگاه شمیم ایمان گفت: این نمایشگاه 20 تا 23 فروردین ماه 97 به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می شود. 

دفتر تبلیغات اسلامی از پیشگامان عرصه تربیت دینی کودک ونوجوان است
معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی از بدو تأسیس، از پیشگامان عرصه تربیت دینی کودک ونوجوان بود.

تا کنون حدود ۳۰۰ نوع محصول برای شرکت در نمایشگاه ارسال شده است
مسئول کمیته ارزیابی نمایشگاه شمیم ایمان: در ابتدا محصولات ارسالی مورد کارشناسی و بررسی اولیه قرار می گیرند و پس از گزینش، به افراد برگزیده برای ارائه فعالیت ها و محصولات خود، غرفه داده می شود.

حضور و سخنرانی رهبر انقلاب در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی در رواق امام خمینی و صحن‌های اطراف حرم سخنرانی کردند.

گزارش تصویری
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما