کرسی نقد علمی
1395/10/23 پنجشنبه در کرسی آزاد اندیشی کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه؛ طلاب را برای پاسخ گویی به شبهات تربیت کنیم/ عدم ارائه محدوده های درسی مشکل ساز است معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان گفت: کتاب هایی که بخش عمده آن منوط به آدرس دهی هستند و به کار طلبه نمی آیند، باید تجمیع و مطالب مفیدی که برای طلبه کاربردی است، گردهم بیاید تا طلبه مجبور نشود حجم عظیمی از کتاب را خریداری و مطالعه کند.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین محسن جلالی، معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان در کرسی آزاد اندیشی "کارآمدی یا ناکارآمدی سیستم آموزش حوزه علمیه"‌ که در مدرسه آیت الله درچه ای اصفهان برگزار شد، گفت: برنامه درسی حوزه ها باید به گونه ای باشد که سال های تحصیلی کوتاه تر شود.
وی افزود: امروز برخی از فرق و ادیان منحرفه چون وهابیت، طلبه و مبلغی را تحت حمایت خود گرفته و سریع آموزش می دهند و به علم لازم مجهز می کنند تا با ایجاد شبهه و طرح مباحث انحرافی، هجمه ای به مکتب تشیع وارد کند، بنابراین در این شرایط نمی توان طلاب را بر اساس دروس مطول گذشته تربیت کرد، هر چند لازم است عده ای این دروس را بخوانند ولی این امر عمومیت ندارد.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: ادبیات در کل کشور با یک برنامه جلو می رود و در اصفهان برنامه ریزی در شورای آموزشی و با مشورت اساتید مربوطه صورت می گیرد، لکن ما نمی خواهیم خود را مستقل از حوزه های سطح کشور ببینیم.
وی در رابطه با تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی، اذعان کرد: به طور معمول در شهرستان ها به حد لازم پایه اول و دوم با یک مدرک تحصیلی نداریم، از طرفی گاهی طلبه ای که با مدرک سیکل در زمینه ادبیات مشغول به تحصیل است از طلبه دانشگاهی بالاتر است بر این اساس تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی مشکل خواهد بود.
حجت الاسلام و المسلمین جلالی در ادامه با اشاره به عدم تفکیک طلاب از لحاظ مدرک تحصیلی خاطرنشان کرد: امروز اگر طلبه ای بخواهد از شهرستانی انتقالی بگیرد، در هر مدرسه دیگری می تواند مشغول به تحصیل شود، ولی اگر تفکیک مدرکی صورت گیرد، طلبه دیگر نمی تواند به راحتی به محل دیگری منتقل شود.
استاد حوزه علمیه اصفهان پیرامون نحوه تحصیل طلاب و آموزش ادبیات عرب، بیان کرد: ضرورتی ندارد طلاب همه ادبیات را در 3 سال اول بخوانند لکن این امکان وجود دارد که بخشی از ادبیات برای سال های بالاتر تدریس شود بر این اساس ما در منطق نیز با همین مشکل مواجه هستیم.
وی در رابطه با اصلاح کتب حوزه متناسب با دوره کوتاه تر درسی، بیان کرد: کتاب هایی که بخش عمده آن منوط به آدرس دهی هستند و به کار طلبه نمی آیند، باید تجمیع و مطالب مفیدی که برای طلبه کاربردی است، گردهم بیاید تا طلبه مجبور نشود حجم عظیمی از کتاب را خریداری و مطالعه کند.
معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان افزود: گاهی طلبه می خواهد مبلغ شود بر این اساس لزومی ندارد بخواهد این همه ادبیات بخواند، لذا این برنامه عمومی است و هر فرد متناسب با نیازش می تواند دروس دیگر را فرا بگیرد.
وی در رابطه عدم تمرین طلاب متناسب با آموزش دروس بیان کرد: بهتر است تمرین ها در کلاس و توسط استاد ارائه شود، به عنوان مثال به جای صمدیه متنی باشد که تجزیه و ترکیب داشته باشد همچنین می تواند تمرین داخل کتاب بیاید.
حجت الاسلام و المسلمین جلالی تأکید کرد: هدف از ادبیات فهمیدن متون عربی است، بر این اساس برای صاحب نظر شدن و یا تدریس باید کتاب های بیشتری خوانده شود ولی برای عموم این سرفصل ها کفایت می کند.
وی در رابطه حجم دروس تدریسی، بیان کرد: طلاب باید حداقل 8 ساعت را به درس و بحث بپردازند که به طور متوسط اگر 4 درس تدریس شود با این زمان متناسب است و حجم درسی کمتر موجب تلف شدن وقت طلاب می شود.
وی در رابطه با طراوت علمی در برنامه مدارس علمیه، اظهار کرد: در برنامه مدارس زمانی برای ورزش وجود ندارد، همچنین در بسیاری از مدارس غذای استاندارد توزیع نمی شود و این ها خود عواملی است که موجب از بین رفتن نشاط علمی در میان طلاب می گردد.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار دفتر تبلیغات اسلامی

معرفی گفتمان نخبگان علوم انسانی
هدف اصلی دورۀ آموزشی گفتمان ایجاد ظرفیت علمی ‌‎لازم در دانشجویان نخبه علوم انسانی برای ورود فعال به عرصۀ گفتمان‌سازی، آموزش، پژوهش و نظریه‌پردازی در مطالعات انتقادی علوم انسانی و علوم انسانی اسلامی ‌‎می‌‎باشد.

برگزاری دوره آموزش روزنامه‌نگاری توسط انجمن سواد‌ رسانه طلاب
انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری سازمان بسیج رسانه قم دوره آموزش روزنامه‌نگاری را برگزار می‌کند. 

استقرار 31 سامانه توسط مدیریت فناوری اطلاعات دفترتا پایان سال 1395
مدیر فناوری اطلاعات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از استقرار 31 سامانه در حوزه های مختلف در مراکز هزینه دفتر توسط مدیریت  فناوری اطلاعات مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی خبر داد.

شماره 276 ماهنامه فرهنگی کودکان ایران(پوپک) منتشر شد
شماره 276 ماهنامه فرهنگی کودکان ایران(پوپک) به صاحب امتیازی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و به مدیرمسؤولی محمد حسنی ویژه خرداد 1396 چاپ و روانه بازار شد.

جشنواره کتاب نوآوری‌های قرآنی کشور فراخوان شد/ «طنین وحی»؛ کاری ابتکاری از حوزه علمیه
جشنواره کتاب نوآوری‌های قرآنی کشور از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.

بررسی تصویرسازی از امام زمان (عج) در سینمای غرب
انجمن سواد رسانه مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مرکز فرهنگی آموزشی فاطمه الزهرا (س) نشست سینما، منجی و آخرالزمان را برگزار می‌کنند.

ماهنامه سنجاقک در گام صد و چهل و هشتم
شماره صد و چهل و هشتم  ماهنامه سنجاقک از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر و روانه بازار نشر شد.

نشست خبری فراخوان کتاب نوآوری های قرآنی کشور برگزار می شود
نشست خبری فراخوان کتاب نوآوری های قرآنی کشور با حضور رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان در مرکز همایش های غدیر قم برگزار می شود.

«جایگاه قرآن در حوزه»
رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگویی به جایگاه قرآن در حوزه علمیه پرداخت. متن کامل گفتگوی وی در ادامه می آید.

برگزاری مصاحبه داوطلبان دوره  دکتری دانشگاه باقرالعلوم(ع)/ زمان اعلام نتایج نهایی دهه اول شهریورماه
مدیر پذیرش و امور دانشجویی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: مصاحبه داوطلبان دوره های دکتری دانشگاه باقرالعلوم(ع) در هفته جاری از 10 تیرماه 1396 در حال برگزاری است.

گزارش تصویری
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما