حسنی
1395/7/3 شنبه رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم عنوان کرد:  لزوم برگزاری محافل شعرخوانی ویژه شاعران حوزوی رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، برگزاری محافل شعرخوانی ویژه شاعران حوزوی را ضروری دانست.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، محمد حسنی رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت و گو با خبرنگار ما تصریح کرد: تنور هر کدام از شاخه های هنری به نحوی گرم می شود که به عنوان مثال، حیات ادبیات داستانی و رمان به چاپ کتاب و ظهور هنر فیلم در سینما است و شعر به محفل شعری زنده است و این مسأله برای سیاستگذاران، برنامه نویسان، بودجه ریزان و مدیران فرهنگی هنری بسیار مهم است. 
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به لزوم وجود محافل خاص شعرخوانی ویژه شاعران گفت: شاعران باید در محافل شعری شعرهای خود را بخوانند، این غیر از آن مصارفی است که در صدا و سیما و برنامه های دیگری که در جشن ها، مراسم ها و تعزیه ها از شعر استفاده می کنند. باید محافلی خاص شعرخوانی برای شاعران وجود داشته باشد. 
* شعر در میان طلاب از شاخه های هنری قوی است
وی سلوک و میراث علما را از دلایل سرآمد بودن شعر حوزه عنوان کرد و اظهار داشت: تعداد قابل توجهی از هنرمندان فرهیخته حوزوی شاعر هستند و شعر در میان طلاب از شاخه های هنری قوی است؛ در برخی از شاخه های هنری توانایی قابل رقابت در سطح ملی نداریم و باید در این راستا تلاش کنیم، اما در حوزه شعر سرآمد بوده و هستیم و دلیل آن عجین شدن حوزه دین، حوزه های علوم دینی، تاریخ و میراث علما و سلوک آن ها بوده که به ما منتقل شده است.
حسنی با بیان این که شعر ریشه در سنت کهن ایرانی و اسلامی دارد، تصریح کرد: شعر از قالب های معدود هنری بوده که همیشه توسط اهل بیت(ع) مورد استفاده بوده است؛ پس خیلی غریب و دور نیست که ما متوقع باشیم شعر در حوزه شکوفا شود. 
* آسیب عدم برگزاری محافل شعری
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به مضرات عدم برگزاری محافل شعری گفت: شاعران باید محفل داشته باشند تا یکدیگر را ببینند و اشعار هم را بشنوند و نقد و بررسی کنند تا جریان شعر زنده و پویا باشد و اگر ما برگزار نکنیم، دیگران با رویکردها و اهداف خاص خود برگزار می کنند و خیلی از آنها هم محترم هستند، اما دیگر آن لُجنِه شعری حوزوی شکل نمی گیرد.
* ضرورت استفاده از قالب های هنری شعری برای اهداف دینی و تبلیغی
وی درباره ضرورت استفاده از قالب های هنری شعری برای اهداف دینی و تبلیغی اظهار داشت: متأسفیم که تعداد محافل شعری مان به دلیل ضیق بودجه کم است؛ جا دارد که به این عرصه بیشتر رسیدگی کنیم و نه تنها در قم، بلکه در شعب و نمایندگی ها و حتی سایر استان ها از قالب هنری شعر برای اهداف دینی و تبلیغی و آرمانی که مد نظر دفتر تبلیغات اسلامی و حوزه است، بیشتر بهره بگیریم و به ویژه در برنامه ریزی جدیدی که در قطب های فکری فرهنگی صورت می گیرد، انتظار می رود که از این قالب استفاده شود. 
حسنی تصریح کرد: قالب هنری شعر پتانسیل زیادی دارد و می توان محافل با شکوهی برگزار کرد و تأثیرگذار بود که هم شاعران دلگرم شوند و هم مخاطبان استفاده کنند و هم ذخیره ای تولید می شود که دیگران در برنامه ها و مداحی و مراثی و موسیقی های مقبول و مناسب استفاده شود.
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما