اعرافی
1395/5/29 جمعه آیت الله اعرافی: اسلامی کردن علوم انسانی نیاز به همگرایی حوزه و دانشگاه دارد مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت:برای تحقق علوم انسانی اسلامی، حوزه و دانشگاه باید تکاپوی جدی داشته باشند وبا همگرایی این دو نهاد می توان این هدف مهم را محقق کرد.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، آیت الله علیرضا اعرافی«مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور» در نشست «جایگاه و نسبت حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی» از سری نشست های دومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم  با بیان اینکه هر جامعه ای که بخواهد پویایی داشته باشد باید بین نخبگان خود یک همگرایی ایجاد کند، اظهار کرد: یکی از مولفه های مهم برای تامین سعادت جامعه این است که قله های معرفتی  و دانش آن جامعه با یکدیگر همگرایی  و هماندیشی داشته باشند.
وی با بیان اینکه اگر نخبگان جامعه به یک گسستگی و انشقاق  مبتلا شوند، این شکاف قطعا به بدنه جامعه نیز سرایت خواهد کرد، بیان کرد: ما باید توجه داشته باشیم که در محیط های دینی همگرایی و واگرایی بین عالمان دینی و نخبگان بیشتر نمایان خواهد شد،باید توجه داشته باشیم که همگرایی به عنوان حق فردی نخبگان حوزوی و دانشگاهی محسوب نخواهد شد و مطالبه عمومی جامعه خواهد بود.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه بدون همگرایی نخبگان محقق نخواهد شد، تصریح کرد: یکی از جلوه های این همگرایی، تعامل بین مدیران ارشد  در سطح مدیریتی کشور است و ما در مقام عمل و اداره کشور برای تحقق  این وحدت نیاز به تعامل سازنده بین مدیران ارشد کشور داریم.
وی ادامه داد: حوزه و دانشگاه در یک نقشه جامع جایگاه هایشان مختلف است ولی نقاط مشترکی دارند که باید مشخص شود و به آن ها پرداخته شود، ما اسلام را دینی تمدنی می دانیم و تمدن بودن آن به این معنا است که اندیشه های اسلامی از یک عمق و غنا و گستره وسیعی را شامل می شود و همچنین پاسخگوی نیازهای بشر است.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور  با بیان اینکه اگر انقلاب اسلامی، ملت ایران و نخبگان در پرتو آنچه که امام  خمینی(ره)  مطرح کرد به تمدن بودن اسلام معتقدیم، نیازمند دستگاه اجرایی هستیم که مارا به سمت چنین نگاه تمدنی هدایت کند که این نگاه مبنای وحدت حوزه و دانشگاه است، افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که در این تمدن مورد توجه قرار خواهد گرفت بحث اجتهاد است که نخستین مرحله اجتهاد که از محدودیت برخوردار است ، اجتهاد تک گزاره ای است که در زمان اهل بیت(ع) دیده می شد.
وی با بیان اینکه مرحله دوم اجتهاد، منظومه سازی یا همان دانش پردازی است، تصریح کرد:تحقق این مرحله مستلزم این است که دانش های مبتنی با این اجتهاد تولید شود که البته این علوم باید دارای هویت منسجم  و مرزهای دانشی اسلامی باشد.
آیت الله اعرافی با اشاره به گام های مثبت حوزه های علمیه دربحث منظومه سازی و تولید دانش، اظهار کرد: البته تولید این دانش ها هیچگاه متوقف نخواهد شد و حوزه های علیمه باید برنامه ریزی منسجمی در این راستا داشته باشد.
وی با بیان اینکه مرحله سوم اجتهاد،  نظام سازی است، تصریح کرد: امروز با تحولات بسیار زیادی در علوم مواجه هستیم و دامنه موضوعات علوم گسترش پیدا کرده است  و در این راستا فقه نیز باید به عرصه های جدیدتری بپردازد.
رییس جامعه المصطفی العامیه  با بیان اینکه امتداد بخشی نظریه های اسلامی در قله های دیگر موفق بشری مرحله چهارم اجتهاد خواهد بود، خاطرنشان کرد: اجتهاد امتداد ساز نظریات اسلامی در حوزه های دانشی و معرفتی است و این نظریات را به مرحله نرمافزاری سبک های زندگی وارد خواهد کرد.
وی  با بیان اینکه ما باید توجه داشته باشیم که هرگز حوزه نمی تواند از پرداختن صرف به بسترها و تون دینی نتیجه لازم را دریافت کند، بیان کرد: این موضوع اهمیت تبادل علم و دین را آشکار می سازد و حوزه و دانشگاه باید با همگرایی و تکاپوی بیشتر به معماری دقیقی در تمدن سازی دست یابند  و توجه داشته باشند که تمدن غرب حاصل تلاش 500 ساله اندیشمندان غربی بوده است.
آیت الله اعرافی گفت: حوزه و دانشگاه باید توجه داشته باشند که علاوه بر انجام فعالیت های روتین و عادی خود نقش مهمی در تمدن سازی باید ایفا کنند، تصریح کرد: اگر رویکرد کلان و تمدن سازی در دو نهاد حوزه و دانشگاه شکل گیرد یعنی حوزه از رویکرد فقه ارتقا پیدا کند و دانشگاه نیز از پرداختن به حوزه های شیمی و ریاضی به سطح بالاتری ارتقا پیدا کند، می توان به تمدن سازی امیدوار بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تئوری های بسیاری را می توان برای علوم انسانی اسلامی در نظر گرفت، اظهار کرد: دانشی را می توان علوم انسانی اسلامی بنامیم که در میان آن و گزاره های آن اسلام دخیل باشد، همچنین به علوم انسانی  اسلامی گفته می شود که  در گزاره های آن متون دینی  ورود پیدا کرده باشد.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه علوم انسانی را می توانیم اسلامی بنامیم که در گزاره های آن دین، قرآن و سنت استفاده شده باشد، افزود: همچنین علمی که با متد علوم تجربی تولید شده است نیز اگر با خطکش و میزاندین سنجیده شود و تطابق داشته باشد علوم انسانی اسلامی خواهد بود.
وی  ادامه داد: یکی دیگر از ویژگی های علوم انسانی اسلامی  این است که در خدمت دین باشد یعنی عقاید و فرهنگ مردم  اسلامی شود، همچنین علوم انسانی اسلامی یعنی همان کارهای متعارف را با رویکرد دینی انجام دهد.
انتهای پیام/
 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما