دکتر درخشان

دکتر درخشان
1395/5/27 چهارشنبه دکتر درخشان در دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابتکار رهبر انقلاب بود / مشکلات اقتصادی با خودباوری و ایمان دانشجویان قابل حل است عضو هیأت علمی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی  گفت: دانشجویان باید به این باور برسند که مشکلات اقتصادی کشور را هیچ استاد دانشگاهی نمی تواند برطرف کند و تنها شما باید با ایمان به باورهای خود و تلاش و واکاوی موضوعات و مشکلات اقتصادی راهکارهای برون رفت از این مشکلات را بیابید.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، دومین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی 15 تا 29 مردادماه با حضور بیش از 300 نخبه علوم انسانی در مقطع کارشناسی در سراسر کشور با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه به همت دفترتبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در دهکده وسف در حال برگزاری است، در این دوره هر روز یک استاد به ایراد سخنرانی می پردازد.
در دهمین روز این دوره دکتر مسعود درخشان «استاد اقتصاد انرژی و عضو هیأت علمی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی» با موضوع «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت » به سخنرانی پرداخت.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت،  یک نوآوری بود که مقام معظم رهبری بکار بردند و برگرفته از معارف و ارزش های اسلامی است، بیان کرد: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به نظام سازی معتقد است و از پرداختن به تحلیل های صرف نظری پرهیز دارد.
وی با بیان اینکه این الگو از مقولات کاربردی است، خاطرنشان کرد: این الگو به نظام سازی در سطح کلان معتقد است و شرط محقق شدن آن در پیروی از نظام ولایت خواهد بود.

*اقتصاد مقاومتی، مقاوم سازی نظام محسوب خواهد شد
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه ایشان این الگو را صرفاً برای بخش تولیدی و صنعتی نگفته اند، افزود: ما باید توجه داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی  که یکی از ملزومات این الگو هست به کل بخش های نظام اختصاص دارد و مقاوم سازی نظام محسوب خواهد شد و اثراتش  در تمام بخش های نظام ظاهر خواهد شد.
وی  با بیان اینکه ما زمانی از الگو سخن می گوییم که به مفهوم مدل نزدیک باشد، تصریح کرد: نخستین موضوعی که با مفهوم الگو به ذهن می رسد نقشه راهی است که برای تحقق هدف خاص نیاز است.
دکتر درخشان  ادامه داد: الگو بدون هدف خاص، کاستی های بسیاری خواهد داشت، الگو نقشه راه است و هر راهی سمت و سوی مشخص دارد و هدف باید تعیین شده باشد، البته الگوهایی نیز هست که هدف را بیان نمی کند.
وی با بیان اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  ابعاد مختلفی از قبیل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به معنای عام دارد، اظهار کرد: این الگو در حقیقت چهارچوب  کلان اقتصاد مقاومتی خواهد بود و اقتصاد مقاومتی در چهارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تعریف خواهد شد.
دکتر درخشان با بیان اینکه ما اگر می خواهیم الگو سازی کنیم باید ابتدا قوانین تغییر و حرکت آن پدیده را بشناسیم، افزود: پدیده های علوم انسانی در حال حرکت هستند و  و شناخت آن ها ملزم به این است که ما چرایی حرکت های آن ها را بدانیم و تا زمانیکه ما این چرایی را ندانیم نظام سازی را درک نخواهیم کرد.
وی با بیان اینکه از کشف قوانین و تغییر و حرکت ها در علوم انسانی به عنوان موضوع آن به اصطلاح علم تعبیر خواهد شد، تصریح کرد: یکی از مهمترین پیش فرض های چالش برانگیز علم، شرایط لازم برای درک اثرپذیری پدیده ها  است که ما را ملزم می کند پدیده ها را همانگونه که هستند ببینیم و از نظام ارزشی خود برای شناخت آن پدیده استفاده نکنیم.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه پدیده ها در حال تغییر هستند و ما باید فرایند تغییرات را آنالیز کنیم، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که مهم است و در حال تغییر است، بانک است، بانک فرآیندی است که از زمان شروع با تغییرات بسیار زیادی همراه بوده است.
وی با بیان اینکه ما باید تئوری های بانکداری را در کشور آنالیز کنیم تا به مشکلات و مغایرت هایی که بانکداری و حتی بورس ما با مسائل فقهی دارد پی ببریم، افزود: ما باید با آنالیز موضوعات به نقشی که بورس و حتی بانک در نظام سرمایه ای دارد پی ببریم.
دکتر درخشان اضافه کرد: امروز برخی ها در کشور و در جهان جستجو می کنند و نمونه های مورد علاقه خود را برای تطهیر بورس و برخی موضوعات بانکی به فقها ارائه می دهند تا پاسخ مورد علاقه خود را از آن ها دریافت کنند که بنده در یک جلسه تمام این موارد را برای برخی علما توضیح دادم که به مشکلات بورس و بانک پی بردند.
استاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه  الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیازمند آینده نگری است، بیان کرد: اقتصاد مقاومتی وجهی از اقتصاد اسلامی است که در چهارچوب الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شکل خواهد گرفت.

ر ارتباط با اقتصاد مقاومتی فقط یک صدا در کشور وجود دارد
وی با بیان اینکه ما معتقدیم در ارتباط با اقتصاد مقاومتی فقط یک صدا در کشور وجود دارد و آن هم به رهبر معظم انقلاب تعلق دارد، تصریح کرد: ما معتقدیم آنچه که تهدید اصلی بشمار می رود در برابر ما نظام تبلیغاتی غرب است، آن ها به این نتیجه رسیده اند که نظام جمهوری اسلامی را با جنگ و تحریم نمی توانند به زانو درآورند  و تنها  از راه تبلیغات می توانند اندیشه های ما را تغییر دهند.
عضو هیأت علمی دانشکده‌ی اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی  با بیان اینکه در کتاب های ما امروز هیچگاه نگفتند که اقتصاد و فرهنگ چه رابطه ای دارد، خاطرنشان کرد: در این حالت غربی ها جولان خواهند داد و با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی  این مفهوم را قصد دارند ترویج دهند که کشورهای جهان سوم اگر کتاب های ما را نخوانند هیچ موضوعی را نخواهند فهمید.
وی با اشاره به نقش دانشجویان و دانشگاهیان در برطرف کردن مشکلات اقتصادی کشور، افزود: دانشجویان باید به این باور برسند که مشکلات اقتصادی کشور را هیچ استاد دانشگاهی نمی تواند برطرف کند و تنها شما باید با ایمان به باورهای خود و تلاش و واکاوی موضوعات و مشکلات اقتصادی راهکارهای برون رفت از این مشکلات را بیابید.
انتهای پیام/
کلمات کليدي
دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی, پرتال دفترتبلیغات اسلامی
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما