حسنی
1395/2/1 چهارشنبه در نشستی با حضور رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی؛ چهارمین جشنواره دوسالانه عکس حوزه فراخوان شد جشنواره دو سالانه عکس حوزه به همت مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود.
به گزارش روابط عمومی دفترتبلیغات اسلامی، چهارمین دوسالانه ملی عکس حوزه (اشراق) از سوی مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 23 مرداد ماه سال جاری در دهه کرامت در قم برگزار می شود.
در نشست خبری با حضور رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی و دبیر جشنواره عکس حوزه در نگارستان اشراق، برنامه های این جشنواره تشریح شد.
رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت عرصه عکس و برگزاری جشنواره عکس حوزه اظهار کرد: این عرصه بسیار مهم است، شرکت‌کنندگان جشنواره‌ها منحصر به حوزویان نیستند و آثار در زمینه تبلیغ دینی، حوزه‌های علمیه، سوژه‌های مربوط به طلاب و روحانیت در این جشنواره شرکت می‌کنند.
وی با بیان اینکه دوسالانه عکس حوزه، نخستین رویداد ملی است که در موضوع روحانیت و حوزه های علوم دینی هر دو سال یک بار برگزار می شود، افزود: از سوی دیگر امیدواریم این رویداد فرهنگی و هنری زمینه ورود بیشتر حوزه های علمیه در تعامل کارآمد با هنرمندان رشته عکاسی را فراهم آورد.
محمد حسنی خاطرنشان کرد: اینگونه فعالیت‌ها، تجلی خلاقیت و رسیدن به ویترین جدید در برنامه‌ها و فعالیت‌هاست و باید این فعالیت‌ها را به سمت مردم ببریم.
وی با بیان اینکه وظیفه اصلی ما تبلیغ دین است،‌ گفت: اگر سخنی در قالب هنری ارائه می‌شود و اثر دینی، تاثیر روشنگرانه دینی و بینشی دارد، باید در معرض دید مردم قرار گیرد تا از آن استفاده شود.
رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: این جشنواره خروجی‌ها و آثار برگزیده دارد و گزیده‌ای از آثار در نمایشگاه‌هایی در مکان‌های فرهنگی، عمومی، مذهبی و هنری در سراسر کشور در معرض نمایش گذاشته می‌شود.
وی ادامه داد: برخی از این عکس‌ها می‌تواند در قالب پوسترهای بزرگ ارائه و در ایستگاه‌های مترو استفاده شود و این اقدام به معنای این است که جشنواره به پایان نمی‌رسد.
حسنی با بیان اینکه در قالب نقاشی، فیلم،‌ تئاتر و رمان باید طوری خلق اثر شود که بتواند ارتباط برقرار کند، گفت: عکاسی باید کاربردی باشد، باید حرف‌های مردم را فهمید، ماموریت در این زمینه تاثیرگذاری است، زیرا ممکن است این عکس روزی به عنوان طرح جلد یا پوستر استفاده شود.
وی با اشاره به نقش مهم رسانه ها در اطلاع رسانی رویدادهای هنری خاطرنشان کرد: بدون شک همراهی رسانه ها می تواند ما را در هر چه بهتر برگزار کردن این جشنواره ها یاری کنند.
در ادامه این نشست دبیر چهارمین دو سالانه عکس حوزه، گفت: یکی از تحولات این دوره تغییر در اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره به عنوان تنها جشنواره کشوری است که منطبق بر موازین جشنواره‌های بین‌المللی دو سالانه جهانی برگزار می‌شود.
ابراهیم سلیمانی با بیان اینکه پرداخت حق‌التصویر، برگزاری نمایشگاه و چاپ کتاب از جمله خصوصیات این جشنواره است اظهار کرد: امسال برای اولین بار نمایشگاه‌هایی نیز در برخی استان‌های کشور برگزار می‌شود همچنین حق‌التصویر این جشنواره کمی افزایش یافته است.
وی اهدای نشان مزین به پیامبر(ص) را از دیگر ویژگی‌های آن برشمرد و بیان کرد: این حرکت خوب جای خود را در دیگر جشنواره ها نیز باز کرده است.
سلیمانی با بیان اینکه فراخوان از امروز آغاز شده و جشنواره نیز در دهه کرامت برگزار می‌شود گفت: این جشنواره در بخش‌های اصلی شامل تک‌عکس و مجموعه عکس و بخش ویژه عکاسان روحانی برگزار می‌شود و آغاز ثبت نام و دریافت عکس‌ها نیز دوم خرداد ماه امسال است و آخرین مهلت برای دریافت عکس نیز دوم تیرماه خواهد بود.
وی تصریح کرد: نتایج این جشنواره دوم مردادماه اعلام، نمایشگاه ۱۴ مردادماه و آئین اختتامیه آن نیز ۲۳ مردادماه همزمان با ولادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود. البته شرکت برای همه هنرمندان آزاد است و مخصوص طلاب حوزه نیست.
سلیمانی بیان کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی photohawza.eshragh.ir یا نشانی قم، خیابان شهدا، کوچه شمراه ۲۱ فرعی اول سمت چپ، دبیرخانه عکس حوزه آثار خود را ارسال و اطلاعات تکمیلی را دریافت کنند.
تشویق جامعه هنری کشور و ترغیب هنرمندان عکاس فعال برای پرداختن به موضوع‌های مرتبط با حوزه و روحانیت، استفاده از ظرفیت گسترده هنر عکاسی برای ثبت و انتقال نقش روحانیت در موضوع دو سالانه، فراهم آوردن بستری مناسب برای ارائه توانمندی‌ها و کشف استعدادهای هم جهت با اهداف دو سالانه، تقویت زمینه ارتباط و تبادل تجربه‌های هنری میان هنرمندان علاقمند به موضوع روحانیت و حوزه، اجرای پژوهشی تصویری در موضوع عکس حوزه و شناسایی کارآمدی و کارآیی هنر عکاسی در تبیین مفهیم و تاثیر آن بر مخاطب از جمله از اهداف برگزاری چهارمین جشنواره دوسالانه عکس حوزه عنوان شده است.
موضوعات چهارمین جشنواره دوسالانه عکس حوزه شامل روحانیت و حوزه‌های علمیه؛ روحانیت و علم؛ روحانیت و تبلیغ؛ روحانیت و انقلاب؛ روحانیت و راهبری «سیاسی و اجتماعی»؛ روحانیت و دفاع مقدس؛ روحانیت و ارزش‌های اخلاقی؛ سبک زندگی؛ اخلاق اجتماعی؛ مدارس و حوزه‌های علوم دینی (محیط و معماری)؛ چهره (پرتره) می‌باشد.


 
 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما