پنجشنبه 9 فروردين 1403   13:24:13

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در قالب پروژه ای صورت می گیرد:

بررسی مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه

  • خلاصه :مدیر پروژه «مسئولیت کیفری رانندگان وسایل نقلیه» به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت این پروژه پرداخت و گفت: این پروژه با 300 صفحه در گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، اسماعیل آقابابایی در گفت و گویی با اعلام این خبر اظهار داشت: سازنده و راننده وسایل نقلیه اعم از زمینی، هوایی و دریایی ممکن است به حسب مورد با مسئولیت کیفری یا مدنی مواجه باشد که این تحقیق صرفا مسئولیت کیفری وسایل نقلیه زمینی را موضوع بحث قرار داده است.

وی گفت: این تحقیق، از بین جرایم مختلفی که برای راننده می توان در نظر گرفت، صرفاً به جرایمی اکتفا کرده است که در قانون مجازات اسلامی مطرح شده و عمده مباحث آن به جرایمی اختصاص دارد که منجر به صدمات جسمانی گردد.

عضو هیئت علمی گروه مسائل فقی و حقوقی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از آن جا که این دست جنایات ماهیتاً از نوع خطای محض به حساب می آیند، در قانون و فقه سعی شده است مسئولیت پرداخت دیه به جای عاقله بر خود راننده تحمیل گردد که مبانی عدول از خطای محض به شبه عمد یا در حکم شبه عمد، بخشی از مباحث این نوشته است.

وی افزود: تفاوت گذاری میان تقصیر مدنی و کیفری و نقدهایی که بر قوانین فعلی وارد است نیز پرداختن به خلأهای قانونی و ارائه راهکار فقهی در کنار استفاده از تجربیات دیگر کشورها، از دیگر مباحث این پروژه است.

بابایی خاطرنشان کرد: این تحقیق با 300 صفحه در گروه مسائل فقهی و حقوقی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در حال انجام است.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما