شنبه 1 ارديبهشت 1403   03:50:33

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

حجت‌الاسلام والمسلمین امینی عنوان کرد:

دفتر تبلیغات اسلامی در جایگاه نخست آموزش، پژوهش و تبلیغ در حوزه علمیه قم است

  • خلاصه :معاون قوه قضاییه گفت: هر چند دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه‌های آموزش، پژوهش و تبلیغ در جایگاه نخست حوزه علمیه قم قرار دارد اما این ظرفیت وجود دارد که با استفاده از توان پژوهشگران و اصحاب علم بتوانیم به متن حوزه نزدیک‌تر شویم.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت‌الاسلام والمسلمین علی امینی پیش از ظهر امروز در آیین افتتاح پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش‌های ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: در مجموعه هیأت امنا شاهد اخلاص و تلاش حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی هستیم که به برکت این تلاش و اخلاص دفتر تبلیغات اسلامی تاکنون توانسته به جایگاه و دستاوردهای مطلوبی برسد.
وی با بیان اینکه مطالعات سیاسی دفتر تبلیغات اسلامی به نیازهای نظام اسلامی به شیوه مطلوب پاسخ داده است، اضافه کرد: کاری که در دفتر تبلیغات اسلامی انجام می‌شود در تراز حوزه علمیه از سطوح عالی برخوردار است.
معاون منابع انسانی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: تولید نشریاتی با زبان و ادبیات مناسب که بتواند نشان‌دهنده دیدگاه اسلام به ویژه مذهب شیعه باشد باید در دستور کار قرار گیرد؛ داشتن نشریاتی فقط به زبان فارسی می‌تواند در ارتباط‌گیری ما با جوامع علمی دنیا ایجاد فاصله کند اما بین‌المللی کردن و ترجمه این نشریات موجب افزایش تاثیرگذاری خواهد شد.
وی نمایش دستاوردهای قابل توجه در بخش پژوهش‌های خواهران را از جمله ویژگی‌های این نمایشگاه برشمرد و عنوان کرد: ما باید زمینه‌ای را ایجاد کنیم تا خواهران حوزه علمیه نیز فضایی برای پژوهش داشته باشند چراکه این فضا تاکنون را برای خواهران فراهم نشده و ما باید به دنبال فراهم‌سازی این فضا باشیم.
امنیتی با تاکید بر اینکه تقویت عملکرد خواهران پژوهشگر باید مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: نفس تربیت نیروی پژوهشگر خواهر توسط دفتر تبلیغات اسلامی حرکت قابل تقدیری است که به شیوه مطلوب دنبال شده است و باید استمرار یابد.
وی با بیان اینکه فعالیت‌های مطلوبی در مجموعه حوزه علمیه قم درحال دنبال شدن است، گفت: در ذیل کارهایی که مراکز مختلف دفتر تبلیغات اسلامی انجام داده‌اند، توانسته‌ایم نگاه‌های جدیدی را ارائه و نیروهای جدیدی را تربیت کنیم که مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور نیز از این نگاه و نیروها تاثیر پذیرفته است.
عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به تغییرات ساختاری قابل توجهی که در حوزه علمیه رقم زده شده است، مطرح کرد: فعالیت‌هایی همانند جشنواره‌های علمی و پژوهش‌های گسترده در مرکز حوزه دیده می‌شود و بخشی از این دستاوردها به علت فعالیت نیروهایی است که در دفتر تبلیغات اسلامی و دیگر مراکز تربیت شده و افکار مورد نظر پژوهشی و علمی را توسعه داده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: ما توانستیم در حوزه علمیه ادبیات جدیدی را وارد کنیم اما تغییر در ناحیه هنجارهای علمی در سطح مورد نظر رخ نداده است و با این وضعیت نمی‌توان حول موضوعات تحولی به نتیجه رسید.
امینی تاکید کرد: محیط‌هایی همانند دفتر تبلیغات اسلامی به علت استقلالی که دارند می‌توانند موجب تحول و تغییر شوند؛ اینکه مقوله‌هایی همانند تحول و نوآوری در گفتمان برخی اشخاص مطرح می‌شود نشان می‌دهد که عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی بر حوزه علمیه تاثیرگذار بوده است.
وی اضافه کرد: دفتر تبلیغات اسلامی یک مرکز قوی علمی است که کار خود را از حوزه تبلیغ آغاز کرده و هنوز نیز میدان‌دار این عرصه است اما در حوزه علمی و پژوهشی نیز خوش درخشیده که باید این روند را تقویت کرده و استمرار دهیم.
معاون قوه قضاییه از دفتر تبلیغات اسلامی به‌عنوان واسطه‌ای نقش‌آفرین میان نظام، جامعه اسلامی و بدنه حوزه یاد و عنوان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی باید با یک کارکرد جدید حضور خود را در بدنه حوزه پررنگ‌تر کند.
وی ادامه داد: دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه تبلیغ کارکردهای بسیاری برای حوزه دارد اما باید بررسی شود که آیا می‌توان فعالیت‌های علمی و پژوهشی را به بدنه حوزه علمیه نیز توسعه دهیم یا خیر؟.
امینی گفت: ظرفیت پژوهشی حوزه سنتی به ویژه در حوزه دانش فقه و اصول، درس‌های خارج است و می‌توانیم بگوییم که بخشی از تولید دانش و فکر به دروس درس خارج اختصاص دارد که صاحبان این دروس مطالب خود را به صورت کتاب ارائه نمی‌کنند اما کلاس و درس دارند و محتوا تولید می‌شود و امکان دارد بخشی از این مطالب نو و جدید باشد؛ در دفتر تبلیغات اسلامی باید بررسی کنیم که آیا می‌توانیم کاری کنیم تا خروجی دروس خارج نیز مورد استفاده قرار گیرد؟.
وی تبدیل علم شفاهی به دانش کتبی را از جمله مهم‌ترین اهداف پرداختن به دروس خارج دانست و گفت: شاید نتوانیم همه دروس را به صورت جداگانه مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم اما می‌توانیم به بررسی مهم‌ترین دروس بپردازیم.
امینی یادآور شد: دفتر تبلیغات اسلامی باید به سمت حوزه و فعالیت‌های سنتی حوزه با سرعت بیشتری حرکت کند تا از نسبت به گذشته به بدنه حوزه نزدیک‌تر شود؛ هر چند اکنون طی یک مدت کوتاه به دنبال رسیدن به افق نیستیم اما باید حرکت را به سمت قله آغاز کنیم؛ می‌توان ساز و کاری را طراحی کنیم تا طی 10 سال آینده به یک ارتباط معنادار و تاثیرگذارتر با بدنه حوزه برسیم.
عضو هیأت امنای دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه دفتر تبلیغات اسلامی باید به دنبال ارتباط با بدنه فقه و اصول حوزه باشد، گفت: هر چند دفتر تبلیغات اسلامی در عرصه‌های آموزش، پژوهش و تبلیغ در جایگاه نخست حوزه علمیه قم قرار دارد اما این ظرفیت وجود دارد که با استفاده از توان پژوهشگران و اصحاب علم بتوانیم به متن حوزه نزدیک‌تر شویم.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما