جمعه 10 فروردين 1403   12:25:00

(مهار تورم، رشد تولید)

print

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد؛

لزوم تلاش جهت عملیاتی شدن مفاهیم معرفتی و اسلامی

  • خلاصه :معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: مبلغان و گروهی های تبلیغی تلاش نمایند تا مفاهیم معرفتی اسلام جنبه عملیاتی به خود بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد در نشست مشترک گروه های تبلیغی تخصصی و عمومی و تجلیل از سرگروه های فعال شهر قم که در سالن شیخ طوسی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در آخرین دیدار خود با اعضای مجلس خبرگان رهبری بر موضوع مهم عملیاتی شدن مفاهیم دینی و معرفتی تأکید داشتند و لازمه این کار را تلاش مسئولین ذی ربط، خصوصاً مبلغان در این زمینه برشمردند.

وی با اشاره به آیه ۸۷ سوره انبیا گفت: رهبر معظم انقلاب در ادامه مباحث خود در آن جلسه با اشاره به داستان حضرت یونس(ع) فرمودند: حضرت یونس(ع) بعد از تلاش و کوشش بسیار برای هدایت مردم به مرحله ای رسید که از مردم ناامید و آن ها را رها کرد و گمان برد که خداوند متعال برای این کار بر او سخت نمی گیرد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به آیات ۱۴۳ و ۱۴۴ سوره صافات پرداخت و تصریح کرد: تنبیه یا مجازات حضرت یونس(ع) برای رها کردن مردم به حال خود، این بود که خداوند متعال او را در شکم ماهی قرار دهد و اگر او توبه نمی کرد، تا قیامت در شکم ماهی باقی می ماند.

وی با اشاره به لزوم خوف و رجا در مسائل اجتماعی، افزود: موضوع خوف و رجا مانند خیلی از مفاهیم معرفتی در اسلام عمدتاً در خصوص مسائل فردی و تعاملات فردی با خداوند در اذهان عموم جای گرفته است؛ با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص داستان حضرت یونس(ع) که در مقدمه گذشت، می شود به این نتیجه رسید که مفاهیم معرفتی از جمله "خوف و رجا" می تواند جنبه عملیاتی و ترجمه عملیاتی خودش را پیدا کند و آثار و برکات بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد اظهار داشت: موضوع "مواسات" یک مفهوم فرهنگی و دینی می باشد که در ایام کرونا وقتی جنبه عملیاتی پیدا کرد، توانست اتفاقات مبارکی را در جامعه رقم بزند؛ همچنین بحث توکل و امید به وعده های الهی از جمله مفاهیمی بودند که مردم در گذشته یک برداشتی از آن داشته و بعد از انقلاب و تلاش های امام راحل و راهنمایی او، این مفهوم شکل عملیاتی به خود گرفت.

وی افزود: در عرصه عملیاتی شدن مفهوم خوف و خشیت در مباحث فرهنگی و تبلیغی، عظمت خداوند و مسئولیت انسانی است که زمینه سازی این عملیات را بر عهده می گیرد؛ همچون که در مسائل فردی، انسان از گناه های خود می ترسد، در عرصه اجتماعی نیز این خوف وجود دارد، خوفی که انسان را نسبت به کوتاهی، قصور و یا تقصیر در قبال مسئولیت های اجتماعی متعهد می سازد.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: در مباحث فرهنگی و تبلیغی یک سری مسئولیت و وظیفه هایی داریم، ای بسا گاهی اوقات به این مسئولیت ها توجه نشود؛ همین مقدار بی توجهی موجب سختگیری خداوند متعال می شود، همانطور که در داستان حضرت یونس(ع) ذکر شد.

وی افزود: میزان تلاش شما در بکارگیری امکانات و استفاده از بهترین ها، توجه به برنامه ریزی ها، و توجه به اینکه اگر خدای ناکرده در قسمت مسئولین ذی ربط یا از ناحیه گروه های تبلیغی قصور یا تقصیری رخ دهد، طبعاً باید این موارد زمینه های "خوف" برای ما باشد، همچنان که گناه های فردی زمینه خوف می شود.

حجت الاسلام والمسلمین روستاآزاد، توجه به الزامات فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در عرصه عملیاتی کردن مفهوم "خوف" را امری مهم برشمرد و اظهار داشت: همچنان که در مسائل فردی الزاماتی چون؛ برنامه ریزی، مراقبه و محاسبه در ترجمه عملیاتی مفهوم خوف از اهمیت بالایی برخوردار است، در زمینه فعالیت های فرهنگی و تبلیغی طراحی و نظارت درست و در نهایت ارزیابی و بازخورد طرح می تواند از جمله الزامات مسأله خوف باشد.

وی خاطرنشان کرد: مبلغان و سرگروه های تبلیغی توجه داشته باشند که اگر این امکاناتی که نظام مقدس جمهوری اسلامی در خصوص فعالیت های فرهنگی و تبلیغی در اختیار آنها قرار داده است، به صورت صحیح و در جایگاه درست مصرف نشود، تمامی تلاش ها عبس و بی حاصل خواهد بود.
 
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما