پنجشنبه 9 فروردين 1403   16:02:14

(مهار تورم، رشد تولید)

print

رئیس پژوهشکده اخلاق و معنویت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تبیین کرد؛

ضرورت و فلسفه برگزاری همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی»

  • خلاصه :رئیس همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» به تبیین ضرورت و فلسفه برگزاری این همایش پرداخت و گفت: معنویت در سطوح بنیادین و محوری دین قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده در آیین رونمایی از پوستر همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد، به تبیین ضرورت و فلسفه برگزاری این همایش پرداخت و با اشاره به اهمیت مسأله معنویت از دیدگاه بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار داشت: معنویت در بیانیه گام دوم یکی از دال های مرکزی و جدی در بخش فرهنگ محسوب شده است.

وی گفت: اگر به دین و لایه های دین ورزی و ساحت های دینداری توجه کنیم، امر معنویت در سطوح بنیادین و محوری دین قرار می گیرد، به گونه ای سایر ساحات نوعی مغیا برای این غایت بوده و به این منتهی می شود.

رئیس همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» با اشاره به توجه جهانیان و انسان دوران مدرن به مسأله معنویت و عالم معنا خاطرنشان کرد: اومانیسم، لیبرالیسم، انسان مداری و اعمال خواست و اراده انسان به عنوان معمار سرنوشت خودش زمینه هایی را برای سرخوردگی انسان امروزی فراهم آورده است و این موضوع سبب شده تا انسان به دنبال گمشده ای به نام معنا باشد تا به وسیله آن به زندگی خود معنا ببخشد و از حضیض مادیت و بحران هایی که ماتریالیسم به دنبال دارد خودش را آزاد کند.

وی ابراز داشت: اقبال جهانیان به معنویت سبب شد است تا شاهد معنویت های نوظهور و بحران هایی در این زمینه باشیم؛ امروز بازار معنویت های نوظهور داغ شده است و برخی سودجویان در این عرصه به مردم «گندم می نمایند و جو می فروشند».

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با بیان اینکه انسان دیندارِ اصیل مدل کاربردی معنویت را جست وجو می کند تا آن را در حوزه های مختلف زندگی خود آن را جاری کند، عنوان کرد: دغدغه کاربردی کردن و انضمامی دیدن معنویت در زندگی مدرن چالش های بسیاری را جلوی انسان دین‌دار قرار می دهد.

وی نوع نسبتی که میان مباحث معنویت پژوهی با علوم اسلامی برقرار است را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: ما درصدد آن هستیم که پیش از آن که نسخه های عملی معنویت را برای جامعه بپیچیم، نظریات موجود در این زمینه را به پختگی برسانیم تا نقشه راهی در این زمینه تدوین شده و سپس در عملیات فرهنگی پی‌ریزی و مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» خاطرنشان کرد: ما قصد داریم در این همایش از چیستی، چرایی و چگونگی مطالعات معنویت در نسبت با درختواره علوم اسلامی پرسش کنیم که این اتفاق در حال رقم خوردن است.

گفتنی است، در پایان این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زائی «رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» ضمن تقدیر و تشکر از عوامل برگزاری همایش ملی «معنویت و علوم اسلامی» خاطرنشان کرد: در این همایش باید معنویت از منظر جامعه سازی که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم هست مورد توجه قرار گیرد؛ رویکرد قرآنی در این زمینه کمک شایانی به ما خواهد کرد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما