پنجشنبه 9 فروردين 1403   13:31:46

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت پژوهشکده الهیات و خانواده دفتر تبلیغات اسلامی؛

کلان پروژه «کارآمدی خانواده بر اساس تعالیم اسلامی» در دست اقدام است

  • خلاصه :مدیر کلان پروژه کارآمدی خانواده با اشاره به مبتنی بودن کلان پروژه «کارآمدی خانواده براساس تعالیم اسلامی» بر رویکردهای مطالعات اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و روانشناختی، گفت: به جای پرداختن به آسیب ها، تمرکز خود را بر روی توانمندسازی خانواده ها با هدف پیشگیری از آسیب ها قرارداده ایم.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، محمد ثناگویی زاده «مدیر گروه مطالعات خانواده پژوهشکده الهیات و خانواده وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان» و «مدیر کلان پروژه کارآمدی خانواده مبتنی بر تعالیم اسلامی» به گفت و گویی در خصوص این کلان پروژه پرداخت که متن این مصاحبه را در ذیل می خوانیم:

* لطفاً مقدماتی را درباره این کلان پروژه و تاریخچه کلید خوردن آن مطرح بفرمایید.

کلان پروژه «کارآمدی خانواده مبتنی بر تعالیم اسلامی» به همت پژوهشکده الهیات و خانواده که وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است، اجرا می شود و هم اکنون در حال اقدام است.

این کلان پروژه در حدود دو سال پیش به همت گروه مطالعات خانواده پژوهشکده الهیات و خانواده کلید خورد و با توجه به تجربیاتی که اعضای هیأت علمی و شورای گروه و شورای پژوهشی پژوهشکده داشتند، درباره پایداری و کارآمدی خانواده با رویکرد اسلامی مطالعات اولیه ای صورت گرفت تا اینکه این کلان پروژه طراحی و تدوین شد.

* این کلان پروژه چه ویژگی هایی دارد؟

این کلان پروژه ویژگی های ممتازی دارد و اولین ویژگی مهم آن، مبتنی بودن آن بر رویکردهای مختلف مطالعاتی اعم از رویکرد اخلاقی، اعتقادی، روانشناختی، اجتماعی، فقهی و حقوقی است که که مبتنی بر مطالعات بین رشته ای می باشد و ارزش های اسلامی و فرهنگ دینی در این پروژه لحاظ شده است.

در این کلان پروژه، نگاه فرهنگ محور و ارزش های اسلامی و دینی، به عنوان محور اصلی کار قرار دارد و خروجی آن یک خروجی مسأله محور و موضوع محور و به عبارتی محصول محور است و به دنبال حل مسأله و مشکلات روز خانواده های ایرانی هستیم.

* اصولاً منظور شما از کارآمدی خانواده چیست؟ هدف اصلی کلان پروژه چیست؟

هدف اصلی در این کلان پروژه این است که با استفاده از رویکردهای مختلف و در هم تنیده ای که به آن ها اشاره شد، بتوانیم به کارآمدی خانواده بپردازیم؛ منظور از کارآمدی خانواده این است که خانواده ها را به ویژه در روابط میان همسران، توانمند کنیم و کیفیت روابط میان آن ها را ارتقا ببخشیم و در پرتو این توانمند سازی و غنی سازی، اختلافات و تعارضاتی که امروزه میان زوجین و والدین و فرزندان وجود دارند، کاهش یابند و منجر به پایداری و استحکام خانواده ها شود؛ کاهش گستردگی اختلافات و تعارضات در سطح خانواده ها و کاهش طلاق در جامعه، از اهداف مهم این کلان پروژه هستند.

* امتیاز ویژه و نوآوری این کلان پروژه نسبت به سایر طرح های مبارزه با آسیب های اجتماعی و حل معضلات خانواده چیست؟

امروز پژوهشگران بر اساس پژوهش ها و مطالعات بین المللی در سطح دنیا به این نتیجه رسیده اند که به جای اینکه بر روی آسیب های خانواده کار کنیم، تمرکز خود را بر روی توانمندسازی خانواده ها با هدف پیشگیری از آسیب ها قرار دهیم و کلان پروژه «کارآمدی خانواده» هم بر اساس همین نگاه نو بین المللی در رفع معضلات خانواده ها شکل گرفته است.

* منظور از محصول محور بودن پروژه چیست و مخاطب محصولات شما چه افراد و اقشاری هستند؟

بنا بر محصول محور بودن این پروژه، قرار است که برنامه های مختلفی را به صورت محتواهای آموزشی، برنامه ها و پروتکل های مشاوره ای و درمانگری و محصولات فرهنگی و تبلیغی را در اختیار مخاطبین مختلف قرار دهیم. مخاطبین مختلف، اعم از مخاطبین عام شامل خانواده ها و زوجین و مخاطبین خاص نظیر مشاورین و مدرسان مسائل خانواده هستند. کسانی که در سطح ادارت و مدارس و ارگان ها به دنبال آموزش خانواده ها هستند، می توانند از محصولات آموزشی این کلان پروژه بهره ببرند. کتاب هایی هم در این راستا به چاپ رسیده است.

* این کلان پروژه اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

این کلان پروژه از دو سال پیش تا اکنون در حال اجرا است و طرح های چاپ شده به صورت کتاب الان آماده هستند و برخی از آن ها هم در حال چاپ هستند. کتاب هایی نظیر «الگوهای ارتباطی زوجین» ، «صمیمیت زناشویی، نظریه و کاربست» و «راه های شناخت همسر» ، از جمله کتاب های منتشر شده و از محصولات پروژه هستند.

طرح هایی نظیر «اثربخشی خداباوری بر کارآمدی خانواده»، «اثربخشی صداقت بر کارآمدی خانواده» و حدود 20 طرح آماده دیگر در راستای اهداف کلان پروژه هم اکنون در حال اجرا هستند؛ از اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، و پژوهشگران خانواده و دانشجویان دکتری برای یاری و پیشبرد اهداف پروژه استقبال می کنیم.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما