چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403   07:40:11

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

به همت دفتر تبلیغات اسلامی صورت گرفت؛

سمینار پایانی پروژه «گزارش و تحلیل کاربست روش های تحقیق در مقالات علمی پژوهشی قرآنی»

  • خلاصه :سمینار پایانی پروژه سیدمصطفی احمدزاده با عنوان «گزارش و تحلیل کاربست روش های تحقیق در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی (1390- 1397)» برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سمینار پایانی پروژه سیدمصطفی احمدزاده با عنوان «گزارش و تحلیل کاربست روش‌های تحقیق در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی (1390- 1397)» به همت گروه قرآن و مطالعات اجتماعی پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.

اهم مباحث پروژۀ مذکور به شرح ذیل می‌باشد:

یکی از زمینه های دستیابی به نظریات جدید در ساحت مطالعات قرآن کریم، استفاده از روش‌شناسی و روش‌های نوین است. گزارش نتایج مطالعات قرآنی، در قالب‌های متنوعی از جمله مقالات علمی- پژوهشی ارائه می‌شود.

مقالات علمی- پژوهشی که بالاترین سطح مطالعات قرآنی را به خود اختصاص داده‌اند، اعتبار علمی بیشتری نسبت به سایر قالب‌ها دارند.

یکی از شاخص‌هایی که داوران و هیئت تحریریه مجلات، برای انتخاب مقالات به عنوان مقالۀ علمی- پژوهشی در نظر می‌گیرند، روش‌شناسی، روش و روشمندی مقاله است؛ بر این پایه، بررسی روش‌های به کار رفته در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی از زوایای گوناگون اهمیت پیدا می‌کند.

در این پژوهش، نخست بر اساس متون تخصصی روش‌شناسی و با کمک صاحب نظران این حوزه، روش‌های معاصر مرتبط با مطالعات قرآنی، شناسایی و دسته‌بندی خواهند شد و سپس بر اساس آن، فراوانیِ روش‌هایِ به کار رفته و تصریح شده توسط نویسندگان مقالات علمی- پژوهشی قرآنی در بازۀ زمانی 1397- 1390 گزارش خواهد شد.

در گام بعدی، بر اساس تحلیل فراوانی به دست آمده با کمک صاحب نظران این حوزه، چند روش پر کاربرد که انطباق بیشتری با مطالعات قرآنی دارند، به لحاظ بررسی ضعف‌ها و قوت‌های این مقالات در کاربست این روش‌ها، تحلیل خواهند شد؛ بنابراین، مسئلۀ اصلی این پژوهش، به دست دادن گزارشی توصیفی از روش‌های به کار رفته در مقالات علمی- پژوهشی قرآنی است تا راه را برای مطالعات روش شناسانۀ بعدی هموار سازد.

در این جلسه، پس از ارائه بحث توسط سیدمصطفی احمدزاده «مجری این پروژه»، حامد بخشی «ناظر پروژه» نیز ضمن قدردانی از زحمات مجری، نتایج به دست آمده را مفید فایده دانسته و اظهار امیدواری کرد: از این طریق بستری برای تسهیل و غنای پژوهش در حوزۀ علوم قرآنی فراهم آید؛ در ادامه نیز اعضای شورای علمی گروه قرآن و مطالعات اجتماعی و اساتید مدعو نظرات خود را بیان کردند.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما