پنجشنبه 9 فروردين 1403   15:03:54

(مهار تورم، رشد تولید)

print

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی تبیین کرد:

ضرورت فرصت شناسی فعالان فرهنگی نسبت به ظرفیت کنگره عظیم اربعین/ برگزاری کارگاه «تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین»

  • خلاصه :معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به برگزاری کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین، ضرورت فرصت شناسی فعالان فرهنگی نسبت به ظرفیت این کنگره عظیم را تبیین کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی علیزاده در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پیاده روی اربعین به عنوان رخداد بسیار ویژه و حرکت مردمی عظیم و خارق العاده ای است که در یک دهه گذشته در ژئوپلیتیک تشیع رخ داده و اذهان و چشمان همه جهانیان را به خود معطوف کرده و ابعاد گسترده ای داشته است، به گونه ای که خود شیعه نیز غافلگیر شده است.

وی با اشاره به تقدیر الهی در برپایی مراسم پیاده روی اربعین گفت: گاهی در تحلیل هایی که انجام می شود، مباشرت سناریوی الهی و این که دست حکمت و تقدیر الهی مستقیماً در این زمینه صحنه گردانی می کند و مغناطیس عظیم حب اباعبدالله(ع) بُراده های قلوب عاشقان، شیعیان، شیفتگان و آزادگان جهان را آنگونه به سمت خود با دست هدایت الهی جذب کرده که این اتفاق برای ناظران بین المللی، رقبا، رفقا، اعداء و خودمان جای شگفتی و تعجب فراوان داشته است.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: چگونه می توان این کنگره عظیم را سکوی پرشی برای تحقق اهداف مکتب اهل بیت(ع) و آرمان های مقدس انقلاب اسلامی قرار داد؟

* ضرورت فرصت شناسی فعالان فرهنگی نسبت به ظرفیت کنگره عظیم اربعین

وی با بیان این که بایستی نسبت به کنگره عظیم اربعین فرصت شناسی کرد، افزود: ابعاد مختلفی که این کنگره عظیم دارد، به روشنی ظرفیت های متعدد خود را پیش روی چشم ما می گذارد که این ظرفیت ها باید با فرصت شناسی و زمان شناسی فعالان فرهنگی مکتب اهل بیت(ع) و پیروان تشیع و دلدادگان آرمان های انقلاب اسلامی به نحو احسن استیفا و این ظرفیت ها استحصال شود.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با اشاره به بافت و ترکیب جمعیتی که در این گردهمایی عظیم حضور دارد، اظهار داشت: اقلیت های خرده جمعیت های تشیع در گوشه و کنار اکناف عالم قرار گرفته اند و وقتی به این سیل خروشان می پیوندند، احساس عزت، افتخار و هویت بی نظیری می کنند که هیچگاه تجربه نکرده اند و احساس می کنند که تنها نیستند و اعتقاداتشان چه دینامیزم پویا و چه پیشران پرقدرت بین المللی دارد.

وی گفت: بنابراین یکی از نقاط هدف استفاده از تکنیک ها و مهارت های روایتگری، تصویرگری، انواع فنون کار رسانه ای و تبلیغی می تواند تحت پوشش قرار دادن جمعیت های هدف از خرده فرهنگ های اقلیت شیعی و دوستداران اهل بیت(ع) باشد که وارد این همایش عظیم می شوند.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در عین حال، شعار دقیق حب الحسین یجمعنا باعث می شود که اقشار خاکستری وارد این گردونه و موج شوند و ما فرصت های دیگری که این عزیزان بهترین وضعیت آمادگی روحی ـ روانی را داشته باشند، در فرصت دیگری پیدا نکنیم.

وی افزود: تمام این پیاده روی، اطلس و جغرافیای کربلایی و عاشورایی را با استفاده هوشمندانه از همه ظرفیت ها، ادوات و ابزارهای رسانه ای و به کار گیری همه ظرافت های لازم در کار با این ابزارها می توان تبدیل به یک تریبون و منبر مدرن کرد تا بتوانیم از این دلها و قلوب استفاده بهینه کنیم و این شور مقدس را به اندازه کافی به شعور راقی و مترقی پیوند بزنیم.

* ضرورت بهره گیری از ظرفیت اربعین با حفظ تمام ظرافت ها

وی با بیان اینکه با حفظ تمام ظرافت ها باید از ظرفیت اربعین استفاده کنیم تا بتوانیم برای ترویج و تحکیم گفتمان درست و خوانش صحیح فرهنگ و آموزه های شیعی، کار رسانه ای انجام دهیم گفت: طبیعتاً ما به عنوان حوزه بزرگ شیعه در قم و یک نهاد پیشرویِ انقلابیِ حوزوی باید سعی کنیم که استفاده حداکثری و بهره برداری هوشمندانه تراز بالاتر را داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده با بیان این که یکی دیگر از ظرفیت ها، امکان ارتباط گیری مناسب با اقشار هدف غیر شیعه است، اظهار داشت: جامعه آماج چهارم ما، غیر شیعیان هستند که حبّ اهل بیت(ع) دارند و دلشان به این حب آغشته شده که می آیند بهره مند می شوند، همچنان که ما در ایران سال هاست که علاقه مندی ارمنی ها را به دستگاه سیدالشهدا(ع) به خصوص حضرت عباس(ع) شاهد هستیم، در اهل سنت نیز اینگونه است؛ این دسته، گروهی هستند که می توانند در این فضای مسموم چند صدایی که قرائت های منسوخ و غلط افراطی از اسلام عزیز به عنوان داعشیزم و افراطی گری منحرف دنبال جمع کردن سمپاد و پیاده نظام درست کردن برای خود هستند تا طرف دیگر که گفتمان های سکولار و اسلام غیرسیاسی و غیر اجتماعی که به دنبال اهداف خود هستند، می توانیم در کنگره عظیم اربعین مخاطبان غیر شیعی داشته باشیم.

وی گفت: سیاهه اصلی جمعی که وارد می شود، عزیزانی هستند که شیعیان دلداده مکتب اهل بیت(ع) و راه اباعبدالله(ع) هستند که شرایط و مختصات ذهنی، روحی و روانی آنها در این شرایط برای ما فضای خیلی مناسبی را ایجاد می کند که بتوانیم بهره برداری حداکثری از این فضا داشته باشیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که رویداد عظیم اربعین یک امتداد زمانی و تاریخی پیدا می کند، تصریح کرد: تا مدتی دلها و ذهن ها معطوف این رویداد است و این تصویربردارهای هوشمندانه و هنرمندانه ای که می تواند اتفاق بیفتد، هر گونه ثبت و روایتگری تا مدت ها بعد امکان بازنشر و به اشتراک گذاشتن دارد که این دل ها را در حوزه این مغناطیس و حضور قلب حسینی قرار می دهد؛ امتداد پوشش رسانه ای دادن و بازنشر اینها می تواند این حضور قلب را تداوم ببخشد.

* برگزاری کارگاه تکنیک های رسانه ای در راستای ثبت رویداد عظیم اربعین

وی افزود: در این حرکت، در راستای بحث ثبت رویدادهای عظیم، بر کارگاه تکنیک های رسانه ای تأکید کرده ایم؛ تکنیک های رسانه ای از یک جهت اهمیتش از این ناشی می شود که بسیاری از اوقات روضه مکشوف خواندن جواب نمی دهد، یعنی به زبان قال و مَقال به بیان در آوردن از دو جهت پاسخگو نیست و کم اثر تر است؛ این که به هر ترتیب قدرت واژگان و سخن گفتن و لباس مکتوب بر تن حقایق کردن کمتر می تواند احساس را به این ثبت پیوست کند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده اظهار داشت: در حالی که کار رسانه ای کردن بسیاری از اوقات ممکن است که بتواند پیوست های دیداری و شنیداری را ملزم به این ثبت کند و این پیوست های دیداری و شنیداری قدرت و حوزه نفوذ ثبت و روایتگری رویداد را برای ما به مراتب فراتر می برد و گاهی به زبان کنایه سخن گفتن و غیرصریح سخن گفتن و چیزی را روایت کردن و یا مستند کوتاه با حتی موبایل ساختن، می تواند این زبان استعاری، کنایی و هنری را به صورت بلیغ تری به کار ببرد و عمق تأثیرگذاری ما را بالا ببرد.

* اجتماع اربعین می تواند بلندترین منبر برای رساندن صدای مکتب تشیع باشد

وی با بیان این که ظرفیت های بین المللی اربعین، ظرفیت های گسترده متعددی به عنوان یک فرصت واقعاً طلایی است، گفت: به شرطی که ما هوشمندانه و باتدبیر و درست برخورد کنیم، این اجتماع عظیم می تواند بلندترین منبر برای رساندن صدای حق مکتب مظلوم تشیع به گوش جهانیان باشد.

* ظرفیت اربعین می تواند بهترین روایت از تفکر اسلامی و شیعی را به گوش جهانیان برساند

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ظرفیت اربعین، بهترین روایت و مستند و مقبول ترین روایت از تفکر اسلامی و شیعی را می تواند به گوش بازارهای داخلی و خارجی مخاطبانمان برساند، به شرطی که از ابزارهای نوین استفاده های جدید و فرصت شناسانه کنیم.

وی افزود: طبیعتاً بکارگیری تکنیک های رسانه ای نیازمند افراد کار بلد است که توان بهره گیری درست از این ابزارها و مهارت ها را داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده اظهار داشت: کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین با این هدف است که سطح سواد فنی بکار گیری مهارت ها و ابزارهای رسانه ای هر طلبه ای که وارد این پیاده روی می شود و یا در این کارگاه شرکت می کنند، را بالا ببرد و شاید تعبیر "هر فرد حاضر در پیاده روی به مثابه یک رویدادنگار" را به کار برد که مستندساز بتواند با ادوات حداقلی که در اختیار دارد، آموزش های پایه و مهارت افزایی های لازم را دیده باشد تا بتواند کنش مؤثر فرهنگی را انجام دهد.

وی گفت: برگزاری این کارگاه، طلیعه و آغاز بسیار مؤثر و قوی ای شد و استقبال خوبی اتفاق افتاد و برگزاری کارگاه مذکور، این وظیفه را بر دوش ما می گذارد که حتماً به صورت بالنده و رو جلو برای سال های بعد به فکر باشیم تا بتوانیم این نرم افزار را باگ گیری کنیم و بعد از آسیب شناسی نسخه کارآمد تر این کارگاه ها را تخصصی تر و پرتعدادتر و با پوشش دادن اقشار هدف متعدد تر و حتی در صورت لزوم، در رده های سنی و یا صنف های جنسیتی، دوره های ویژه ای را برگزار کنیم و یا تخصصی تر بتوانیم طراحی مبسوط تری برای سال آینده و سال های بعد انجام دهیم.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اما همین مقدار که ره آورد و دستاورد ما از این کارگاه جدای از این که فعالان از طریق رسانه های در اختیار بازنشر می کنند، یک بانک جامع از این کارهای رسانه ای را تشکیل دهیم و این بانک جامع را بعدها به انواع بازنشر آن هم فکر کنیم که خودمان به شکل هایی می توانیم بازنشر کنیم؛ شاید هم بعد از این بتوانیم بر اساس این مسأله، هم آلبوم و گلچین هایی از اینها را به صورت کاغذی منتشر کنیم و هم نمایشگاه آثار منتخب و برگزیده را در دید عموم علاقه مندان قرار دهیم.

وی افزود: شاید برای برگزیده های درجه یک اینها، آیین انتخاب، تجلیل و تکریم در نظر بگیریم و اینها امکان هایی است که هر فردی در حوزه مدیریت فرهنگی ـ هنری که قرار دارد، به سادگی به ذهنش می آید و این آغاز راه است و ان شاءالله این کار با چنین تدابیری استمرار پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده اظهار داشت: باید دید که چگونه می توان این تولیدات را به شکل مؤثری به دست اقشار هدف رساند و این که صرفاً تولید و آرشیو شود، کافی نیست و این خط باید تا آخر امتداد پیدا کند؛  باید گام ها و اجزای بعدی این سناریو را طراحی کنیم تا این اتفاق بیفتد.

* برگزاری کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین

وی با اشاره به برگزاری کارگاه تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین، گفت: این کارگاه، پنج شنبه 11 مهرماه 98 با حضور 6 تن از اساتید ارجمندبرگزار می شود.

معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مجموعه ای از نهادها از جمله سازمان بسیج رسانه استان قم، سازمان بسیج هنرمندان، ایوند و خبرگزاری حوزه در برگزاری این رویداد معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همکاری کرده اند که از همه آنها تشکر می کنم.

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما