جمعه 10 فروردين 1403   09:19:02

(مهار تورم، رشد تولید)

print

به همت اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛

نشست تخصصی بررسی نرم افزارهای پژوهشی علوم اسلامی(ضرورت ها، آسیب ها) برگزار گردید

  • خلاصه :از مهم ترین نرم افزارهای تولید شده در حوزه علوم اسلامی، می توان به «مکتبه اهل البیت» ، «الجامع الکبیر لکتب التراث الاسلامی و العربی»، «المکتبه الشامله» و «جوامع الکلم» و محصولات موسسه نور اشاره کرد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، وحید شریفی رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به بررسی ضرورت ها و آسیب های تولید کنندگان مختلف نرم افزارهای اسلامی پرداخت و گفت: نرم افزار «مکتبه اهل البیت(ع)» محصول مرکز المصطفی للداراسات الاسلامیه در قم تحت اشراف استاد کورانی عاملی و با حمایت مالی آیت  الله سیستانى تولید شده است که نسخه دوم آن، در سال 1391 شمسی روانه بازار شده است. این نرم افزار، از بهترین های موجود است که متن کامل بیش از 7050 جلد کتاب از تمام مذاهب اسلامى در موضوعات مختلف فقه، مصطلحات، حدیث، تفسیر، اصول فقه، رجال، انساب، تاریخ، زندگی نامه پیامبر و ائمه معصومین(علیهم السلام)، ادبیات عرب، کلام، اخلاق، شعر، طبّ، فلسفه، منطق، عرفان و... را داراست و سرعت جست وجوی آن نیز بسیار عالی و شگفت انگیز است.
وی افزود: نرم افزار «الجامع الکبیر» محصول مرکز التراث للبرمجیات در کشور اردن است و نسخه 4 آن در سال 1429 قمری تولید و از سال 1436 قمری، نسخه 5 آن در حال عرضه است. این محصول رومیزی، در نسخه موبایل با سیستم عامل IOS نیز قابل  دسترسی است.
رئیس اداره کتابخانه و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: «الجامع الکبیر» حاوی 2600 عنوان کتاب در 30،000 جلد در دامنه های مختلف موضوعی با امکان جست وجوی بسیار سریع است. این نرم افزار، دارای لغت نامه با امکان جست وجو از طریق ریشه و مشتق، کارپوشه تراجم روات و اعلام، و کارپوشه تفسیر با اتصال آیات به تفاسیر است. همچنین، کارپوشه اطراف الحدیث آن همراه با بهره گیری از اعتبارسنجی های انجام شده نسبت به روایات از محدّثین و عالمان رجالی متأخّر، از مزایای این نرم افزار می باشد.
شریفی خاطرنشان کرد: مخاطبان نرم افزارهای اسلامی، دانشمندان، اساتید و طلّاب شیعه و اهل سنّت و پژوهشگران حوزه های مختلف علوم اسلامی هستند. این تولید کنندگان باید بکوشند، تا با فراهم کردن فضای علمی بدون سانسور و دور از تعصّب، زمینه مطالعات حقیقت  جویانه را برای پژوهشگران، دانشجویان و سایر افراد برقرار سازند.
لازم به ذکر است مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با عنایت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۶۸ تأسیس شده است. اشاعه فرهنگ غنی اسلام، تسهیل دستیابی به منابع و متون اصیل دینی و نیز سرعت بخشیدن به امر کاوش و پژوهش در حوزه علوم اسلامی با بهره گیری از فناوری اطلاعات و به کارگیری امکانات رایانه ای برای ارائه معارف حقّه اهل بیت علیهم السلام به جهانیان در شکل و قالب جدید، از اهداف مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی شمرده شده است.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما