شنبه 1 ارديبهشت 1403   14:37:13

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

سرپرست گروه رصد معرفتی دفتر تبلیغات اسلامی:

رصد معرفتی در دفتر تبلیغات اسلامی به دنبال نمایان کردن ریشه های فکری دفتر است

  • خلاصه :سرپرست گروه رصد معرفتی مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که بخش رصد معرفتی، یکی از مهم ترین وظایف دفتر تبلیغات اسلامی را بر عهده دارد، گفت: این نوع رصد وظیفه دارد تا این ریشه های فکری دفتر را که دیده نمی شوند، مراقبت و رصد کند.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سید محمدعلی غمامی در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: در مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی یک دسته بندی ایجاد کردیم که بخشی از آن به عنوان «رصد معرفتی» شناخته می شود و قرار است که مطالعاتی با این عنوان شروع شود.  

وی با اشاره به این که در معرفی رصد معرفتی، دو گانه «اطلاعات» و «دانش» مطرح می شود، گفت: در این معرفی، باید فرآیند تبدیل دیتا به اطلاعات و سپس به دانش و خرد را لحاظ کنیم اما رصد معرفتی، ناظر به رصد بخش دانشی دفتر است، بنابراین در مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دو نوع رصد وجود دارد، یکی ناظر به اطلاعات و داده هایی که در دفتر در حال جریان و تولید است و بخش دیگر مربوط به دانش و خردی بوده که باید در دفتر تولید شود.

سرپرست گروه رصد معرفتی مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بخش اطلاعاتی و رصد داده هایی که در دفتر تولید می شود و یا با دفتر نسبت پیدا می کند، بیشتر ناظر به فناوری های هوشمند دفتر است، یعنی وظیفه سیستم های اطلاعات و فناورانه دفتر است که آنها را رصد کند و از دست انسان هم بر نمی آید، چرا که میزان اطلاعات زیاد است و حتماً نیاز به یک فناوری داریم که آنها را رصد کند که در حال انجام بوده و فعالیت هایی هم صورت گرفته است.

وی افزود: بخش دیگر ناظر به رصد معرفتی بوده که دانش و خرد در حال رصد است و در اینجا با فناوری های هوشمند سر و کار نداریم، بلکه با انسان های اندیشمند و کسانی که با فکر کردن و خلاقانه اندیشه تولید می کند، در ارتباط هستیم.

* رصد معرفتی در دفتر تبلیغات اسلامی به دنبال نمایان کردن ریشه های فکری دفتر است

غمامی با بیان این که بخش رصد معرفتی، یکی از مهم ترین وظایف دفتر تبلیغات اسلامی را بر عهده دارد، اظهار داشت: همانطور که یک درخت برای این که بخواهد استوار شود، باید ریشه های محکمی داشته باشد، رکن و پایه های دفتر در این بخش شکل می گیرد؛ این ریشه ها باید دیده و مراقبت شود و رصد معرفتی وظیفه دارد تا این ریشه های فکری دفتر را که دیده نمی شوند، مراقبت و رصد کند.

وی با اشاره به لزوم وجود رصد معرفتی در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: ضرورت این رصد معرفتی در آن است که ببینیم دفتر به لحاظ معرفتی چه جایگاهی در تولید دانش و در کل منظومه فکری انقلاب اسلامی دارد و ما قرار است که کدام بخش از معرفت این منظومه را به دوش بکشیم.

سرپرست گروه رصد معرفتی مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: بنابراین، در این رصد معرفتی دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مجموعه های علمی دفتر تبلیغات اسلامی را مورد رصد قرار می دهیم و با اساتید و پژوهشگران و محصلینی که در این نهادهای علمی دفتر فعالیت می کند، تبادل نظر می کنیم.

* لزوم اهمیت نمایان کردن و هم افزایی میان نهادهای علمی دفتر/ هم افزایی؛ لازمه تعیین جایگاه معرفتی دفتر در منظومه انقلاب اسلامی

وی با تأکید بر ضرورت هم افزایی میان نهادهای علمی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: هدف ما این است که معرفتی که در دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید می شود را نمایان و هم افزا کنیم، به نحوی که این ریشه بتواند یک تنه واحدی را نگه دارد و تا زمانی که این هم افزایی صورت نگیرد، نمی توانیم بگوییم که جایگاه معرفتی دفتر در این منظومه فکری انقلاب اسلامی کجا قرار دارد.

غمامی اظهار داشت: سیاست ما این است که علی رغم این که از فناوری ها استفاده می کنیم، بلکه گفت و گویی را میان اساتید، گروه ها و دانشکده ها و نهادهای علمی دفتر ایجاد کنیم، البته از بال رصد اطلاعاتی و فناوری که وجود دارد، کمک می گیریم.

* فرآیند رصد معرفتی

وی به فرآیند رصد معرفتی پرداخت و گفت: در این میان، تمام اطلاعات شخصی و علمی اساتید دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی را جمع آوری و بر روی سیستم مدیریت دانشی دفتر بارگذاری و ابرِ کلمات آنها را اتخاذ کردیم، به این معنا که فلان شخص و گروه در چه عرصه ای کار می کنند و نهادهای علمی دفتر بر روی چه مفاهیمی متمرکز شده اند و این مسائل مشخص شده است اما کفایت نمی کند؛ حال می بایست اینها را به گفت و گو بگذاریم، کما این که در برخی از زمینه ها انجام شده است.

سرپرست گروه رصد معرفتی مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به اهمیت توجه دفتر تبلیغات اسلامی به تاریخ جنبش های فکری و فرهنگی معاصر تصریح کرد: یکی از موضوعات شناسایی شده، این است که دفتر تبلیغات اسلامی می تواند بر روی تاریخ جنبش های فکری و فرهنگی معاصر کار کند، که هیچ نهادی این کار را انجام نمی دهد؛ در این زمینه خلأ جدی وجود دارد و اساتید دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به آن علقه و توجهی دارند.

وی افزود: اگر این حوزه فعال شود، می توانیم با ایجاد این محور، اساتید حوزه تاریخ، تمدن، و دیگر دانشکده های دفتر را حول این مسأله به عنوان یکی از محورها منسجم کنیم و در عین حال، این مسأله می تواند هویت بخش بوده و یک تصویری برای افراد خارج از دفتر به وجود بیاورد که بدانند که دفتر تبلیغات اسلامی، نهادی است که بر روی این مسأله کار می کند و پیشتاز است و دیگر نهادها این حوزه را پوشش نمی دهند.

غمامی اظهار داشت: رصد معرفتی در ابتدای کار است، کما این که رصد اطلاعاتی و میدانی همچنان در مراحل اولیه کار قرار دارد؛ گفت و گو با اساتیدی که در این حوزه ها فعال هستند را با همکاری اساتید دانشگاه باقرالعلوم(ع) و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شروع کرده ایم و اولین اتفاقی که در حال وقوع است و باید از آن رونمایی شود، سامانه مدیریت دانش دفتر تبلیغات اسلامی می باشد که ربات های آن در حال بارگذاری است تا دانش فعلی دفتر را به نمایش بگذاریم و مهمتر، آن است که اساتیدی که فهمی از دانشکده و گروه خود و دیگر گروه ها به دست آورده اند، به گفت و گو با هم بپردازند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما