جمعه 10 فروردين 1403   10:16:00

(مهار تورم، رشد تولید)

print

مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی مؤسسه معصومیه تأکید کرد:

ضرورت ورود طلاب در مباحث تخصصی و به روز بودن آنها

  • خلاصه :مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی مؤسسه معصومیه، عدم کوتاهی در کسب عمیق علوم و تهذیب نفس و خودسازی را از عوامل موفقیت گذشتگان دانست و بر ضرورت ورود طلاب در مباحث تخصصی و به روز بودن آنها تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، حجت الاسلام والمسلمین مهدی زندیه «مدیر گروه فلسفه و کلام اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) در مراسم افتتاحیه ورودی های رشته فلسفه اسلامی این مؤسسه ضمن بیان روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر این که طلب علم از حج و جهاد و نماز در راه خدا فضیلت بالاتری دارد، اظهار داشت: از قدیم طلاب علوم دینی در حوزه ها با خواندن 15 سال درس یعنی هشت سال سطح و هفت سال هم درس خارج در چندین رشته از جمله فقه و اصول، مجتهد و صاحب نظر می شدند.

وی گفت: یکی از دلایل موفقیت گذشتگان که در این مدت نسبتاً کم علاوه بر فقه و اصول در دروس دیگر هم مجتهد می شدند، این بود که هر چه می خواندند، درست و عمیق می خواندند و در دقت در مطالب کوتاهی نداشتند.

مدیر گروه کلام و فلسفه اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) تصریح کرد: اگر فلسفه، کلام، منطق و معرفت شناسی و... می خوانید، باید خوب بخوانید و صرفاً وقت خود را برای گرفتن مدرک صرف نکنید؛ باید مباحث به قدری دقیق خوانده شود که بعد از چند سال مجتهد و صاحبنظر شوید.

وی با بیان اینکه اگر دروس به شکل موجز و جزوه ای خوانده شود، نتیجه خوبی به دست نمی آوریم، افزود: از دیگر دلایل موفقیت علمای گذشته، اخلاق، تهذیب نفس، مراقبه و خودسازی بود؛ رفتار، گفتار و کردار ما در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی ما اثرگذار است؛ ای بسا گفتارها و رفتارهایی از ما باعث کم شدن برکت زندگی و روزی و توفیقات در تحقیق، تألیف، تدریس و قدرت تفکرمان شود.

حجت الاسلام والمسلمین زندیه اظهار داشت: اگر مقداری مراقبه نداشته باشیم، در زندگی دچار مشکل می شویم؛ چندین بار از آیت الله بهجت(ره) در مسیرشان به سمت مسجد دستور معنوی خواستم و ایشان در همه موارد بر مراقبه نفس تأکید داشتند.

وی گفت: تجربه بنده که حاصل 50 سال تحصیل در حوزه است، این بوده که طلاب، مطالب زیادی می خوانند ولی گاهاً به خاطر سطحی خواندن و به روز نبودن معلومات عمدتاً در بحث پاسخگویی به شبهات و سؤالات و... دستشان پر نیست، لذا ما در مؤسسه معصومیه(خواهران) درصدد هستیم تا طرحی اجرا کنیم که طلاب وقتی وارد سطح سه شدند، زمینه تخصصی خود را نیز تعیین کنند و تا آخر به همان میزان جلو بروند؛ مثلاً فردی که در عرصه تخصصی الحاد مدرن می خواهد کار کند یا در رشته تاریخ فلسفه، ایمان پژوهی و گرایشات دیگر به صورت تخصصی می خواهد کار کند، بایستی همه هم و غم خود را در همین زمینه بگذارد.

مدیر گروه کلام و فلسفه اسلامی مؤسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه(خواهران) تصریح کرد: اکنون در عرصه الحاد مدرن شبهات زیادی از سوی غرب در نفی خدا مطرح می شود و کسی که می خواهد در این زمینه فعالیت علمی داشته باشد، باید فیزیک کوانتوم و زیست شناسی بخواند و به مطالب فلسفی و زبان انگلیسی هم تسلط یابد، بنابراین جزوه خوانی و نمره گرفتن، طلاب را به نتیجه مطلوب نمی رساند.

وی خاطرنشان کرد: یک فرد نمی تواند حتی در همه زمینه های خداشناسی متخصص شود، بلکه باید خودِ این مسئله هم گرایشی شود؛ امروز گروه گروه جوانان ما را به سمت الحاد می برند، حتی برخی خواص را هم به سمت تفکرات منحرف در بحث وهابیت و یا الحاد می کشانند و این وظیفه ما طلاب را مضاعف می کند.

 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما