جمعه 10 فروردين 1403   13:02:23

(مهار تورم، رشد تولید)

print

سند مرجعیت علمی قرآن کریم در دفتر تبلیغات اسلامی تدوین و ارائه شد

  • خلاصه :نخستین نشست هم اندیشی «مرجعیت علمی قرآن و تأثیر آن بر علوم»، به همت کارگروه مرجعیت ذیل میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، برگزار و سند مرجعیت علمی قرآن کریم در دفتر تبلیغات اسلامی تدوین و ارائه شد.
<p dir="RTL" style="margin-bottom:10pt; margin-left:0cm; margin-right:0cm; margin-top:0cm; text-align:justify">به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( <a href="http://tablighnews.dte.ir">تبلیغ نیوز</a> )، حجت الاسلام والمسلمین عبدالله نظرزاده &laquo;رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر تبلیغات اسلامی&raquo; در نخستین نشست هم اندیشی &laquo;مرجعیت علمی قرآن و تأثیر آن بر علوم&raquo; در خصوص این سند اظهار داشت: مقدمه این سند، نارسا است و در خصوص علم، باید تعریف دقیق تری صورت گیرد؛ علم مدرن، ریشه و خاستگاه در اندیشه های باستان دارد؛ اینها از سر دشمنی با دین به وجود نیامد، بلکه به اقتضائات و نیازها و ایجاد شهرنشینی که مفهوم مدرن بود، این دانش ها شکل گرفته است.<br /> <br /> وی افزود: علم حاصل گزاره ها و آموزه هایی است که دانشمندان در پاسخ یک نیاز به وجود آورده اند لذا در سند نباید نسبت به تشکیل علم ها و دیسپلین ها موضع مخالف بگیریم.<br /> <br /> سپس، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی &laquo;رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی&raquo; با اشاره به توان و امکانات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، موافق این پیشنهاد حجت الاسلام والمسلمین واعظی &laquo;رئیس دفتر&raquo; هستم که فاز اول کار ما، علوم انسانی و اسلامی باشد و نکته دیگر اینکه نیاز شدید داریم که از قرآن کریم در حوزه سیاست های کلان نظام استفاده کنیم.<br /> <br /> وی افزود: در حال حاضر تقریباً رابطه در این حوزه قطع است و باید سیاست های کلان از قرآن گرفته شود که آن سیاست ها، شامل سیاست های فراراهبردی، مثل بحث عدالت هم می شود.<br /> <br /> رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه غلظت سند مرجعیت علمی قرآن، دانشی است نه مدیریتی، تصریح کرد: بعد از سیاست های کلان، سیاست های بخشی است و در مورد سیاست بخشی یا راهبرد، مثل سیاست های حاکم بر بخش سیاست، فرهنگ، خانواده و اقتصاد، بخش دوم، تاکتیک ها و بخش سوم، تکنیک ها است که باید مبتنی بر این سیاست ها اعم از راهبردی و بخشی باشد.<br /> <br /> همچنین، حجت الاسلام والمسلمین سبحانی &laquo;رئیس قطب توسعه و تعمیق ایمان دینی و مقابله با فرق انحرافی&raquo; ضمن تشکر از اعضای کارگروه مرجعیت که برای تدوین این سند زحمت کشیده اند، گفت: نکاتی که اعضا مطرح نمودند، قابل تأمل بود. طبق برنامه ما تا پایان سال، 6 جلسه هم اندیشی، 12 نشست، و مجموعه مقالات برآمده از سند خواهیم داشت.<br /> <br /> وی نگاه کارگروه مرجعیت نسبت به سند مرجعیت علمی قرآن کریم را بر پایه علوم اسلامی و انسانی خواند و ضمن بیان پیشنهادی، افزود: در عرصه های علوم، سایر علوم به خاطر وجود ابهام حذف شود؛ لذا به سه بخش محدود می گردد و نکته آخر اینکه یکی از این نشست ها را به علوم طبیعی اختصاص می دهیم.<br /> <br /> در این نشست هم اندیشی، حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم &laquo;رئیس کارگروه مرجعیت علمی قرآن و رئیس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی&raquo;، به سیر شکل گیری کارگروه و پروژه مرجعیت علمی قرآن که بخش دوم مسأله میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن می باشد، پرداخت و عملکرد کارگروه و تدوین سند مرجعیت علمی قرآن را تشریح کرد.<br /> <br /> سپس حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک &laquo;دبیر علمی این نشست&raquo;، به تبیین موضوع نشست پرداخت و در این خصوص اظهار داشت: سند مرجعیت علمی قرآن کریم نتیجه بیش از یک سال بحث و گفتگوی علمی در کارگروه مرجعیت قرآن بوده است.<br /> <br /> وی گفت: تقاضای ما این است که اساتید علوم سیاسی، ابتدا نظرات خود را در مورد این سند و بکارگیری آن در دانش علوم سیاسی ارائه نمایند، سپس راهکارها و شیوه های کاربردی کردن این سند در دانش سیاسی را مطرح کنند و در نهایت، پیشنهادهای کاربردی خود در موضوعات پایان نامه، مقاله، نشست و هم اندیشی ارائه نمایند.<br /> <br /> همچنین، مرتضی غرسبان &laquo;دبیر میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن&raquo; گفت: کارگروه مرجعیت علمی قرآن، پس از تدوین سند مرجعیت علمی قرآن کریم، برگزاری نشست های تخصصی و جلسات اندیشه ورزی و هم اندیشی با متخصصین علوم مختلف را تا پایان سال برگزار می کند.<br /> <br /> سپس، محمد پزشکی &laquo;عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی&raquo; با بیان این که علم سیاست، یکی از پیچیده ترین دانش&zwnj;ها است، تصریح کرد: در علم سیاست شیوه های مختلف و متضاد وجود دارد و وقتی علوم مختلف با قلمروهای مشترک مثل جامعه شناسی سیاسی، اقتصاد سیاسی و... مطرح می شوند، مباحث و تضارب آراء بسیاری به وجود می آید.<br /> <br /> وی با بیان این که وقتی می گوییم علم سیاست، از آن هزاران معنا در می آید که با هم سازگار نیست، افزود: همچنین مکاتب و تفکرات مختلف که نظرات متفاوت و ناسازگار با هم دارند، وجود دارد؛ این سند، این روش و شقوق را در بر نمی گیرد و بیان نمی کند و برای تولید علم سیاسی قرآنی، باید سؤالات علم سیاسی را مطرح نموده و جواب این سؤال ها را از قرآن استنطاق کنیم.<br /> <br /> در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا &laquo;عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی&raquo; با اشاره به اینکه واژه مرجعیت علمی، بار معنایی دارد در حالی که مشکل ما لزوماً مرجعیت نیست، اظهار داشت: مشکلی که ما از آن رنج می بریم و انقلاب اسلامی مطالبه می کند، این است که ما علوم دینی قرآنی نداریم.<br /> <br /> وی با بیان این که آن چیزی که مهم است و متولی ندارد، علم دینی، یعنی علم استنباطی است، گفت: علومی در دنیا شکل گرفته است؛ لکن فارغ از آنها، ما باید برگردیم به قرآن و بینیم خود قرآن چه می گوید، البته آموزه ها را از قرآن بگیریم نه اینکه گزاره های علم را با قرآن تطبیق کنیم. خود قرآن را مطالعه و وحی را تبدیل به دانش زندگی و قانون کنیم؛ دقیقا همان کار که انقلاب اسلامی کرده است.<br /> <br /> عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه همه قوانین پیشرفته دنیا را گرفتیم و در قانون اساسی و در قوانین جمهوری اسلامی به کار بردیم، ولی دانش دینی ایجاد نکردیم، تصریح کرد: اکنون در حکومت، دانش دینی نداریم؛ فقه سیاسی متولی این است که علم حزب داری را تولید کند؛ ما قرآن را پذیرفتیم، اما آموزه های سیاسی قرآن را منسجم نکرده و تولید نکردیم.&nbsp;<br /> <br /> وی افزود: انواع مرجعیت ها متولی دارند اما ما می خواهیم دانش سیاسی دینی تولید کنیم، حتی تا اندازه امضای تجربه دانش های موجود، به اعتبار اینکه قرآن امضاء می کند؛ همانگونه که پیامبر(ص) علم زمان خودش را امضاء می کرد و دینی می شد. لذا ما قرآن را منبع بدانیم نه مرجع.<br /> <br /> در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر نصرتی &laquo;عضو هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی&raquo; اظهار داشت: چون این سند، از اسناد بالادستی است، موردی بحث کردن آن در علوم، مثل علم سیاست صحیح نیست؛ تعیین جغرافیایی سند، تعیین اصول و مکانیسم عمل، تعیین الگوها، و بیان چالش ها، نتایج و کارکرد مرجعیت علمی قرآن، امری ضروری است؛ ضمن اینکه تکلیف قرآن و اسلام در سند روش نیست.<br /> <br /> سپس، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی میرعلی &laquo;عضو هیأت علمی جامعه المصطفی&raquo; خاطرنشان کرد: کار بسیار خوبی انجام شده و اولین گام در این راستا برداشته شده است؛ لکن آیا این سند باعث نمی شود در بحث انحرافاتی مثل داعش، سلفی و غیره که منبع را قرآن می دانند، با چالش روبرو به شویم؟ آیا چالش های این سند را تدوین کرده ایم و نقاط ضعف آن را استخراج نموده ایم؟. یعنی این سند چه ضمانت اجرایی دارد که مرجعیت قرآن ما از سلامت لازم برخوردار باشد که مورد تفاسیر گوناگون قرار نگیرد؟ چرا که داعش و سلفی ها هم قرآن را مرجع می دانند.<br /> <br /> شایان ذکر است که این هم اندیشی با اساتید علوم سیاسی، نخستین جلسه از سلسله جلساتی است که برای حضور در این نشست، هم از اساتید دفتر در پژوهشکده اندیشه سیاسی پژوهشگاه و گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) و هم از اساتید سایر مراکز و موسسات خارج از دفتر تبلیغات، دعوت به عمل آمده است.</p>
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما