پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403   10:24:26

( جهش تولید با مشارکت مردم )

print

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه: 

طلبگی نوعی سبک زندگی ایمانی برگرفته از عقاید است

  • خلاصه :مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه، طلبگی را نوعی سبک زندگی ایمانی برگرفته از عقاید عنوان کرد و گفت: سبک زندگی هر فردی متأثر از اعتقادات، تفکر و انگیزه های وی است، بنابراین انسان خداباور و معتقد به معاد، دارای سبک زندگی متناسب با این عقاید است.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین حسین رحیمیان در مراسم آغاز سال تحصیلی 99-98 مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) اظهار داشت: هر انسانی باید قدر نعمت جوانی و فرصت عمرش را بداند و طلاب توجه داشته باشند که آینده به روحانیون باسواد که دغدغه دینداری مردم را داشته باشند، بیش از امروز نیاز دارد و طلاب در این زمینه مسؤولیت دینی دارند.
وی طلبگی را نوعی سبک زندگی ایمانی برگرفته از عقاید خواند و گفت: سبک زندگی انسان ها در هر علمی به گونه ای تحلیل می شود، به عنوان مثال در جامعه شناسی، طبقه و در روانشناسی غرائض و امیال نفسانی مؤثر است اما این تحلیل‌ها سطحی و روبنایی می باشد؛ تحلیل مبنایی و واقعی این است که سبک زندگی هر کسی متأثر از اعتقادات، تفکر و انگیزه های وی است؛ بنابراین، انسان خداباور و معتقد به معاد، دارای سبک زندگی متناسب با این عقاید است.
حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان اظهار داشت: هر انسانی برای رفاه خود و خانواده اش موظف است که تلاش کند و مسؤولان نیز موظف هستند شرایط بهتری را برای جامعه فراهم کنند اما این مسأله نباید اولویت اصلی و نخست زندگی انسان به ویژه طلاب باشد، یا حتی به دلیل شرایط اقتصادی، ظرفیت ها، استعداد، جوانی و عمرش را درست مدیریت نکند.
وی به سیره بزرگان دینی و تراث علمای شیعه اشاره کرد و گفت: محدودیت‌ها در زندگی همه علما و بزرگان دینی بوده است؛ اما موفقیت های چشمگیری را به بار آوردند و شرایط زمانی و مکانی سد راه ایشان نشده است.
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: علامه طباطبائی در شرایط سخت اقتصادی، کتاب گرانسنگ «المیزان» را نوشته است، جناب احمدی میانجی در خاطره ای می گوید: به علامه گفتم: چرا تا جلد 5 المیزان از کتاب المنار نقل کرده اید؛ ایشان فرمود: کتاب نداشتم؛ اما امروزه کتاب و کتابخانه فراوان است و امکانات قابل مقایسه با گذشته نیست.
در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی "معاون آموزش مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)" با انتقاد از مدرک گرایی در جامعه ابراز داشت: گاهی مدرک نیز مهم است؛ اما کسی که اهل دقت در مباحث علمی باشد، زودتر به نتیجه می رسد، چنان که رویه حوزه این بوده و در صفحه نخست کتاب جامع المقدمات، عبارت بدان گفته است نه بخوان؛ که با این عبارت این رویکرد برای آموزش و پیشرفت را گوشزد می کند. 
وی تفکر و تفهم را مهم خواند و خاطرنشان کرد: گاهی ملاک و معیارها عوض می‌شود، ملاک فضل و سواد، مدرک بالاتر، اساتید بیشتر، کتاب فراوان یا حتی درس خواندن زیاد است؛ در صورتی که حضرت علی(ع) در روایتی می فرماید: «فضل فكر و تفهّم أنجع من فضل تكرار» زياد انديشيدن و فهميدن، سودمندتر از زياد تكرار كردن و خواندن است. 
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما