پنجشنبه 9 فروردين 1403   16:16:56

(مهار تورم، رشد تولید)

print

مبلغ عرصه بین المللی تشریح کرد:

ظرفیت های بین المللی اربعین/ مراحل منطق توسعه اربعین

  • خلاصه :سهیل اسعد با بیان نکاتی در خصوص تبلیغ بین المللی، به ظرفیت های بین المللی اربعین پرداخت و مراحل منطق توسعه اربعین را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی (تبلیغ نیوز)، سهیل اسعد "مبلغ عرصه بین الملل" در کارگاه «تکنیک های رسانه ای با تمرکز بر پیاده روی اربعین» که به همت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سالن خواجه نصیرالدین طوسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به موضوع "ظرفیت های بین المللی اربعین" پرداخت و اظهار داشت: در باب بین الملل وقتی که می خواهیم پدیده اقلیمی یا طایفه ای یا درون مرزی را بین المللی کنیم، پروسه منطقی توسعه این پدیده وجود دارد که در بسیاری از عرصه ها به خصوص رسانه رعایت نمی شود.
وی گفت: یکی از اصول تخصصی تبلیغ بین المللی، مخاطب شناسی است؛ سخنرانی یک مبلغی که در قم یا ایران و با مخاطب شیعه و طلبه سخنانی را بیان کرده، چنین مخاطبانی را در نظر گرفته و وقتی که این خطاب با این سبک و همین قالب زیرنویس شود و برای آفریقا، اروپا و آمریکا ارسال شود، مخاطب شناسی رعایت نشده است.
مبلغ عرصه بین المللی تصریح کرد: اولین مسأله در انجام کار رسانه ای بین المللی این است که باید اختصاص به کشور مقصد کار را تولید کرد؛ به عنوان مثال در انجام کار رسانه ای برای کشوری در آفریقا باید در تولید محتوا، در انتخاب قالب و نیروی انسانی و زبان و مکان موضوعیت دارد و باید دقت خاصی کرد.
وی افزود: بحث اربعین و عاشورا و امام حسین(ع) در باب تبلیغات به عنوان یک مسأله شیعی شناخته شده است؛ بین المللی شدن کار درون مرزی، منطق توسعه ای دارد و قوانینی علمی است که باید بر اساس آن پیش رفت؛ در مسأله اربعین ابتدا باید هویت شیعی را به هویت اسلامی تبدیل کنیم و به فرهنگ مسلمانان تبدیل شود.
اسعد اظهار داشت: در منطق توسعه اربعین ۴ مرحله وجود دارد: مرحله اول مربوط به شیعیان است که این مرحله به پایان رسیده و اربعین به عنوان فرهنگ شیعیان درآمده است.
وی گفت: مرحله دوم، توسعه اربعین در جهان اسلام است؛ این توسعه باید به عنوان پدیده خوبی مطرح شود و برای چنین توسعه ای در مرحله دوم باید به مشترکات خود با اهل تسنن بپردازیم.
این مبلغ عرصه بین المللی، توسعه اربعین در ادیان توحیدی را سومین مرحله در این منطق دانست و تصریح کرد: در این مرحله ابتدا باید از وراثت انبیا استفاده کرده و مسأله اربعین را مطرح کنیم.
وی افزود: در مرحله بعدی، اربعین باید به مرحله کل بشریت و جهان توسعه پیدا کند؛ از مرحله شیعیان به مرحله کل بشریت رفتن، منطقی و عقلانی نیست؛ در مرحله چهارم بایستی به سمت مباحث آرمانی و انسانی و تحقق عدالت اجتماعی بپردازیم.
اسعد با بیان این که کار مؤثر در باب بین الملل، کاری است که بومی ها به آن بپردازند، اظهار داشت: همه ما در باب هنر و رسانه و فرهنگ اختلافات مشترک نداریم؛ باید کار را چنان بومی بسازیم که مخاطب بین المللی ما گمان کند که فردی از کشور خود، فلان اثر رسانه ای را تولید کرده است.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم در خصوص تأثیر بومی بودن فعالیت ها گفت: در خصوص اجتماع عظیم اربعین در رسانه ها و صفحات خود در فضای مجازی از حضور افراد همه کشورها و ملت ها تصاویری را تهیه کنید، یعنی لحظاتی را از حضور سیاه پوست ها و رنگین پوست ها و غیره به تصویر بکشید.
این مبلغ عرصه بین المللی با اشاره به تجربه 20 ساله خود در خصوص امام حسین(ع) تصریح کرد: هیچ تاثیری را به اندازه مستند "تونل نور" که به زبان آرژانتینی تولید کردم، ندیدم چرا که این اثر، کاری بومی بود و افراد زیادی را جذب کرد.
وی افزود: در مسأله اربعین در باب رسانه خیلی به خود عراقی ها و خدمت رسانی آنها در این ایام تمرکز کرده ایم و دنیا این مسأله را فهمیده و تولید این آثار اشباع شده، در این صورت، اگر به قصه انسان ها بپردازیم، بهتر است.
اسعد خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، سال گذشته فرزند ۱۴ ساله ام را همراه خود به پیاده روی اربعین بردم و امسال به دلیل مسائل مالی تصمیمی بر همراه کردن فرزندم در این مسیر نداشتم که گفت من خودم پولش را جور می کنم و ۲ ماه روزه استیجاری گرفت تا پولی داشته باشد و برای اربعین به این خیل عظیم بپیوندد، در حالی که روزه ماه رمضان خود را با سختی انجام می دهد.
 
امتیاز دهی
 
 

آرشیو
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما