جمعه 10 فروردين 1403   12:19:42

(مهار تورم، رشد تولید)

print

گزارش تبلیغ نیوز از سومین نشست هم اندیشی «قهرمان بدون مرز»

  • خلاصه :سومین نشست هم اندیشی «قهرمان بدون مرز» با حضور اصحاب علوم اجتماعی اسلامی و به همت دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، سومین نشست هم اندیشی اصحاب علوم اجتماعی اسلامی در باب جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی با عنوان «قهرمان بدون مرز» به همت دفتر تبلیغات اسلامی و همکاری دیگر نهادها در دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

در این هم اندیشی، حجت الاسلام والمسلمین شمس الله مریجی «رییس دانشگاه باقرالعلوم(ع)» ضمن تشکر از برپایی این نشست هم اندیشی اظهار داشت: ایده هایی که امروز در این نشست در راستای پاسداشت مقام سردار دلها بیان شد، راهگشاست و چنین ایده هایی در قالب کتابی تدوین خواهد شد.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا «عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» اظهار داشت: این نشست و تدوین کتاب «عقل سرخ(یادنامه علوم اجتماعی ایران برای حاج قاسم و جهان پس از شهادتش)» در این فرصت کم، یکی از برکات وجودی شهید سلیمانی بود و یک واقعیت اجتماعی است؛ شهید بهشتی یک امت بود و شهید سلیمانی یک مکتب بود و تحقق یک امت در یک فرد ولو ابراهیم خلیل باشد، یک حادثه عظیمی است.

وی گفت: شهادت شهید بهشتی با آنچه که در شهادت سلیمانی اتفاق افتاد، قابل مقایسه نیست، موجی که در شهادت شهید سلیمانی اتفاق افتاد، در سطح امت در سطح وسیع تری صورت گرفت اما شوری که در شهادت شهید بهشتی رخ داد، در سطح جامعه ایران بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این که امروز در سطح وسیع تر از فرامرزهای ایران است که سردار سلیمانی شناخته می شود، تصریح کرد: وقتی که جریان چپ در سده قرن 20 موجی را به راه انداخت، چهره های خود را الهام بخش جهان آن رو دانست و امروز سردار سلیمانی چنین واقعیتی را در سطح جهانی پیدا کرده و در حوزه امت اسلامی صورت گرفته است.

وی افزود: وقتی که لقب شهید فلسطین از سوی مقام فلسطینی به شهید سلیمانی داده می شود، یعنی شهادت ایشان در کانون مواجهه امت اسلامی قرار گرفته و در سطح وسیعی عینیت و تحقق پیدا کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا اظهار داشت: شهادت سردار سلیمانی یکی از ایام الله بود و مراسمی که برای ایشان گذاشته شد، این هم از ایام الله است و ذکر یوم الله یک واقعیت  است؛ توجهی که امت اسلام به ایشان کردند، احیای یوم الله است و تحقق خود یک یوم الله بود و یک واقعیت اجتماعی می باشد و دامنه این واقعیت در تدوین این کتاب است.

وی گفت: وصیت نامه شهید سلیمانی دفتر دیگری است و به نظر می رسد که در خصوص وصیت نامه این شهید بزرگوار نیز یک جلد کتاب تفسیر تدوین شود.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین حسن غفاری فر «مدیر گروه تبلیغ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)» تصریح کرد: ایجاد فرصت، یکی از شاخص های انقلاب اسلامی و امام راحل و رهبر معظم انقلاب است؛ بعد از انقلاب، بزرگترین حادثه که خانمان سوز بود، امامت جامعه تبدیل به زیباترین حرکت کرد.

وی گفت: هیچ حادثه‌ای سنگین تر از 72 تن نیست که اگر برای هر انقلابی به وجود می‌آمد، با سر سقوط می‌کرد، ولی امام از این فرصت به خوبی استفاده کرد و چهره نفاق را نمایان و این حادثه را به حرکتی برای نظام تبدیل کرد.

مدیر گروه تبلیغ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تصریح کرد: تشییع شهدای مدافع حرم مظلومانه تر از تشییع حضرت زهرا(س) بود چرا که حضرت زهرا(س) در شب بود ولی شهدای ما را در ساعت 2 بعد از ظهر در تابستان تشییع می کردند؛ از سوی دیگر شهید جوان و نسل بعد، شهید حججی که به شهادت رسید، موشکمان را رونمایی کردیم و شهید حججی این فرصت را به نظام داد که موشک به دو کشور آن طرف تر پرتاب شد.

* تأسیس سپاه قدس، علنی کردن جهانی بودن انقلاب اسلامی بود

حجت الاسلام والمسلمین غفاری فر ابراز داشت: با شهادت سلیمانی اتفاق عجیب تری رخ داد؛ با شهادت سردار دلها پدیده ای استثنایی اتفاق افتاد و تمام دست ها به کار رفته بود که حزب الله را در یمن به خاک بکشاند و در درون وطن برخی به دنبال زمین گیر کردن سپاه قدس بودند که تأسیس سازمان جهانی سپاه قدس توسط رهبر معظم انقلاب، علنی کردن جهانی بودن انقلاب اسلامی بود.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین نصرالله آقاجانی «دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع)» گفت: ایده مسلطی که در مباحث اجتماعی وجود دارد، در نظریه پردازی ها به بحث عاملیت پرداخته می شود؛ عاملیت توحیدی در مقابل طاغوتی درست است؛ در عالم وجود، جز خدا هیچ مؤثری نیست و هر چه انجام می شود، با اراده خدا و علم و آگاهی انسان است.

* عاملیت هر فرد باید بر اساس سنت و قانون های الهی ترسیم شود

وی اظهار داشت: هر عملی که با نگاه عاملیت توحیدی انجام می شود، عاملیت با اراده خدا صورت می گیرد و در دوران معاصر امام راحل و شخصیت های بزرگ تأثیرگذار بوده اند؛ عاملیت هر فرد از معمولی تا برجسته باید بر اساس سنت و قانون های الهی ترسیم شود وگرنه ابتر است.

دانشیار دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: عاملیت توحیدی در مقابل طاغوتی مؤثر است اما در چارچوب سنت های الهی؛ سنت های الهی سبب می شود که سخن شهید سلیمانی در دل ها اثر گذارد.

سپس، حسین بستان «دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه» گفت: در مباحث فلسفه علوم اجتماعی یکی از محورهایی که مورد بحث قرار می گیرد، بحث عام گرایی در مقابل خاص گرایی است؛ در فلسفه علوم اجتماعی در گذشته جریان عام گرایانه بود و مباحثی که در حوزه علوم اجتماعی اسلامی در سال های اخیر دنبال می شود، یکی از نکاتی که مورد توجه قرار می گیرد، این است که در این نزاع باید از کدام دیدگاه دفاع کرد.

وی افزود: در دیدگاه های فردی مفروضات عام به غرایض بر می گردد؛ در نگاه اسلامی مفهومی که برجسته می شود، مفهوم فطرت است و مفروضات کلی را ذیل فطرت تعریف می کنیم.

* خوانش مدیریتی سردار سلیمانی

همچنین، حسین پرکان «دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» با اشاره به خوانش مدیریتی سردار سلیمانی تصریح کرد: چه عواملی باعث شد که یک انسان ایرانی بتواند الگوی کاریزماتیکی برای جهانیان باشد و مدیریتش برای همه الگو شود؟ یکی از این سرنخ ها، مبحث شایسته سالاری از جنس خاصی است که سردار سلیمانی داشت؛ به این معنا که وقتی که سردار دلها را به عنوان فرمانده سپاه قدس می نگریم، ایشان را اعتبار بخش به سپاه قدس می بینیم نه برعکس.

وی گفت: در اینجا، سؤالی پیش می آید که مهم ترین شاخصه شایسته سالاری چیست و یک مدیر چگونه می تواند به بخشی اعتبار دهد، نه بخش به مدیر؟

دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: در پدیده سردار سلیمانی در نقطه اوج، خادمیت ایشان و نیروهای همکارشان را می بینیم که این نکته قابل مطالعه است و این که چگونه می شود که افراد روحیه خادمیت پیدا می کنند و چه ساز و کاری را می شود برای افراد طراحی کرد؟

وی افزود: در این راستا، تلاش می شود که سازو کارها به نحوی چیده شود که افراد سازمان دغدغه سازمان را داشته باشند و برای آن فکر کنند و بگذارند؛ در سپاه قدس یکپارچگی خاصی را به لحاظ فردی و سازمانی می بینیم که همه در اختیار ولایت است و این ولایت پذیری را در بعد فردی و سیستمی می بینیم.

* تحقق ولایت پذیری فردی و سازمانی در سپاه قدس

پرکان اظهار داشت: غربی ها ولایت پذیری فردی را خیلی نمی پذیرند و ولایت پذیری سیستمی را با برنامه ریزی عملیاتی اجرا می کنند اما در سپاه قدس بحث های امروزی مطرح نیست و ولایت پذیری شخصی و سیستمی با هم محقق شده و این قابل مطالعه است که مدل بومی می باشد و سرنخی است.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری «دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی» گفت: رمز موج آفرینی سردار سلیمانی چیست و چرا می توان پیش بینی کرد که مقاومت پرصلابت تر می شود؛ دو عنصر استخلاف و معرکه جهاد در این زمینه مؤثر است؛ توجه به سعه وجودی شهدا و صلحا مهم است و این نکته منحصر در زندگی دنیایی شان نمی شود.

* جایگاه عاملیت، پیشران تحول انقلابی است

وی تصریح کرد: توجه به سنت های الهی و اجتماعی و قابل پیش بینی شدن تحولات اجتماعی نکته قابل توجه دیگری است؛ جایگاه عاملیت، پیشران تحول انقلابی است و 40 سال آینده را که رهبری ترسیم می کنند، مخاطبشان عاملان هستند؛

دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی افزود: سپاه قدس بر پایه ساختار است و رهبر معظم انقلاب سپاه قدس را «رزمندگان بدون مرز» تعبیر می کنند و می فرمایند که سپاه قدس را این گونه نگاه کنید.

وی اظهار داشت: جهاد سردار سلیمانی جهادی بزرگ و با تدبیر بود و ایشان فردی ولایت مدار بود و در جایی که مردم نیاز داشتند، حضور می یافت و نظام سپاه قدس بر این پایه استوار است و در فرماندهی فرامرزی تحت لوای او، تمام ملیت ها از جمله فاطمیون و زیبنیون حضور داشتند.

* با شهادت سردار سلیمانی فصل نویی از موج آفرینی به سوی سعادت انسانی اتفاق می افتد

حجت الاسلام والمسلمین خیری گفت: می توان پیش بینی کرد که این شهادت فصل نویی از موج آفرینی به سوی سعادت انسانی اتفاق می افتد و مصداق «إِنَّ مَعِيَ رَبّي سَيَهدينِ» است و انتقام سخت گرفته می شود و لذا می بینیم که اتحاد ملت های اسلامی بیشتری می شود.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا ضمیری «دانشیار دانشگاه پیام نور» تصریح کرد: رهبران کاریزما تأثیرشان بر دیگران تأثیر استثنایی است و افراد، مرید آنها می شوند و رابطه آنها با مردم رابطه قلبی و دلی است؛ آنجا خیلی چون و چرا مطرح نیست و جای بحث ندارد و این از سر دلدادگی است و پیروانش در این رهبری چیزی را می بینند که حرف های رهبر را عین صواب تلقی می کنند

* سردار سلیمانی رهبری استثنایی بود

وی افزود: سردار سلیمانی رهبری استثنایی بود، به گونه ای که همکارانشان فکر نمی کردند که فرمانده دارند، بلکه احساس می کرندن که پدر دلسوز دارند و رابطه عاطفی، معنوی و اثر بخش داشتند.

دانشیار دانشگاه پیام نور اظهار داشت: رهبر کاریزما در دیگران حرکت، نشاط و جهش ایجاد می کند و نگرش انقلابی دارد و خود را درگیر بخشنامه ها و مقررات نگه نمی دارد و راه حل های تازه ای را ارائه می دهد که از نظر دیگران شاید نا ممکن باشد.

وی گفت: سردار سلیمانی انقلابی گری را خط قرمز خود می دانست؛ در بسیاری از اوقات راه هایی را ایشان ارائه می داد که به عنوان مثال، ارتش عراق فرضاً ممکن نمی دانست و ایشان با توضیح، آن ناممکن ها را عملیاتی می کرد.

* سبک های مدیریتی سردار شهید سلیمانی

حجت الاسلام والمسلمین ضمیری تصریح کرد: از جمله سبک های مدیریتی ایشان، می توان به ایجاد همسبتگی و دعوت به وحدت، تبدیل کردن قدرت منطقه ای ایران و به شکست کشاندن نقطه های آمریکا، ولایت مداری ایشان، اجتماعی کردن نظامی گری، اخلاق محوری در سبک رهبری نظامی ایشان اشاره کرد.

سپس، حجت الاسلام سید محمد ذوالفقاری «عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه» اظهار داشت: در جامعه المصطفی به واسطه این که بدنه بین المللی حوزه است و ارتباط با خارج از مرزها دارد، در این سطح جریان سنت الهی را در شهادت سردار دیدیم؛ در المصطفی این اثرگذاری را به جزئیات در بُعد بین الملل و این که چه مقدار به نفج جریان حق طلبان تمام شد، دیدیم.

وی گفت: جمعی از علمای عزیز هند وقتی که برای برنامه ای که در حوزه بین الملل به جامعه المصطفی آمده بودند، می گفتند که در روزهای ابتدایی شهادت سردار سلیمانی هجمه رسانه های دنیا، همدلی را در میان افراد ایجاد می کرد.

همچنین، حجت الاسلام حسن طاهری «خبرنگار حوزه اجتماعی» تصریح کرد: در 100 سال اخیر تشیع تختی و آیت الله بروجردی و شهیدان بهشتی و رجایی و افراد مختلف صورت گرفته که هر کدام تکانه اجتماعی است، اما تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی را چطور می توان ارزیابی کرد.

وی افزود: وقت آن رسیده که به عنوان انسان های انقلاب اسلامی  در حوزه های مختلف به نگارش این که انسان انقلاب اسلامی کیست؟ برسیم؛ تکانه اجتماعی تشیع ایشان و توجه جامعه جهانی نشان می دهد که این قرن، قرن پایان اساطیر نیست.

در این نشست، فریبا علاسوند «عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده» اظهار داشت: ثمرات مردان بزرگ زیر سایه کارهایی که در حوزه جهاد اصغر انجام می دهند، پنهان می مانند و توانسته اند میان دوگانه های کاملاً متضاد جمع کنند که هر کدام جز ضرورت های انقلابی گری است و نقطه مزیت این افراد است و از بحث های آسیب زا می باشد.

وی با بیان این که اساس ایمان برای صلح و تقرب است، گفت: اگر ما کل قرآن را بررسی کنیم، تمام دعواها از مزاحمت سه جریان شرک، کفر و نفاق در برابر جریان ایمان است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به وصیت نامه شهید سلیمانی تصریح کرد: ما به دین و صالحات عمل نمی کنیم، بلکه به سلیقه ها می پردازیم؛ در جای جای این وصیتنامه رابطه میان ایشان و خدا چشمه هایی پیدا است؛ شهید سردار سلیمانی در عین حالی که فرمانده بود، سرباز بود و در عین حالی که سیاسی بود اما جزو هیچ جناحی نبود.

* شهید سلیمانی جمع میان دین مسلکی و باطنی بود

وی افزود: جامعه ای که همیار نباشد یعنی امر به معروف و نهی از منکر نداشته باشد، جامعه اسلامی نیست، هر چند که مناسکی را در آن زنده کنیم؛ شهید سلیمانی جمع میان دین مسلکی و باطنی بود؛ این مسأله ای است که در تحلیل های بزرگ از استراتزی های نظامی نباید مخفی بماند.

سپس، حجت الاسلام حسین مهدی زاده «عضو فرهنگستان علوم اسلامی قم» با بیان این که سردار سلیمانی انسان انقلابی بود، اظهار داشت: اگر انسان شریفِ قدیم که ارباب و اشراف بودند و جامعه ارباب و رعیتی ساخته بودند و در دنیای جدید، انسان منفعت خواه اگر نهاد اجتماعی خود را پیدا کردند، آیا انسان انقلاب اسلامی هم یک نهاد دارد و یا در نهادهای دیگر زندگی می کند.

وی گفت: علوم اجتماعی ما باید سعی کند به یک گام قبل از دوره اخیر برگردد و گاهی که انسان در عصر روشنگری انجام داد را صورت دهد؛ از مرحوم شهید حججی تا امروز به سمتی در حرکت هستیم که این انسانِ انبیایی به شدت جلب توجه می کند و اگر نتوانیم نهاد این انسان را پیدا کند و جامعه بخواهد شبیه این انسان باشد و رسیدگی نشود، جامعه گریز می شوند و این پرداختن به این که امت را باید تحلیل کنیم و بشناسیم، مأموریتی است که علوم اجتماعی باید به این مسأله توجه جدی کند و سپس به مأموریت های جزئی و اتفاقاتی که رخ می دهد، بپردازد.

در این نشست، اولیایی «دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع)» تصریح کرد: تمام محافل درباره ترور ایشان و جریان فرهنگی - اجتماعی در جامعه پس از واقعه از دست دادن شخصی به نام سردار سلیمانی، جریانات به قدری با عظمت بود که تمام صاحبان فکر و قلم را به این واداشت که در گوشه ای از این حرکت شرکت کنند.

وی افزود: این نشست در همین راستا برگزار شده است؛ سردار بدون مرز هم اشاره به مرزهای جغرافیای دارد که ایشان فراتر از مرزها با دشمن می جنگید و به مرزهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی اشاره دارد که این سردار را از لحظات مختلف مورد بررسی قرار می دهند و رهبر معظم انقلاب فرمودند ترور سردار سلیمانی و تشییع با شکوه، مصداقی از ایام الله است و این هم اندیشی ذکر آن ایام الله است.

دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت: پدیده هایی که مکرراً در جامعه اتفاق می افتد و ذوابعاد هستند، عموماً در چنین پدیده هایی که شاید در خصوص اربعین درباره آن بتوانیم صحبت کنیم، تحلیلگران فرهنگی در این مواقع دچار سردرگمی می شوند که زحمات عقب ماندگی های فرهنگی در یک روز جبران می کند و این تحلیلگران فرهنگی دچار غافلگیری می شوند و به تعریف ما از فرهنگ برمی گردد و تا زمانی که این حرکات را برساخته از بشر بدانیم، به درستی نمی توانیم تحلیل کنیم.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی نامخواه «دانشجوی دکتری دانشگاه باقرالعلوم(ع)» گفت: برای درک یک واقعه باید از شرایط آن پرسید و هنگامی که می خواهیم از پدیده تشییع حاج قاسم بپرسیم که چگونه پدیده هایی هستند، باید از شرایط وقوع چنین پدیده هایی سخن گفت؛ وقتی در اسفند 1337 در گهواره ای در جنوب کرمان به دنیا آمد، چنین آینده ای برای او متصور نبود و ایشان وقتی که در سال 56 در میانه گود زورخانه در پی پهلوانی بود، چنین آینده ای را برای خود نمی دید و سؤال این است که این پدیده چگونه امکانپذیر شده است.

وی تصریح کرد: ایشان واجد اندیشه های عمیقی بود که در برخی از نوشته هایشان، فرازهایی است که می تواند به این نکته پاسخ دهد.

دانشجوی دکتری دانشگاه باقرالعلوم(ع) تصریح کرد: توجه حاج قاسم به انسان، دائم السفر بودن و سفر از کثرت به وحدت و توجه ایشان به مرگ را سه ویژگی حاج قاسم سلیمانی دانست و افزود: حاج قاسم سلیمانی پدیده ای است که در واقع به واسطه توجه به عطف خود، چه مفهومی و چارچوبی می تواند وی را برای ما توضیح دهد؛ رهبر معظم انقلاب در خصوص حاج قاسم از مفهوم ذوب در انقلاب تعبیر کردند.

سپس، حجت الاسلام والمسلمین حسن یوسف زاده «عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه» اظهار داشت: این حد از حضور حتی در اذهان وفادار به سردار سلیمانی و انقلاب نمی گنجید؛ از راه های تحلیل این مسأله، مقایسه است؛ در چه تشییعی می توان این مقدار جمعیت را مشاهده کرد.

وی گفت: اگر سردار نبود، شرایط امروز ما چگونه بود؟ کافی است که این عنصر اساسی را نادیده بگیریم و ببینیم که مسیر تاریخ به چه سمتی میل می کرد و به کارکردهای امثال حاج قاسم سلیمانی بپردازیم؛ باید دید که ایشان چه خلأیی را پر کرد و به کدام نیاز اساسی مردم دنیا پاسخ داد؟ آن نیاز، مسأله امنیت بود.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه تصریح کرد: درست است که درون نظام ارزش گذاری های ما ارزش هایی مثل عدالت، آزادی و کرامت در سطح بالاتری قرار دارد اما بدون امنیت، اینها اثری ندارد و امنیت در قاعده نیازهای زیستی بشر قرار دارد و با هیچ کالایی قابل قیاس نیست.

وی افزود: درست است که سردار امینت را به ارمغان آورد اما ایشان در مکتب ولایت تربیت شد که توانستن چنین نقش بی بدیلی را ایفا کند و با عبور از لایه های رویین تحلیل ها می توانیم دست ولایت را در بزرگ شدن چهره هایی مثل ایشان مشاهده می کنیم و این مسأله ای است که در مکتب ولایت گسترانده شده و حاج قاسم ها تربیت خواهد کرد.

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین وحید سهیلی «پژوهشگر حوزوی» اظهار داشت: اهمیت فلسفه تاریخ از این منظر است که تمام شئون فرهنگی، اجتماعی و ساختارهای علمی تمدن را می تواند تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: در خطبه های رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه چند کلیدواژه اعم از ایام الله و شهادت حاج قاسم بود؛ اگر بخواهیم یوم الله را بر اساس ذخیره معرفتی خود تحلیل کنیم، به نظر می اید که یکی از پرترین و دارای مفهوم ترین سنت های ما، سنت عرفان نظری است.

پژوهشگر حوزوی با بیان این که محل نمایاندن حق در ظرف تاریخ قلب انسان کامل است، تصریح کرد: تاریخ از منظر عرفان اسلامی مثل همه موجودات در عالم مظهر و نمودی از حق است و این تجلی حق، روندی در نمود دارد؛ محل نمایاندن حق در ظرف تاریخ قلب انسان کامل است.

وی گفت: تاریخ به دلیل وضعیت انسانی که برای انسان مادی محقق می شود، صحنه میدان حق و باطل بوده است و روند تاریخ به سمت اسم جامع الله است.

حجت الاسلام والمسلمین سهیلی اظهار داشت: در نزاع حق و باطل در تاریخ ضمن این که خدا به جوامع مختلف پرداخته است اما نحوه امداد رسانی خاصی به جریان حق دارد و جریان حق آن جایی که اقتدار پوشالی باطل خیلی قوی می شود و جریان حق دچار ضعف می گردد و متزلزل می شود، برای این که حکم کلی فلسفه تاریخ بر این است که حق در نهایت بروز پیدا کند، امداد غیبی رخ خواهد داد که مسیر حق به ریل اصلی خود بازگردد و دست غیبی که می آید، موقف تاریخی را شکل می دهد و آن یوم الله است.

وی گفت: انقلاب اسلامی یوم الله بود چرا که در دنیایی که کسی باور نمی کرد حکومتی اسلامی شکل بگیرد، فردی آمد و انقلاب و حکومت دینی را شکل داد و این یوم الله ها شکل گرفت و خون حاج قاسم را خدا زمینه ساز یوم الله دیگری قرار داد که در دنیای وانفسای امروزی، تمام انسان های آزاده توجهی به مسیر حق پیدا کنند.

در ابتدای این نشست، خانم پاشاپور «خواهر و همسر شهید» اظهار داشت: مقاومت اسلامی همان مقاومت سازمان ها و گروه ها است که در برابر دشمنان شکل می گیرد و مقاومتی که هر چند روز به روز و لحظه به لحظه بر وسعت میدان آن افزوده می شود و تاکنون یک تارنمایی از آن به نمایش درآمده است.

وی گفت: عصر حاضر و میدان رویایی حق و باطل دوره ای است که انسان آزادی خواه از عدالت دارد و تاریخ ما پر از انسان های بزرگ است که در این میان نمونه های خاص تری هستند که نامشان را در این میدان ثبت کرده اند و شهدا برخی از این الگوها هستند.

خواهر شهید پاشاپور تصریح کرد: حیات برخی از این الگوها چنان درخشان است که باید به خاطر جهادشان قیام کرد و حاج قاسم نمونه بزرگی در این میان است که در تمام عرصه ها حضور داشت و عرصه خدمتی او فقط مرزهای جغرافیایی نیست و فتح الفتوح او را نمی توان فقط ریشه کن کردن آمریکا و اسرائیل و دفاع از کشورهایی همچون عراق و لبنان دانست اگر چه تمام این ها است اما پیروزی او فتح قلب ها است.
در پایان این نشست هم اندیشی، از کتاب «عقل سرخ(یادنامه علوم اجتماعی ایران برای حاج قاسم و جهان پس از شهادتش)» رونمایی شد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما