پنجشنبه 9 فروردين 1403   21:42:13

(مهار تورم، رشد تولید)

print

در گفت و گویی تبیین شد:

تشریح جزئیات برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن»

  • خلاصه :رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» از 29 شهریورماه تا سوم مهرماه خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری دفتر تبلیغات اسلامی ( تبلیغ نیوز )، حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم «رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» در آستانه برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به هدف نظام سلطه نسبت به جبهه مقاومت، اظهار داشت: مهمترین موضوعی که امروز وجود دارد، تقویت جبهه مقاومت در برابر نظام سلطه است؛ نظام سلطه با شیوه‌های مختلف درصدد سرکوب نهضت‌های آزادی‌ بخش اسلامی، حرکت اسلامی و مقاومت اسلامی می باشد.

* اهداف همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن»

وی گفت: ما به لحاظ این که پژوهشکده‌ای هستیم که باید فعالیت قرآنی انجام دهد و به مسائل روز پاسخ داده باشیم، همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» را در دستور کار خود قرار دادیم و توانستیم به توفیق خدای بزرگ این مقالات و سلسله نشست‌ها را فراهم کنیم و به نوعی در جهت تقویت جبهه مقاومت از نظر فکری و نرم‌افزاری کمک کرده و اقدامات مناسبی را انجام داده باشیم.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: هدف این پژوهشکده از برگزاری همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» این است که بتوانیم به مهمترین مسئله‌ای که امروز جهان اسلام به آن نیاز دارد و باید در آن مسئله تقویت شود، پاسخ نرم‌افزاری، فکری و اعتقادی داده باشیم.

وی با اشاره به هدف دیگر برگزاری این همایش، افزود: امروز کل جهان اسلام با نظام سلطه درگیر بوده و دشمنی‌های نظام سلطه با کلّ جهان اسلام است و علاوه بر آن، نظام سلطه علیه هم مستضعفین عالم، در حال فعالیت می باشد؛ با توجه به این که زبان مشترک جهان اسلام، قرآن کریم است، لذا بهترین منبعی که می‌تواند همگرایی را در جبهه مقاومت و در برابر نظام سلطه ایجاد کند و باعث تقویت جبهه مقاومت شود، این است که مقاومت را در ابعاد مختلف از منظر قران کریم مورد بررسی قرار دهیم و از این جهت، این موضوع را در دستور کار خود قرار دادیم.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم اظهار داشت: برای این که عناوین و موضوعات همایش ملی مقاومت اسلامی از نگاه قرآن موضوعات سازنده، به روز و قابل توجه باشد، باید رایزنی و از افکار و اندیشه‌های گوناگون استفاده می‌کردیم؛ در این راستا، ابتدا خدمت عالمان و اندیشمندانی که امکان بهره مندی از آنها در این زمینه وجود داشت، رسیدیم و با آن‌ها به گفت و گویی انجام دادیم.

وی درباره تدوین محورهای همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» گفت: سپس، شورای علمی این همایش تشکیل شد و در این شورا موضوعات مورد نظر را به بحث گذاشتیم و در نهایت به محورهایی رسیدیم و در شورای پژوهشی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن، بررسی و در میز توسعه و تعمیق قرآن قطب های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی مطرح شد و در نهایت، محورها و موضوعات، مشخص و بر اساس این محورها و موضوعات، فراخوان مقاله منتشر شد.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه این دفتر نماد روشنفکری دینی است، تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی وظیفه خود می‌داند که جریان مقاومت را از نظر فکری تقویت کند و در این راستا، همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» را مورد تصویب و اجرا قرار دادیم.

* روند برگزاری همایش

وی درباره مراحل برگزاری این همایش تصریح کرد: همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» به همت پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1398 به تصویب رسید و پس از طی مراحل تصویب‌خواهی، فراخوان مقاله داده شد و این مقالات در حدود 140 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که برخی از این مقالات، سفارشی بودند و از مجموع مقالاتی که دریافت کردیم، 110 مقاله برگزیده شد.

حجت الاسلام والمسلمین یوسفی مقدم با اشاره به نشست های علمی برگزار شده این همایش، اظهار داشت: مقالات برگزیده برای نشر ارسال شده و همچنین 11 نشست علمی داشتیم که محتوای این نشست ها، اصلاح و ویرایش و برای نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ارسال شده است، همچنین چکیده مقالات به صورت جداگانه منتشر خواهد شد.

* جزئیات برگزاری همایش

وی با بیان این که همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» به مدت یک هفته برگزار می شود، گفت: آیین افتتاحیه این همایش روز شنبه 29 شهریورماه 99 برگزار خواهد شد و پنل‌های همایش از روز افتتاحیه تا چهارشنبه دوم مهرماه (به مدت پنج روز) برپا می شود و روز پنجشنبه سوم مهرماه آیین اختتامیه این همایش را خواهیم داشت.

رییس پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به این که پنج پنل برای همایش ملی «مقاومت اسلامی در نگاه قرآن» تدارک دیده شده است، تصریح کرد: عناوین پنل های این همایش عبارت از «گفتمان‌سازی و روش مقاومت از نگاه قران کریم»، «مفاهیم، مبانی و اصول مقاومت اسلامی از نگاه قرآن کریم»، «الگوهای مقاومت در قران کریم»، «دستاوردهای مقاومت از نگاه قرآن کریم» و «چالش‌های مقاومت از نگاه قرآن کریم» است.

وی با اشاره به آیین رونمایی از خروجی های همایش ملی «مقاومت اسلامی از نگاه قرآن» خاطرنشان کرد: در روز افتتاحیه این همایش از مجموعه مقالات و از مجموعه نشست‌ها و همچنین چکیده مقالات رونمایی خواهد شد.

جهت دانلود ویژه نامه همایش و جدول برنامه ها اینجا کلیک نمایید.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر
ravabet.omomi@dte.ir
۰۲۵-۳۱۱۵۲۷۲۷ (مدیریت پرتال)
۰۲۵-۳۱۱۵۰۰۰۰ (تماس با ما)
025-31155614
ایران قم میدان شهداء
بيشتر
خانه | بازگشت |
Guest (PortalGuest)

پورتال اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
مجری سایت : شرکت سیگما